Skördare

Skördarens avverkningsprestanda

15 inlägg 11106 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skördarens avverkningsprestanda

Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16980 Jag har ju aldrig kört någon skördare men jag är farsinerad av det arbete de gör. Det skulle vara intressant att få höra hur mycket ni presterar per timme. Svara både vilken maskin ni kör samt vad ni presterar per timme i m3fub räknat (ange både normalt samt maximalt)!



   TS
Avatar Fallback
gremo hpvr  
#17024 Låter nästan som om du jobbar för något skogsbolag, och vill kolla vilket timpris vi har :D . Jag har en gallringsskördare och skör gallring till 70% . fub per timme är olika beroende vad det är för gallring. Allt från 5fub per timme till 17fub i gallring.

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17031 jag svara inte på såna frågor tycker det är lite onödigt.. tänk dig en våg, på ena sidan har du hastighet/produktion på den andra sidan har du kvalite på utfört arbete hur vill du att vågen ska stå?

Användarvisningsbild
masterchief  
#17038 Kvalitet före maximal produktion är mitt firmamåtto. Uj vad dumt det lät, låter som mna är på väg mot ebberöds bank :lol:
Sedan måste man ju ha ekonomi i det i slutändan.
Min erfarenhet är att kunden många gånger får vad han betalar för.
Vill kunden snika sista kronan, så väger skålen som Nicklas pratade om mot produktion, medans ger kunden rätt betalt så gör entrepenören det där lilla extra och gör ett snyggt och bra jobb.

Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17096 Det låter nästan som att jag trampat på någon öm maskinägares tå! Jag förstår ju att storleken och längden på träden, terrängens beskaffenhet, om det är fruset eller blött i markerna samt gallring respektive slutavverkning ger olika förutsättningar för att kunna producera stora volymer upparbetad skogsvolym per timme. Jag förstår ju också att det beror på hur man planerar vägar, fällning, aptering samt uppläggning av högar. Vidare förstår jag ju att om man forcherar avverkningen går det ut över sprickor i stockarna, dålig aptering, kvarglömt virke m.m. Jag vill inte att ni stressar upp er i ert arbete så att kvaliteten blir lidande. Jag vet ju att en avverkningsmaskin kan ligga på allt mellan 5-50 m3fub/tim. Om det nu är så hemligt vad ni brukar hugga på ett skift så får ni väl behålla det för er själva.
Senast redigerad av Skogsante mån 21 jan 2008, 21:28, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17104 Problemet är att som skogsägare be en maskinförare att man inte ser
några problem med en högre avverkningskostnad.
Har de då betalt av ''bolaget'' i avverkat/timme så sitter entreprenören
i en rävsax.

Användarvisningsbild
Thunborg  
#17109 Vi som kör stora slutavverkare producerar 8) timme efter timme :roll: :roll:

Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17113 100 m3fub i timmen, det kunde jag aldrig tro. Imponerande!!

   TS
Användarvisningsbild
Thunborg  
#17122 Hoppas det var ok att låna din bild n...... :oops: :oops:

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17140 självklart är det ok att låna den :D
men som jag har skrivir flera gånger i den tråden så var det ett jippo o inget annat..

Avatar Fallback
mummelman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17152 Har inte kört skördare så länge, blir mest i egen skog och till lite grannar.
Produktionen ligger allt mellan 6-7fubbar till en toppnotering på 26.
Är som sagt ganska färsk på det här. Med rätt skog utan en massa röta toppbrott o annan skit så börjar det gå ganska hyffsat.
Har någon här en uppfattning var övregränsen ligger (produktion) för ett hh65 aggregat, monterad på en skogsjan eller cat.

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17155 Körde strax över 600 m3fub på ett 8 h skift med våran 580B och HH65...Kommmer inte ihåg va de blev / timme,men är väl bara att räkna. Men de var fin körning åxå...Å ja törs inte tänka tanken va den ville ha i diesel då heller.

mummelman skrev:Har inte kört skördare så länge, blir mest i egen skog och till lite grannar.
Produktionen ligger allt mellan 6-7fubbar till en toppnotering på 26.
Är som sagt ganska färsk på det här. Med rätt skog utan en massa röta toppbrott o annan skit så börjar det gå ganska hyffsat.
Har någon här en uppfattning var övregränsen ligger (produktion) för ett hh65 aggregat, monterad på en skogsjan eller cat.
:shock:

Användarvisningsbild
masterchief  
#17163
Skogsante skrev:Det låter nästan som att jag trampat på någon öm maskinägares tå! Jag förstår ju att storleken och längden på träden, terrängens beskaffenhet, om det är fruset eller blött i markerna samt gallring respektive slutavverkning ger olika förutsättningar för att kunna producera stora volymer upparbetad skogsvolym per timme. Jag förstår ju också att det beror på hur man planerar vägar, fällning, aptering samt uppläggning av högar. Vidare förstår jag ju att om man forcherar avverkningen går det ut över sprickor i stockarna, dålig aptering, kvarglömt virke m.m. Jag vill inte att ni stressar upp er i ert arbete så att kvaliteten blir lidande. Jag vet ju att en avverkningsmaskin kan ligga på allt mellan 5-50 m3fub/tim. Om det nu är så hemligt vad ni brukar hugga på ett skift så får ni väl behålla det för er själva.


Är absolut ingen hemlighet vad vi kör i timmen.
Men att jämföra rakt av är väldigt svårt, olika förhållanden, olika maskiner, sedan inte minst storlek på objekt.
Något jag reagerar på är att man kör efter en lista hur det än ser ut, enda faktorn som tar hänsyn är skotningsavståndet.
Dvs en markägare med bra marker och lättkörd skog är med och betalar för dem med riktigt bökiga marker. Rättvist eller hur? :roll:
För entrepenören jämnar det ut sig på årsbasis, men lite synd om markägarna.

Användarvisningsbild
NZ  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17184 [quote="Engstrand"]Körde strax över 600 m3fub på ett 8 h skift med våran 580B och HH65...Kommmer inte ihåg va de blev / timme,men är väl bara att räkna. Men de var fin körning åxå...Å ja törs inte tänka tanken va den ville ha i diesel då heller

Vad har du maxat med 1470n då
Har själv kört 500 m3fub med en gammal Ponsse HS16 vilket är mitt pers. på 8 h.

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17217 Har kört lite mer än dedär me 1470n,men då körde jag lite längre än 8 h. Medelproduktionen var väl nå liknande iallfall.....Fast då körde vi frötall med mark som va slätt som ett golv...

NZ skrev:
Engstrand skrev:Körde strax över 600 m3fub på ett 8 h skift med våran 580B och HH65...Kommmer inte ihåg va de blev / timme,men är väl bara att räkna. Men de var fin körning åxå...Å ja törs inte tänka tanken va den ville ha i diesel då heller

Vad har du maxat med 1470n då
Har själv kört 500 m3fub med en gammal Ponsse HS16 vilket är mitt pers. på 8 h.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).