Verkstan

Hydraulteori för en novis: Fråga.

30 inlägg 16027 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hydraulteori för en novis: Fråga.

axwell  
#169124 Skulle villa ha bättre tryck i ATV- griplastarvagnen, 170 istf. 135-140 bar.

Planerade att använda en liten pump på minitraktorns PTO men har inte hittat någon komplett tank som är tillräckligt liten, minsta från Weimer 27 liter 57 cm bred.

Hur mycket tryck och flöde ger en 12 v-pump för gavellyft från en Scania, säljaren säger 18 l/m(samma som traktorn) men vet inte hur många bar.

Traktorns hydraultryck(135-140 bar) räcker till för lastare och trepunkt, skulle annars riskera att bryta sönder något.

Nu går hydrauloljan först till lastaren och den "fria" returen en sväng genom griplastaren innan den få gå till retur.

Skulle man kunna låta en extrapump ligga i serie före griplastaren och bara ligga med i systemet när vagnen är ansluten?

Någon som har tips på mindre komplett tank med filter?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Hydraulteori för en novis: Fråga.

Holm  
#169162 Hydraulgrunder, tryck och flöde.
Flödet är hastighet, trycket är styrka.

En pump ger endast ett oljeflöde, den ger i sig själv inget tryck.
Det som bestämmer trycket är lasten oljan ska lyfta/flytta.
Tex ju tyngre en kran ska lyfta desto högre tryck behövs.

Man anger därför vad en pump levererar för flöde, sedan anger man vilket maxtryck pumpen klarar av utan att gå sönder.

Har man ett system som man vill ha mer styrka i, alltså höja trycket behöver man försäkra sig om att motorn som driver pumpen orkar med det högre trycket.
Den erfordeliga effekten beror på både tryck och flöde.
Har du ett system med ett visst flöde men vill höja trycket så går det åt mer effekt för att driva pumpen.
Likaså om du är nöjd med styrkan men vill höja hastigheten, dvs öka flödet, då går det också åt mer effekt.

Avatar Fallback

Re: Hydraulteori för en novis: Fråga.

axwell  
#169182 Tack, det var elementärt, tror inte att någon kan motsäga de teorierna.
Så långt är det inga nyheter, läste du hela mitt inledande inlägg?
Driver du med mig?

Jag behöver ett hydraulsystem som kan nå ett högre maxtryck när griplastaren är ansluten, flöde finns det dubbelt upp mot det specifika behovet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulteori för en novis: Fråga.

Holm  
#169214
axwell skrev:Hur mycket tryck och flöde ger en 12 v-pump för gavellyft från en Scania, säljaren säger 18 l/m(samma som traktorn) men vet inte hur många bar.

Traktorns hydraultryck(135-140 bar) räcker till för lastare och trepunkt, skulle annars riskera att bryta sönder något.

Nu går hydrauloljan först till lastaren och den "fria" returen en sväng genom griplastaren innan den få gå till retur.

Skulle man kunna låta en extrapump ligga i serie före griplastaren och bara ligga med i systemet när vagnen är ansluten?

Någon som har tips på mindre komplett tank med filter?


Nej jag driver inte med dig.
Men eftersom du frågar hur mycket tryck en scaniapump ger så förklarar jag att en pump inte ger tryck.
Om du redan vet så borde du skulle skriva ut det, för eftersom du frågar hur mycket tryck pumpen ger så uppfattar jag det som att du har noll koll.

Eftersom du du redan har flöde så det räcker, varför ska du då ha en till pump?
Om du skulle sätta dit en till pump så borde du köra den via en separat krets till griplastaren.

Om du ska köra på originalpumpen, hur mycket mer tryck klarar pumpen av?

Om du har ett ventilpaket till griplastarvagnen som klarar av att skicka trycket vidare så kunde man sätta griplastarpaketet först och lastarventilen efter det, med en tryckbegränsare inställd på 140bar mellan paketen.
Men då måste man som sagt ha ventilpaket som är gjorda för att skicka tryck vidare.
Man kan inte seriekoppla vanliga paket, ta reuren från det ena och leda in i det andra. De klarar bara av låga tryck på retursidan.
På paket som kan seriekopplas så sitter det en extra tankledning.

Avatar Fallback

Re: Hydraulteori för en novis: Fråga.

axwell  
#169264 Nu är vi inne på rätt spår, tänkte inte på vikten av att använda fel/rätt terminologi, hänger själv upp mig på folk som inte kan skilja på W resp Wh, elurtag eller eluttag.
Holm skrev:Eftersom du du redan har flöde så det räcker, varför ska du då ha en till pump?


