Små skogsmaskiner och övriga maskiner

BMB 230 Bamse Däck, Styrlameller

49 inlägg 27963 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: BMB 230 Bamse Däck, Styrlameller

joda10  
#161157 Att byta distansrören mot fjädrar låter intressant, ska kika på det.

En ide som slog mig vore att få på en ytbeläggning på trumman med teflon, för att hindra rost och för att lamellerna ska röra sig lätt i kuggen. Det finns en typ av teflon "färg" kan man säga som vi använder till oljeborrutrustning. Den sprutas på och bakas sedan i ca 400 grader. Den ytbeläggningen blir slitstark och den bygger inte många my i tjocklek.


Hur har ni gjort när ni bytt, har ni gjort något åt ytan på truman mer än att blästra?

Avatar Fallback

Re: BMB 230 Bamse Däck, Styrlameller

Jörgen Salomonsson  
#161358 Jag har bara skrapat och tvättat.
Teflon låter intressant meddela resultatet
Kan man sen få stålskivorna i rostfritt så borde problemet vara löst permanent. problemet är ju att man kör för sällan så det hinner bli kondensfukt som orsakar rost på skivorna
Hade man ett varmgarage på en halv hektar med gratis värme hade man nog inga problem,då kunde man å andra sidan sälja Bamsen och flytta in i garaget men då skulle man nog sakna MUSIKEN

Avatar Fallback

Re: BMB 230 Bamse Däck, Styrlameller

joda10  
#161418 Vi har fått skivorna skurna i rostfritt men är lite tveksam till att sätta i dem. Pratade med några som skar ut bromsskivor till motorcyklarna i rostfritt stål, med det gick inte att använd dem, de åt upp beläggen på nolltid. Rostfritt stål är ju jäkligt strävt, se bara på skruvar och muttrar i A4 klass, drar man åt dem och sen ska försöka lossa dem igen så går hellre bulten av än att den släpper.

Så vi ska försöka få skivor skurna i någon bättre stålkvalité.

Avatar Fallback

Re: BMB 230 Bamse Däck, Styrlameller

Lars Bd  
#163117 Hej på er Bamseägare och fantaster!
Jag har haft min bamse i ca 20 år och endast då jag köpte den hade lamellerna rostat fast men det var bara på ena sidan. Naturligtvis drog jag sönder bromstrumman och provade att svetsa den med katastrofalt resultat, gjutjärn spricker som bekant hellre än deformeras och därför antog jag att trumman inte var av gjutjärn då gaveln på trumman hade deformerats 10-20mm innan navet lossnade. Antagandet var delvis rätt men tillräckligt fel för att direkt olämpliga elektroder valdes (OK48.00). Vid svetsningen blev smältan uppkolad av segjärnet (som jag förmodar att det är) och svetsen sprack sedan vid avsvalningen. Efter ytterligare svetsförsök med gjutgärnselektroder gav jag upp och tillverkade en ny gavel i stål som krymtes fast i trumdelen och sedan borrades och gängades 15-20st hål för M6 12.9 insexskruv radiellt genom trumman in i den nya gaveln. Den reparationen är nu omkring 20 år gammal och har fungerat klanderfritt sedan dess.

Vid några tillfällen har styrbromsarna plockats isär för lamellbyte och endast då flera lameller varit kugglösa har någon slirning förekommit. Vid dessa arbeten har båda lamelltyperna avfettats och stållamellerna har även fått rosten till stor del borttagen med en rostborttagningsskiva, fiberlamellerna har ruggats upp för att få bort den glaserade yta som ibland kan bildas. Vid montage har jag använt en montagepasta av kopparpastetyp i bromstrummans kuggar men tunnt så att det inte slaskar på lamellerna och har sedan inte haft några demonteringsbekymmer (förutom den första gången). Bromstrumman har endast stålborstats då blästring ger en grov yta som rosten lätt får fäste i igen. Bamsen har de senaste 20 åren alltid stått otakad utomhus utan besvärande rostbekymmer i styrbromsarna.

