Skogsmiljö och Trädlära

Hobbyverksamhet i barrskog?

3 inlägg 2676 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hobbyverksamhet i barrskog?

onned  
#169641 Familjen äger en bit skog, nästan hundra på att det är barr. Har på senaste tiden börjat fundera på vad man kan hitta på, för det är ingen som gör något med den.

Rensa den på bär och svamp och en julgran till julafton är väl lite smått och gott men hur tar man det längre? Vilka alternativ finns? Har kikat lite på matskog/forest gardening och det verkar intressant men behöver beläsa mig bra mycket mer på ämnet. Har ingen skogserfarenhet, aldrig använt en motorsåg osv men kan alltid lära mig. Har arbetat litegrann på olika bondgårdar, inget som har med skog att göra men på nåt sätt så känns det som att jag har 1/10 fot in i skogen :grin:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hobbyverksamhet i barrskog?

molnia  
#169679 Är du ute efter att vårda skogen? Kunskap är ju då A och O.
eller vad är ditt mål?
mototsågskörkort är ju en kostnad men är väldigt bra att ha i grunden om man ska göra något, jag ångrar inte att jag tog det. finns ju även körkort för röjsåg, men när man gått dom så saknar man många gånger kunskapen om vilket/vilka träd som ska ner... du kanske kan hitta någon i bekantskapen som har skog och kunskapen om skogsarbete. Fråga om ett utbyte, du får hjälpa till och får då råd och kunskap om röjning, gallring mm? så du sen kan ta dig an den egna skogen..

Avatar Fallback

Re: Hobbyverksamhet i barrskog?

Blivande snickare  
#169692 Vad är åldern på skogen? Viktigt att veta för att veta vilka åtgärder man ska ta till :smile: .
Lycka till!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).