Servicebyggnader

maskinhall

60 inlägg 59568 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: maskinhall

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158190 Inte illa, är det nära havet?

Avatar Fallback

Re: maskinhall

superdave  
#158200 ganska, det är gångavstånd så kanske 1000 meter. närheten till vatten och tillgången till traktor ledde till ett annat projekt, bastuvagn. 2,6 meter bred och 6 meter lång + altan. byggd på traversbalkar och en framaxel från en ford transit. bastu är väl en servicebyggnad? således ingen anledning att byta kategori

   TS
Avatar Fallback

Re: maskinhall

zeetorg  
#158358 Det ser ut som en riktigt trevlig plats.

Ja det var lite skillnad på fönstren på sydsidan. Är dom dessutom vänd så du ser vattnet från huset så vore det ju kanon. Alltid trevligt med stort ljusinsläpp.

Avatar Fallback

Re: maskinhall

Boarpan  
#159562 Börjar du sälja lite fisk så kan du ta bort hjulen, då är det en service byggnad och reglerna säger i stort bara att du inte får ha några blommor eller ngt som avskräcker stockholmare/tyskar att vistas nära dina byggnader. Du får inte heller ha ett sovrum på ritningen.

Avatar Fallback

Re: maskinhall

superdave  
#159564
Boarpan skrev:Börjar du sälja lite fisk så kan du ta bort hjulen, då är det en service byggnad och reglerna säger i stort bara att du inte får ha några blommor eller ngt som avskräcker stockholmare/tyskar att vistas nära dina byggnader. Du får inte heller ha ett sovrum på ritningen.


:D:D jag fattade exakt ingenting av någonting där men jag antar att jag ska börja kränga fisk nu, och blommor kanske:)

   TS
Avatar Fallback

Re: maskinhall

Boarpan  
#159585 Kanske skall förklara... Vi har en servicebyggnad 3m från vattnet. Vi fick väldigt många klagomål på denna servicebyggnad och behövde därför kolla upp vad som gällde. Service byggnaden som vi byggde är en gammal Norrlandsvagn med brädfodring runtom röd med vita knutar såklart.
Kontentan av lag: kan du bevisa att du verkligen behöver byggnaden får du ha den där. Du får däremot inte ha ngt som kan störa allemanskyddet så att besökare känner sig obekväma. vitt staket runtom, Blommor och dylikt krafs. Du får inte heller övernatta i byggnaden.
Har varit med och gjort grunden till ett båthus/servicebyggnad. I första ritningen stod där sovrum 1, 2, 3. Han fick sedan problem med byggnads inspektionen ritningen gjordes om och rensningsrum 1,2,3 stod det på den nya. Ägaren skulle visst bli yrkesfiskare. Hur han får denna näring gå runt, då han bara är där under några veckor under sommaren är för mig en gåta men vissa får väll bättre fångst än andra;)

Avatar Fallback

Re: maskinhall

superdave  
#169150 idag har jag fått på lite bärläckt, det blir ingen råspånt med papp utan bara plåt rätt upp och ner, kanske att det blir isolerad plåt beroende på om det är värt det, en del tycker att det är skit, nån som har en åsikt där?

en liten setback är att efter renovering av bomkolven så går inte kranen att vika ihop tillräckligt, en effekt av det är att kranen tar i bjälkarna till loftet. men nu har jag ju en helt ok yta att jobba från när jag höjer upp dom 70cm, jag tar i ordentligt nu. takhöjd i hallen blir runt 4,2 meter, den här gången... (ni kommer väl ihåg att jag garderade mig om just höjden i tidigare inlägg?)

en bra grej är att jag inte var riktigt nöjd med takhöjden på loftet, nu måste jag höje det också vilket är kanon. det blir ju exakt som jag vill ha det:)

   TS
Avatar Fallback

Re: maskinhall

Skogstinsen  
#169198 De där kommer bli en grann byggnad. :grin:

Avatar Fallback

Re: maskinhall

superdave  
#169199 fattas bara golvvärme... det finns ju utrymme för en gjuten platta på onsdagkväll :D

   TS
Avatar Fallback

Re: maskinhall

Skogstinsen  
#169200 Haha. Ja precis.

Avatar Fallback

Re: maskinhall

superdave  
#169201 föresten, du lovade lägga upp bilder på när du kör med häst. hur har det gått med det tycker du?

   TS
Avatar Fallback

Re: maskinhall

Skogstinsen  
#169231 Ja det har stannat upp. Men det kommer, sitter nästan aldrig vid datorn nu mer.

Avatar Fallback

Re: maskinhall

superdave  
#169299 ja det blir nog bra med det, jag sitter som på nålar iaf och säkert många med mig.

idag fortsatte jag höja bjälkarna en efter en, jag hann med sex stycken, den sjunde och sista är lite knepig så den får vänta till en annan dag.

   TS
Avatar Fallback

Re: maskinhall

superdave  
#169625 höjning klar, nästa steg är snesträvor på ena sidan innan ställningen rivs och flyttas till andra sidan för byggandet av tredje och sista skeppet.

   TS
Avatar Fallback

Re: maskinhall

ord bind  
#169644 inponerande bygge med egen stil som passar in i omgivningarna! ^:)^

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).