Motorsåg och handhållet

Måttband

38 inlägg 18145 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Måttband

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169491 Sitter och funderar på nytt måttband. Vad har ni för måttband då ni hugger? Skriv gärna för och nackdelar.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Måttband

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169503 Hei eg har prøvd stihl sitt dei første åra eg jobba i skogen. Det var 20 m langt, men fjøra var for dårlig slik at bandet ikkje blei dratt skikkelig tilbake. Etter det gjekk eg over til HVA sitt band på 15 m, mykje betre fjør på dette kjeme nesten for fort i retur men likar dette bandet mykje bedre. Einaste bakdelen er at 15 m kan nok for enkelte vera litt kort, men for meg passar det fint også god spiss til å hekta fast mellom barken og veden. Har hatt dette bandet i fleire år no og fungerer like godt no som når det var nytt.

Användarvisningsbild

Re: Måttband

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169523 Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter can!

Ett 15 m band räcker ju till att aptera de tre första stockarna sedan är det oftast bara toppen kvar, det räcker bra i den gallring jag är nu.

Ser att Skogma har flera band, både från Bacho och Spencer. Någon som har erfarenhet av dem?

   TS
Avatar Fallback

Re: Måttband

Storken  
#169544 Jag har ett 30m spencer från Skogma som funkar bra, men det använder jag mest när jag trampar stickvägar.

Avatar Fallback

Re: Måttband

Phantom  
#169545 Jag har ett äldre EIA som reserv, och ett sådant här som används oftast när jag behöver ett: http://www.orkesta.se/e-handel/index.ph ... uct_id=123 det finns i flera längder om 15m inte räcker.
Jag är nöjd med båda och har inte haft några problem.

Användarvisningsbild

Re: Måttband

Johan C  
#169590 Jag har ettt husqvarna 15M, Det viktigaste som jag tycker är att det är siffror på båda sidor.

Användarvisningsbild

Re: Måttband

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169592 Oregon/Spenser & Stihl(Likadana band) tycker jag är bäst utan tvekan! håller bra och är lätt att få tag i reservdelar om så behövs! vissa av dom har "spiken" som "krok" orginal,vilken är helt värdelös! så den ska bytas ut mot antingen den gutna kroken eller "sax"! själv använder jag sax för det mesta,tycker den är lättare att få ner i sågspåret och att den sitter bättre i fruset virke! när jag ska använda dom gutna krokarna så modifierar jag dom en aning för att dom ska funka bra! jag filar ner "hälen" ordentligt,och filar ner spetsen så den blir strax under hälften så lång som orginal, då går den ner i sågspåret mycket bättre,dessutom behöver man nästan aldrig trycka fast spetsen i virket,utan det räcker oftast att lägga emot den så sitter den! jag brukar även steloperera länkaget mellan bandet o kroken utom första leden efter bandet,så den inte blir så sladdrig! för mig har det funkat bäst med en glasspinne i rätt längd och eltejp! :P då kan man dessutom,beroende på hur hårt man lindar eltejpen närmast kroken välja hur lätt eller trögt kroken skall lösa ut!

(jaha ja...detta är mitt inlägg nr 900! hyfsat! jaja..det rullar på! :smile: )

Användarvisningsbild

Re: Måttband

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169649 Viktigt är att bandet har en bra indragsfjäder också. Fungerar fjädern lika bra på de längre banden (20, 25, 30 m) som på ett vanligt 15 m band?

Övriga fördelar/nackdelar med ett längre band?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Måttband

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169707 Jag tycker nog att Spencers band funkar bäst.
Inte billigast, men mest för pengarna.

Användarvisningsbild

Re: Måttband

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175524 Det blev ett 15 m Spencer.
Kan tipsa om att Jula säljer dem för 449 kr (inkl. moms), det går inte att gå förbi hyllan :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Måttband

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175525
Mange skrev:Jag tycker nog att Spencers band funkar bäst.
Inte billigast, men mest för pengarna.



Spenser, oregon,stihl......... sak samma!! :smile: överlägsna band enl mig!

Avatar Fallback

Re: Måttband

Husqy346  
#263165 De flesta måttbanden i dag har ju ställbara returfjädrar , ställer man dem tillräckligt hårt så får man sig en rejäl klatcsh i arslet när kroken kommer farandes .

Avatar Fallback

Re: Måttband

tallen100  
#263166
Husqy346 skrev:De flesta måttbanden i dag har ju ställbara returfjädrar , ställer man dem tillräckligt hårt så får man sig en rejäl klatcsh i arslet när kroken kommer farandes .

En tempohöjare kanske :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Måttband

kungsis  
#263185
Husqy346 skrev:De flesta måttbanden i dag har ju ställbara returfjädrar , ställer man dem tillräckligt hårt så får man sig en rejäl klatcsh i arslet när kroken kommer farandes .


Då brukar väl fjädern bottna = du kan inte dra ut dom sista metrarna.

M.v.h
Kungsis

Användarvisningsbild

Re: Måttband

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263261 Jag köpte ett femtonmeters som jag använt i stormskogen under hösten. Tänkte att det skulle räcka men det gör det nästan aldrig. Rekommenderar er att köpa minst ett tjugmetersmåttband!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).