Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kellfri eller wekla väg in gubbar

8 inlägg 6993 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kellfri eller wekla väg in gubbar

skogshasten  
#169781 Jag vill ha mest kran för pengarna undrar om skilnaden i pris är relevant,Vill köra massaved men vill självklart ha kvalitet.
Kellfri har sv 34 för 34 tusen eller sv 27 för 30 tusen
Wekla log trailer 2600 49 tusen lastar 4 kubik i vagn
alla kärror har en 6,5 hp till hydralkranen

Finns det fler märken eller är det olika färg och samma honda motor i allt
vet nagon vad gripen väger pa dessa?



   TS
Avatar Fallback

Re: Kelfri eller wekla väg in gubbar

Blivande snickare  
#169787 Du vil ha kvalite+e skriver du och då har du bara Wekla kvar.

Avatar Fallback

Re: Kelfri eller wekla väg in gubbar

skogshasten  
#169806 Jag antar att det inte finns andra tilverkare som har egen hydralkran som inte behöver tracktor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kelfri eller wekla väg in gubbar

Yanmar 1502d  
#170050 Det finns många som har eget hydraulsystem men de är dyrare. Jag antar att du söker en vagn och inte bara kran. Weklan är en bred och tung rackare och säljaren jag pratade med var osäker om en fyrhjuling klarade den vikten. Min Yanmar skulle greja det men bredden på vagnen gör det till ett osmidigt ekipage så jag släppte den tanken. Kellfri 34 har tidigare haft stora problem och här sa säljaren att den inte var så bra för 4-5 år sedan men att man nu bytt en hel del saker, bl.a ventilpaketet.
Den är uppenbarligen populär för den är slut i hela Sverige och beställer man nu så kommer den mitten av maj som tidigast. Att den är så poppis tycker jag talar för att den är ok numera.

Av de dyrare vagnarna så finns det dem som är tillverkade i Kina numera och de har kvallitet så varför skulle inte exempelvis Kellfris vagn vara bra numera?
Jag har vedklipp, vedklyv, kranvagn m.m från Kellfri och de har fungerat bra. Visst har det gått sönder en del saker men servicen är grym så reservdelen har kommit på posten inom ett par dagar. Det är viktigt att det finns delar och att företaget finns kvar om några år och fortfarande saluför produkten.

Avatar Fallback

Re: Kelfri eller wekla väg in gubbar

skogshasten  
#170134 Jo det blir värre da jag gar i energi klipps tankar och vill ha en kran som helst lyfter mer än 200kg med eget hydral system.tyngden är inte helt ett problem skall köra med tre spann

   TS
Avatar Fallback

Re: Kelfri eller wekla väg in gubbar

Yanmar 1502d  
#170218 De flesta lyfter runt 175 kg vid 3 meter och mycket mer vid kortare avstånd. Avesta som är byggd på samma sätt som Kellfri lyfter 350 kg vid 1,5 meter och 175 vid 3 meter. Samma som Kellfri uppger.

Avatar Fallback

Re: Kelfri eller wekla väg in gubbar

Bengt_T  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323109 Det verkar som om Wekla lägger ner eller avvecklar sina skogsprodukter. Hemsidan verkar vara en "byggarbetsplats" och det hänvisas till att det ej finns maskiner till salu just nu...? Kanske finns bambugolv istället?

Avatar Fallback

Re: Kelfri eller wekla väg in gubbar

elis  
#323231 En del av deras produkter finns på skogmas hemsida, kanske de har avtal med andra och inte behöver egen site.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).