Att ta bort rosten invändigt vid fiberkuggen i monterad styrbroms borde kunna gå att göra genom att fylla i citronsyrevatten eller liknande som används vid rostborttagning. Det går nog inte att helt fylla husen men en nivå upp till fiberlamellerna och rotera trumman ofta borde kunna lösa demonteringsbekymmret på en vecka eller så.

Användarvisningsbild

Re: BMB 230 Bamse Däck, Styrlameller

bmbamse  
#164985 Hej Lars!

Och välkommen hit! -Kul å se en till 'hemmifrån' på detta forum!

/MVH
Marcus

Avatar Fallback

Re: BMB 230 Bamse Däck, Styrlameller

stenhuggarn  
#166870
bmbamse skrev:Hej Lars!

Och välkommen hit! -Kul å se en till 'hemmifrån' på detta forum!

/MVH
Marcus

:smile: Kul att flera är intreserade av Bamse! Jag har målat nya motorn till min i dag,
renovringen går sakta men säkert framåt. Varför har Du din Bamse liggande i delar?
Stenhuggarn. / Rumpmas

   TS
Användarvisningsbild

Re: BMB 230 Bamse Däck, Styrlameller

bmbamse  
#169513 En kombination av latmask, tidsbrist, delar som fattas osv... Nu tror jag ju att jag har fått tag i allt, så ska försöka bygga ihop den i sommar (Har stort garage att vara i, kallas allmänt för 'Blå Hallen') Men är ju inte helt görlös på andra områden heller...

Jo, kanske ska berätta att jag köpte den i delar. Den hade mittre ramlagret skuret och dåvarande ägaren hade börjat plocka isär. Då fanns det inte ramlager att få tag i så därför fick projektet ligga på is i flera år. Nu har jag inga ursäkter längre...

/Marcus

Avatar Fallback

Re: BMB 230 Bamse Däck, Styrlameller

j-eg63  
#170813 Hej Bamsevänner
Kan någon svara på vilken sorts hjulmutter det sitter på mellanhjulet o framhjulet fingängad är den i varje fall såg att en mutter var borta när jag stallade in bamsen för säsongen hur hitta en sådan?

Användarvisningsbild

Re: BMB 230 Bamse Däck, Styrlameller

Skogshuggarn  
#170817 Troligtvis UNF.

Avatar Fallback

Re: BMB 230 Bamse Däck, Styrlameller

j-eg63  
#170827 Fälgbulten är ca 19 mm på gängan när jag mäter med skjutmåttet vad heter UNF gängan då

Användarvisningsbild

Re: BMB 230 Bamse Däck, Styrlameller

totte  
#170833 3/4" - 16 gissningsvis, 16 är antal gängor per tum, mät och räkna så du är säker. Borde gå att få tag på på en välsorterad däckfirma för tyngre fordon.

Avatar Fallback

Re: BMB 230 Bamse Däck, Styrlameller

j-eg63  
#170843 Tackar för tipset Totte

Användarvisningsbild

Re: BMB 230 Bamse Däck, Styrlameller

Skogshuggarn  
#170917 Finns en variant med 20 gängor per tum oxå, men jag tror på std UNF.

Tilläggstips: Swecon eller prova "Vikabacken",,,de har/kan fixa mycket till bla äldre BM.

Användarvisningsbild

Re: BMB 230 Bamse Däck, Styrlameller

totte  
#170949
Skogshuggarn skrev:Finns en variant med 20 gängor per tum oxå, men jag tror på std UNF.

Tilläggstips: Swecon eller prova "Vikabacken",,,de har/kan fixa mycket till bla äldre BM.


Tror mest på std också, men för att vara säker mät och räkna gängor. Det enklaste sättet är att trycka ett vitt papper mot gängorna så det blir ränder, mycket lättare att mäta och räkna på ett plant papper. Om du inte har en gängtolk förstås.

Avatar Fallback

Re: BMB 230 Bamse Däck, Styrlameller

Lars Bd  
#170984 Det är normal 3/4" UNF-gänga och inget udda men muttern är väl konisk mot fälgen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).