Verkstan

Kvistare!

66 inlägg 36086 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kvistare!

tjoolahopp  
#91959 Precis fläcka på lite färg så....

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Kvistare!

elis  
#123718 Fann den här tråden lite för sent, vad har hänt? Ingen som har utvecklat något? Tjoolahopps maskin tror jag är byggd i Ilsbo, Ilsbokvistaren.

Avatar Fallback

Re: Kvistare!

skogshasten  
#169760 Jag är själv intreserad av en kvistare som man svetsar pa en huggarvagn!

Användarvisningsbild

Re: Kvistare!

molnia  
#169799 hm skulle det funka att köpa sig en beg skördarag. bygga en kort kranarm 1-1,5 m som sitter på lyftarmarna. Tänker att man behöver fötter som går ut åt sidor och bakåt för stabiliteten.
sätten ner den och kan styra kranarmen lite i sidled och upp/ner. principen blir ju som niab 5-15 med flera.
antingen köra intill trädet eller vinscha fram det. Men skördare har väll konstanttryck på hydraliken?
behöver ju en extern pump för driva ett agg. endå...

såg ett agg på blocket med dator och spakar för 35+m så man borde kunna bygga sig billigare än vad en traktorprocessor kostar...

Avatar Fallback

Re: Kvistare!

skogshasten  
#169869 Jo problemet är nog flödet som kommer i skördarens fall av en större disel motors konstantvarv.
Men tänkte att man kanske skulle kunna fuska till det med en kvistare typ den tjolahopp har om hondans 6,5.hp kan förse kvistnings maskinen hydralflöde.Glömde bort att nämna en detalj,dvs inte huggarvagn för traktor utan en putte för ATV med egen hydral kran.

Avatar Fallback

Re: Kvistare!

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169990 Ni som tänker bygga kvistare, försök få bilder av elis.
Ilsbo gjorde en kvistare för många år sedan.
Den var gjord för att sitta på vagnen och kranmatas.
Tyvärr är Ilsbo riktigt dåliga försäljare, men duktiga konstruktörer.
Deras kvistmaskin var inget undantag !
Men försäljningen gick om intet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).