Bioenergi

Bästa energiklippen?!

69 inlägg 42471 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bästa energiklippen?!

Robert Lindberg  
#169881 Bracke har väl inget aggregat med matning???

Funderade allvarligt på en Bracke efter förmånlig offer från repr. Men det blev ett enklare aggregat från Mecanil. Nu försenat på grund av att man inte kunnat lösa styrningnen från Ponsses Opti.

Avatar Fallback

Re: Bästa energiklippen?!

Fredrik_L  
#169885 Varför valde du mecanilen istället för bracke agget? Priset?

Användarvisningsbild

Re: Bästa energiklippen?!

Mäki  
#169886 Dom hade tydligen en prototyp med matning och jag skulle aldrig köpa ett aggregat utan matning och vanlig såg.

Användarvisningsbild

Re: Bästa energiklippen?!

Robert Lindberg  
#169892
Fredrik_L skrev:Varför valde du mecanilen istället för bracke agget? Priset?



Nej priset har inte varit avgörande, det skiljde inte så mycket heller. Kör mycket grovt och behöver en såg samt att Mecanil bör ha bra lastningegenskaper och fungera som risgrip. Men det var inte ett skälvklart val, och med facit i handen så???

Tycker att Kesla Pro Ax ser intressant ut.

Avatar Fallback

Re: Bästa energiklippen?!

Fredrik_L  
#169944 Ok, ja har det krånglat med monteringen så förlorar du ju lite pengar på att inte komma igång. Eller du kanske kör med något annat just nu?
Keslan ser intressant ut om man kör energigallringar men att gå runt åkerkanter, diken osv så är nog ackumuleringen och snabbheten i Bracken klart bättre.

Avatar Fallback

Re: Bästa energiklippen?!

Fredrik_L  
#169946 En film på Bracken i action för er som kanske inte sett den. Ni kan väl fylla på med mer filmer på andra "Bioenergiaggregat"!!


Användarvisningsbild

Re: Bästa energiklippen?!

finskpinne  
#169948 Här är en bild på Brackes matande aggregat:

Bild


När detta aggregat är mera utvecklat och börjar produceras så tror jag det kommer bli ett ganska bra aggregat, finns ju inget annat aggregat på marknaden som kan konkurrera med Brackes "svepteknik".

Användarvisningsbild

Re: Bästa energiklippen?!

Mäki  
#169965 Här är ett till aggregat som kan köras med "svep" teknik.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=TVLq7cFbgZc[/youtube]

http://www.risutec.fi

Användarvisningsbild

Re: Bästa energiklippen?!

Robert Lindberg  
#169996 [quote="Fredrik_L"]Ok, ja har det krånglat med monteringen så förlorar du ju lite pengar på att inte komma igång. Eller du kanske kör med något annat just nu?


Kör med EH25 tillsvidare.


Risutec är ju billig och mer okänslig för sten Bracken, men den ackumulerar inte som det ser ut på filmen.

Användarvisningsbild

Re: Bästa energiklippen?!

Mäki  
#170008 Jo den ackumulerar titta ca 38sek in i denna film så ser du att den gör det.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-4Pyaex3-AY&feature=relmfu[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: Bästa energiklippen?!

Mäki  
#170010 Risutec fås dessutom med stubb behandling för rotröta vilket är väldigt viktigt.

Användarvisningsbild

Re: Bästa energiklippen?!

finskpinne  
#170037 Det Risutec agg som är på filmen tror jag inte har några ackumuleringsarmar utan han bara öppnar armarna och skyndar sig att ta nästa stam före dom faller ur. Men efter att denna video har gjorts så har dom börjat montera liknande ackumuleringsarmar som bl.a. JD och Logmax har, d.v.s ovanför tiltbygeln runt rotatorn. Så det har dom nog fixat i dagens läge.

Sedan tror jag inte att Risutecs agg är lika effektivt om det blir grövre skog, där vinner nog Bracke med sin storlek och kedjan som skär väldigt snabbt och effektivt. Så om dom fixar matningen så tror jag dom har något bra på G. För att köra helstam är nog för klumpigt och skrymmande, och dessutom verkar det som om många värmeverk inte vill ha helstammar p.g.a den högre fukthalten. Med allt för hög fukthalt i virket så får man problem med klor(om jag inte minns helt fel) som kan ställa till det ordentligt i pannan. Plus att värmevärdet är helkasst.

Användarvisningsbild

Re: Bästa energiklippen?!

Robert Lindberg  
#170129 Ja Risutec kan nog bli intressant om det utvecklas vidare och med en effektiv ackumulering. Men det är nog fortfarande lång till man kan mäta sig med Bracken som ju kostar 3 gånger mer och väger dubbelt.

Användarvisningsbild

Re: Bästa energiklippen?!

finskpinne  
#170156 Här är en bild på ett Risutec med flerträdsarmar. Det du Lindberg skriver om att Bracke väger dubbelt mer vet jag inte varifrån du fått. På deras hemsidor står det att Bracke C16b väger 570 kg och Risutec L3A väger 560 kg. Priset på Bracke vet jag, eller det var 2008 jag frågade priset på det så jag vet inte vad det kostar idag, men priset på Risutec har jag inte frågat så jag kan inte säga nåt om det... Frågan är ju hur man gör när man kör i sten med Risutec?? För det är ju inte en fråga "om" utan det är ju en fråga om "när" det händer.

Bild


Bild


Bild

Användarvisningsbild

Re: Bästa energiklippen?!

finskpinne  
#170159 En sak som är positivt med Risutec är att man inte behöver ha slangknippet från kranspetsen till aggregatet. Man klara sig med två hydraulledningar genom rotatorn om man har den radiostyrda modellen och ett batteri i aggregatet. Verkar kräva så pass lite olja att dom ledningarna som går genom rotatorn räcker till som tryck och retur. Nu svär jag inte på att detta jag säger är sant men såhär har jag förstått det hela. Och radiostyrning är ju inget nytt när det gäller aggregat, många andra tillverkare har ju kört med detta länge...

Är det någon som vet om det går att få stubbehandling åt Bracke?? Åt Risutec går det iallfall att få. Och har man inte det nuförtiden så är man nog arbetslös. Nåja, det gäller ju inte i hela landet men i stora delar av Finland och Sverige så kräver certifieringen att man använder stubbehandling...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).