Traktorer och processorer

Anpassa Valmet 705 för skog och snö

652 inlägg 355622 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#169894
Slurfi skrev:När man kör iväg så slår man av paketet och har då allt flöde tillgängligt till styrningen.


Det är just det jag ofta glömmer så när något händer där jag behöver agera snabbt;
Svänga undan vagnen från en sten som jag just har kört över, ser då stenen som är bara någon meter/halvmeter från stödbenet att jag behöver styra undan. Då hinner jag inte med att dra i spaken till vagnsstyrningen och upptäcka att inget händer sedan dra spaken till kranen för att kunna igen dra i spaken till vagnsstyrningen innan stödbenet har tagit i stenen. Stödbenen tar ofta i någon sten.
Så hade vagnen gått att styra oberoende av kranen hade varit trevligt men det är ju inte ett jätteproblem.

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

stegmaster  
#169903 Har samma "problem" med hydrauliken til svängen.
Tror du får kopla inn en slida/el ventil på kransentralen om du ska slippa kopla om.
Handgasen brukar jag ställa på ca 1100-1200 rpm och har den der til alt er lastat och klart.
Altså kör jag lite fram och tilbaka ochså på detta varvet.
Slår inte av handgasen för jag ska köra lite lengre strekkor.

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#169907 Hayabusa 08

Har du dina lyftarmar låsta med stabiliseringsstagen när lyftarmarna är upphängda på bultarna?
Känns som lyftarmarna kommer närmre däcken när det är upplyft...

   TS
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169910 Har styrning på den högra och kran med vinsch på den i mitten med flytläge.

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

HÅkan N  
#169918
molnia skrev:Hayabusa 08

Har du dina lyftarmar låsta med stabiliseringsstagen när lyftarmarna är upphängda på bultarna?
Känns som lyftarmarna kommer närmre däcken när det är upplyft...



Plocka bort armarna . När du kör i skogen.

Det är ju bara muttrar där nere och sen lås ring uppe.

Sen är det stabbeleseringsstaget kvar .Det tar 10 minuter.

Då slipper du tänka på dom när du kör....

Trakror känns renare utan stagen och man slipper kolla ner där hela tiden... :wink:
Senast redigerad av HÅkan N sön 08 apr 2012, 13:50, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169933
HÅkan N skrev:
molnia skrev:Hayabusa 08

Har du dina lyftarmar låsta med stabiliseringsstagen när lyftarmarna är upphängda på bultarna?
Känns som lyftarmarna kommer närmre däcken när det är upplyft...



Plocka bort armarna . När du kör i skogen.

Det är ju bara muttrar där nere och sen lås ring uppe.

Sen är det stabbeleseringsstaget kvar .Det tar 10 minuter.

Då slipper du tänka på dom när du kör....

Trakror käns renare utan stagen och man slipper kolla ner där hela tiden... :wink:


Bra ide att ta bort lyftarmarna vid körning med skogsvagn.

Farsan lyckades med att köra över ett dike, få lyftarmen under vagnsbommen
och när han kom upp på andra sidan försökte han lyfta hela vagnen med lyftarmen.
Visst lyfter den 4ton men den gick av i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

HÅkan N  
#169942
Zalman skrev:
HÅkan N skrev:
molnia skrev:Hayabusa 08

Har du dina lyftarmar låsta med stabiliseringsstagen när lyftarmarna är upphängda på bultarna?
Känns som lyftarmarna kommer närmre däcken när det är upplyft...



Plocka bort armarna . När du kör i skogen.

Det är ju bara muttrar där nere och sen lås ring uppe.

Sen är det stabbeleseringsstaget kvar .Det tar 10 minuter.

Då slipper du tänka på dom när du kör....

Trakror käns renare utan stagen och man slipper kolla ner där hela tiden... :wink:


Bra ide att ta bort lyftarmarna vid körning med skogsvagn.

Farsan lyckades med att köra över ett dike, få lyftarmen under vagnsbommen
och när han kom upp på andra sidan försökte han lyfta hela vagnen med lyftarmen.
Visst lyfter den 4ton men den gick av i alla fall.



