Traktorn i skogen

Bränslesnål traktor

22 inlägg 15761 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bränslesnål traktor

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168931 Jag undrar vilken traktor som är bränslesnålast om man håller sig till diesel. För enkelhetens skulle så är det kanske lättast om man jämför landsvägskörning med tom traktor. Några aspiranter borde väl vara BM 230 (viktor), Zetor 25, Grålle, MF 35. Finns det andra som går billigt i viktklassen över 1000kg?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Bränslesnål traktor

wiktor  
#168932 BM 230 (viktor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Avatar Fallback

Re: Bränslesnål traktor

axwell  
#168936 Yanmar 186D, även med 4wd, min väger runt 1200 kg i brukstillstånd.

Knappt 1.5 l/h mot toppvarv, oftast hälften i praktiken.

Dock ingen prestanda för "High way use"!

Avatar Fallback

Re: Bränslesnål traktor

Månskensbonnen  
#168991 Har en BM 430 och har inte lyckats få den att dra mer än 5 l/h hur tungt det än är. Ca 2,5 l/h i skogen, det dubbla på landsväg med 5 tons tippvagn full med ved, och då är det så tungt så man får växla ner i uppföra. Fullt acceptabelt tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Bränslesnål traktor

viktor meck  
#169000
wiktor skrev:BM 230 (viktor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Den röstar jag också på :lol:

Avatar Fallback

Re: Bränslesnål traktor

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169132 BM 230 är känd för att gå billigt och ha ett bra vridmoment. Hur är det med äldre Ford Dexta är den motsvarande MF35 motormässigt? samma motor?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bränslesnål traktor

Midgård  
#169148 Har erfarenhet av BM Viktor 230 och bränslesnålare traktor i den storleken får man nog leta efter. Den BM Buster 400 jag har nu är dock också extremt bränslesnål (men inte som Viktorn var). MF35 hade väl samma motor som Bustern?

Användarvisningsbild

Re: Bränslesnål traktor

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169163 Ford 2600 är en liten traktor som inte dricker några hiskeliga mängder. I alla fall inte om man jämför med Valtran. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Bränslesnål traktor

j-eg63  
#169165 Två cylidrar som på Viktorn behöver ju mindre bränsle än traktorer med fler cylindrar :surp:

Avatar Fallback

Re: Bränslesnål traktor

Elfving  
#169190 Skall man vara rättvis i sin bedömning av de modeller som nämns i denna tråd så är nog alla lågförbrukande och utifrån din frågeställning gissar jag att du inte tänker köra yrkesmässigt 40 timmar i veckan vilket borde göra att skillnaden i rena pengar för just bränslet i af inte blir speciellt många kronor.

Jag har en fräsch viktor själv som allmän hjälpreda och förundras vid varje tankning över hur lite den förbrukar. Min röst faller också på viktorn!

Avatar Fallback

Re: Bränslesnål traktor

volvo_buster  
#169192 Bara det är lite fuktigt i tanken på vår 320 så tuffar den på :shock:

Avatar Fallback

Re: Bränslesnål traktor

Blekingen  
#169577 Min Zetor 4718 drar mkt lite diesel. Har aldrig mätt, men en 25l dunk räcker väldigt långt. Även vid plöjning och harvning.

Användarvisningsbild

Re: Bränslesnål traktor

santatorp  
#169620 Min Zetor 6718 är snäll mot plånboken den med .

Avatar Fallback

Re: Bränslesnål traktor

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169622 Har både en 4718 och en 6718. 4718 har bara varit gårdstraktor medan 6718 har varit en väg traktor. Har inte kollat exakt vad 6718 har tagit per timme men ska försöka göra en grundlig koll i sommar. En grov uppskattning på 7-10 l/h då ingick lastning och avlastning av timmervagnen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bränslesnål traktor

marcus_ford 3600  
#169871 New holland 8160 surplar 15 liter timmen med lastväxlare cirka 16 ton och 45 km/h är lagom uppstäld 😈

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).