Traktorn i skogen

Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

92 inlägg 67115 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

stegmaster  
#169639
Zalman skrev:EDIT.
Är sugen att köpa även en stegmaster till Farman.
Vad tror du om det?
Den väger 300kg men Farma 8,5m kranen klarar 650kg på 7m.

Inget problem at henga stegmaster`n på den kranen.
Har inte haft stegmaster`n monterad på min nuvarande 5,1m kran (som er mycket klenare enn 8,5m), men jag hadde et tapio 280 med ca samma vikt och even det var inget problem.
Enda nackdelen er ju just vagnen, som gör det lite svårt om det er trångt.
Du har laddat ordentlig med utrustning på din nya vagn.
Själv har inget direkt behov av 4wd, men det er så mycket som er standard på den vagnen vs vanlig 12t, sen kostar den "endast" ca 90 tkr mer, tror jag.
Men broms er et måste her jag bor, då det er så brant, at ska man komma neråt på et vettigt sett, så får man ha det.

Finns vel en video av en som har et BJM 350 på 6,5m på tuben.
Her er videoen.



skogsau1964 skrev: Er forøvrig i tvil om det skal bli 7 el. 8,5 m kran. Har fanget opp rykter om at driften av utskyten på den største er i minste laget, noen med meninger om det ?

Menar du at 8,5m er for svag ved inntrekk av utskytet med full grip???
Hadde sikkert vært ok med 7 m kranen også, men synes når en først bytter så kan det være greit og kjøpe "top of line".
Har du fått priser på komplette vogner???

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

skogsau1964  
#169656 Kommentaren var at konstruksjonen virket svak for profesjonelt/mye bruk, kraften er sikkert bra.
Jeg har ikke begynt å handle ennå, men så på Seljord at de skulle ha 300k for den største der - med radiostyring. Vi får se - planen er ny vogn før neste vinter. Enn du Stegmaster - er du i gang med handelen ? :smile:

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

stegmaster  
#169674
skogsau1964 skrev:Kommentaren var at konstruksjonen virket svak for profesjonelt/mye bruk, kraften er sikkert bra.
Jeg har ikke begynt å handle ennå, men så på Seljord at de skulle ha 300k for den største der - med radiostyring. Vi får se - planen er ny vogn før neste vinter. Enn du Stegmaster - er du i gang med handelen ? :smile:

Skal sjekke priser etter påske, men ser også som du sier at de skal ha 300k for 4wd med radiostyring og denne koster 55k tror jeg. (priser fra finn.no)
Så da snakker vi 245k +vinsj ca 17k. Tenkte mest på denna vogna, da den har eget hydalikksystem, og masse annet som standard som ikke er standard på 12t uten 4wd.
Men har planer om og prute litt til på disse prisene om det ska bli den største vogna. :wink:
Kunne forresten vært fint med 4wd også, når tomvekta blir nesten det dobbelte av den jeg har idag. :surp:

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

Rolfo  
#169683 Oj stegmaster, da er du i tenkingen :)

Så store vogner har ingen her oppe. Klarer Valmet'n med den?
Sjøl driver jeg og lager boggie på min lille skogsvogn. Kunne tenkt meg en større kran, kanskje 5 m. Hva synes du om Mowi kranene?

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

halvproffs  
#169691 Hej Stegmaster. Fick du traktorn fixad efter krachen eller har du skaffat en annan?

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

Nicke Nyfiken  
#169730 Här kommer en länkt till ett trevligt bygge på en valmet 705

Han har dock ingen lastare så det funkar nog inte för dig. Han har byggt frontlyft, frontpump, tank och bakaxelfästen för grävagregat! Han har byggt en tank som sitter under hytten på höger sida, under stagen till växellådan. Har sett på min fars 705;a att just där sitter staget från bakaxeln till framfästet för lastaren. Så det funkar nog inte för dig( och mig)
Men du kan ju sätta tanken mellan kranpelaren och staketet på huggarvagnen?
pumpen kanske inte får rum i fronten men den kan du ju sätta på krafutaget alt, med en k-axel mellan.[/quote]

Jäklar seriöst bygge!

Jag kör vidare utan kraftuttagspump, det är så jäkla smidigt att skifta mellan vagn och hypro, men har forfarande svårt att få riktigt flyt på kranen, finns det någon annan på forumet som har erfarenhet av Farmas 6,3 meters kran och lättviktspaketet?
Får ni något flyt i krankörningen?Jag inbillar mig att farma har snålat på slangdimensionen det blir nog för hög hastighet på oljan, det går liksom inte att få flyt, har testat på högre varv men det blir in i hvete ryckigt, svårt att få balancerad hastighet mellan olika funktioner.


H/Nicklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169754 Nicklas.
Vad har du för Hypro?

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

stegmaster  
#169782
Rolfo skrev:Oj stegmaster, da er du i tenkingen :)

Så store vogner har ingen her oppe. Klarer Valmet'n med den?
Sjøl driver jeg og lager boggie på min lille skogsvogn. Kunne tenkt meg en større kran, kanskje 5 m. Hva synes du om Mowi kranene?