Visst 4 ton på 2 armar :???: :???: inte på 1 :lol:

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

hayabusa 08  
#169962 Jag tog oxå av armarna innan jag byggde mina tappar men eftersom jag bara har en traktor så behöver man snabbt och enkelt kunna hänga av vagnen och få tillbaka lyftarmarna där dom ska vara.
Har aldrig haft ngr problem med att armarna har varit ivägen i upplyft läge


molnia skrev:Hayabusa 08

Har du dina lyftarmar låsta med stabiliseringsstagen när lyftarmarna är upphängda på bultarna?
Känns som lyftarmarna kommer närmre däcken när det är upplyft...


Ja, jag håller med dig molnia. Det känns som om dom kommer närmare däcken men lås dom som sagt med stabeliseringsstagen så ska det inte vara nåt problem.
Jag har även kedjor på hjulen när det behövs och det fungerar problemfritt..

PICT0036.JPG


PICT0035.JPG



Måste bara visa en bild på mitt senaste påfund till traktorn :smile: :mrgreen:
Jag tyckte att det måste vara bra att kunna ha med sig ett skruvstäd ut i skogen

PICT0028.JPG

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#169982 tack Hayabusa 08 för bilderna.
Jo jag är helt övertygad om att fixa bultarna till lyftarmarna, tänkte att det fanns risk dom tog i kedjor när dom inte var stabiliserade men nu vet jag att du kör med "fasta" lyftarmar.

Trevligt med bra lastutrymme för sågar och verktyg, själv skulle jag inte vilja ha dom fram. Känns som dom blir i farozonen där. Men det är ju super med skruvstäd då man ska fila sågen! Smart!

   TS
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

torpöbo  
#169994 Har läst igenom tråden lite snabbt, dock har jag missat om ni gjort några bukplåtar till trakorn?

Hur klarar sig underredet??

PÅ våran 6300 har vi satt durkplåt under hela, det funkar ganska väl mot höga stenar och dylik.

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

molnia  
#170004 Hej torpöbo
Nej det har tyvärr inte kommit till någon bukplåt ännu.Har bara fastnat på grannens hygge, mitt under buken vid stagen till fotstegen. Försökte inte köra loss utan sågade ner stubben. Men det var en ovanligt hög stubbe, har oftare problem med vagnen fastnar på stenar. Men jag vill ha en bukplåt.

Har planer på att rita upp "underkroppen" i cad när det finns tid och då kunna rita en bukplåt och sedan skicka ritningen till någon firma som skär ut plåtarna och själv svetsa ihop det.
Men tiden går åt, sen läser jag nu på högskola och är inte hemma så ofta så ofta som jag skulle vilja.

   TS
Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

Robertberg  
#170012 Stora stenar och höga stubbar ser man i regel och undviker, värre är det med grenar och ris som kan sticka upp och leta sig in.
En bekant körde sönder ett relä till kraftuttaget på sådant sätt, för nån månad sen.

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

torpöbo  
#170019 jag skulle kunna ta några bilder på vår bukplåt så kan du får se vilket nytta den gör.

Dels gör den nytta mot påkörning av av stena och stubbar samtidigt får man ner tyngdpunkten på traktorn vilket gör att traktorn blir väldigt stabil. Kan köra över stenar med bakhjulet som är så höga att framhjulet pendlar upp full och lyften 10-15 cm.

Vi har även bytt ut insteget mot slitbanan på ett bildäck vilket kan rekommenderas starkt, funkar mycket bättre än att exempelvis ha en kedja att kliva på.

nackdelen med bukplåt är att det har en vis tendens att samlas fruktansvärt mycket barr och skit i den.

Användarvisningsbild

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

loppan  
#170025 Den där slitbanan till insteg,kan man få en bild på den?
Själv skruvar jag bort fotsteget och då får man ju ta ett jättesteg upp.

Avatar Fallback

Re: Anpassa Valmet 705 för skog och snö

torpöbo  
#170056 Får se om det fungerar att ladda upp bilder.

Bifogar bilder på ett fotsteg tillverkat av ett gammalt bildäck.
Vi har även försökte att göra fotsteg av båspallsmatta med det funkade inte.
Bifogar även en bild på bukplåten som jag tror är gjord i ca 10 mm durkplåt kan vara 12 mm med.

CIMG3247 redigerad.jpg


CIMG3248 redigerad.jpg


CIMG3251 redigerad.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).