Tja om valmet klarer med den, kommer vel an på om 4wd vognen klarer dra seg selv. :wink:
Synes det står mistenkelig lite om driften på farma sine websider? :geek:
Vil egentlig bare ha en lang kran, men da blir det automatisk en stor vogn også.
Mowi er vel meget bra etter det jeg har lest/hørt, men de har jo ikke kraner med lang rekkevidde(minst 7m).



halvproffs skrev:Hej Stegmaster. Fick du traktorn fixad efter krachen eller har du skaffat en annan?

Jodå, Valmet`n blev fixad med ny ram/radiator/flakt+ några småprylar(pris 49tkr inkl mva och frakt til verkstad), Igland vinchen fixade jag til själv med ny kraftigare lunnepanne.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

Nicke Nyfiken  
#169805
Zalman skrev:Nicklas.
Vad har du för Hypro?


Hej Zalman!

Första versionen, kallas 350 men heter typ gph03, från början av 90-talet.
Den är konverterad med dubbelmidja.
Riktigt bra grejer, ovärderlig hjälp i gallringar.
Har ingen kran men det funkar bra ändå, man får slita lite med att bära undan ris, men någon motion måste man ju ha.

Långt mellan stickvägar.(50 m vajer)
Riset i vägen.
Allt virke i högar.
Kvistar snabbt så in i hvete.
Jag är väldigt nöjd med den, inte så mycket som kan krabba, enkel konstruktion.
Passar bra på den typ av skog som jag har, granskog med lite kvist.
Tyvärr är de nya lite för dyra för att få någon lönsamhet i det.

H/Nicklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

micke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169889
DSC_0079.JPG
ser att nicke nyfiken har en länk till min ombyggnad av en valmet 705 det funkar bra med kran fästet på traktorn och jag har byggt stegmatarn själv också har gallrat nu i påsk med det stort lyft mot en motorsåg lägger ut några bilder på helgens jobb.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

molnia  
#169897 Superfint Micke!
Du som inte har lastare behövde inte tänka på utrymmet fram när du monterade frontpump men hur mycket bygger frontpumpen för dig?

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

Äboda  
#449138 Jag sparkar lite liv i den här gamla Farma tråden med en fråga.
Farma har ganska konsekvent betecknat sina kranmodeller med C 3,8, C 4,2 osv. Där siffran betecknat kranlängden. På senare tid har även ett T smugit sig in i beteckningen. Dock finns det en modell som avviker ifrån mönstret, nämligen 6030 EXT. Även det en 6,3 meters kran. Någon som vet varför det skiljer sig i modellbeteckningen för denna kran och någon som har erfarenhet av denna?
Funderar på att byta upp mig från min 3,8 som är i minsta laget.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

stegmaster  
#449151 Er inte 6030 EXT en gamlare farma modell???
Er vel en 6m(inte6,3m) kran, och 300kg lyftkraft på full längd.
EXT sto vel bara för att det fanns utskyt på den, altså "extsension".

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

Äboda  
#449154
stegmaster skrev:Er inte 6030 EXT en gamlare farma modell???
Er vel en 6m(inte6,3m) kran, och 300kg lyftkraft på full längd.
EXT sto vel bara för att det fanns utskyt på den, altså "extsension".


Jo det stämmer det är en äldre vagn jag är intresserad av, undrade bara varför det skiljde i hur modellerna betecknades.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av Farma huggarvagnar?

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453403 Kapar tråden lite då detta rör Farma men kranarna och inte vagnarna.
Har suttit och tittat på deras hemsida och noterat en massa fel i den tekniska informationen.
Mailade en säljare på Farma för någon dag sedan och fick noll respons. Sånt gör mig lite förbannad om jag ska vara ärlig då det i mina ögon är rätt allvarliga fel. Fullt tillräckligt för att kunna häva ett köp anser jag.

Detta är vad jag skrev:
"Jag tycker det verkar finnas en massa fel i er tekniska data över era kranar.

Ni verkar blanda ihop netto och brutto.

Tar vi t.ex. kran 5.1d så står det lyftmoment 30kNm och max lyftkraft 450kg på 5.1meter.

450*9.81*5.1=22.5kNm. Således måste 30 vara brutto eftersom 22.5 helt klart är efter.




Tittar man på 5.3 G2 så står det också 30kNm men 565kg vid 5.3meter.

Den måste vara väldigt mycket lättare i spetsen än 5.1d eftersom den kan lyfta mer längre ut trots samma lyfmoment.

Är det kanske så att 565 är före avdrag?

565*9.81*5.3=29.3kNm.

I så fall borde den lyfta ca 420 kg i spetsen.




Går vi till 6.3 G2 så står det 28kNm och 440kg vid 6.3meter.

6.3*9.81*440`=27.2kNm.

Det siffrorna går i alla fall ihop.

Tittar man i denna :

http://www.fore.reinle.net/images/rueck ... %20Neu.pdf



Så anges 6.0d till 33kNm och 300kg vid 6.0meter.

Det skulle innebära att den bara har 300*9.81*6=17.7kNm nettomoment.

Det verkar ju väldigt lite tycker jag jämfört med dom andra.

Är det så att dom 300kg är med grip och rotator?

Jämför man med den första så verkar den ha haft 30 före och 22.5 efter vilket motsvarar en förlust i kranspets på 25%.

Om 6.0 d har lika mycket i "förlust" så borde den lyfta:

33000*0.75/.(6*9.81)=420kg

Enligt PDF:n så verkar det också som om 5.1d har fått lägre kraft nu än den haft tidigare."

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).