Griplastarvagnens funktioner är för svaga med ett maxtryck under 140 bar, de större stockarna går det snabbare att dra upp med elvinschen för att slippa krångla upp en liten bit i taget.

Holm skrev:Om du skulle sätta dit en till pump så borde du köra den via en separat krets till griplastaren


Ja det är ursprungsidén men tycker att de tankar som jag hittills läst om är onödigt klumpiga och att det blir ytterligare slangar mellan traktor och vagn.
Skall titta på bakgavelpumpen med tank, kanske den tanken duger till kugghjulspumpen för PTO:n. Priset skulle bli 25% av den från Weimer.
Kugghjulspumpen ger samma flöde som traktorns interna, runt 18,4 l/m vid 540 r/m.

Holm skrev:Men då måste man som sagt ha ventilpaket som är gjorda för att skicka tryck vidare.
Man kan inte seriekoppla vanliga paket, ta reuren från det ena och leda in i det andra. De klarar bara av låga tryck på retursidan.
På paket som kan seriekopplas så sitter det en extra tankledning.


Lastarens ventilpaket har utöver in, out(till tank) även "pco" som jag senare kör griplastaren med.

Holm skrev:Om du ska köra på originalpumpen, hur mycket mer tryck klarar pumpen av?
[quote="Holm"][quote="axwell"]

Max 140 bar från pumpen, resten av traktorn skulle nog inte må bra av något värre.

En ny(upprepning?) fråga som jag vid ett tillfälle ställde till en traktorkunnig" kan man serieköra två pumpar med samma flöde?" minns inte om han svarade "Nä fan" eller "nej för fan inte i serie".
Varför inte, skulle det vara mindre omöjligt att lägga andra pumpen parallellt med en bakventil?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulteori för en novis: Fråga.

Holm  
#169266
Holm: Eftersom du du redan har flöde så det räcker, varför ska du då ha en till pump?


Axwell: Griplastarvagnens funktioner är för svaga med ett maxtryck under 140 bar, de större stockarna går det snabbare att dra upp med elvinschen för att slippa krångla upp en liten bit i taget.

Vi har väl klart för oss att det är mer tryck som du behöver...

Lastarens ventilpaket har utöver in, out(till tank) även "pco" som jag senare kör griplastaren med.

Helt rätt.

Max 140 bar från pumpen, resten av traktorn skulle nog inte må bra av något värre.

Sitter pumpen inbyggd på nåt vis eller har du en slang ur den med tryck?
Det jag funderar på är att om man kör olja först till griplastarpaketet kunde man köra över 140 bar där och sedan ha en tryckbegränsare mellan grip-paketet och lastar-paketet som är inställd på 140 bar.
Då får alla funktioner rätt tryck, förutsatt att pumpen klarar högre tryck.
Att göra tvärtom är nog svårt.
Dock så skulle du kunna sätta en väljarventil och bestämma till vilket paket du vill ha olja.
Är svårt ätt hjälpa till, vet ju inte hur det ser ut på maskin.

En ny(upprepning?) fråga som jag vid ett tillfälle ställde till en traktorkunnig" kan man serieköra två pumpar med samma flöde?" minns inte om han svarade "Nä fan" eller "nej för fan inte i serie".
Varför inte, skulle det vara mindre omöjligt att lägga andra pumpen parallellt med en backventil?

Serie kan man inte köra, men man kan koppla dem parallellt om man behöver mer mycket flöde.
Som du säger kan man sätta backventil efter pumparna om det är så att båda pumparna inte alltid jobba samtidigt.

Avatar Fallback

Re: Hydraulteori för en novis: Fråga.

Henrik Petersen  
#169371 Hej axwell!

Har du funderat på en alternativ placering av weimertanken??. Tex på fronten framfor kylaren ell. längs med motorn (som på en skogsboxer) weimer tanken är ju rätt så smal(17 cm om jag minns rätt). Visst får du ju några slanger gennom förarplatsen men det går säkert att lösa.

Henrik

Avatar Fallback

Re: Hydraulteori för en novis: Fråga.

axwell  
#169374
Henrik Petersen skrev:Har du funderat på en alternativ placering av weimertanken??. Tex på fronten framfor kylaren ell. längs med motorn (som på en skogsboxer) weimer tanken är ju rätt så smal(17 cm om jag minns rätt). Visst får du ju några slanger gennom förarplatsen men det går säkert att lösa.


Nej den lösningen har jag inte tänkt på, det skulle nog inte bli så bra. Lastaren och dess stabiliseringsstag går nära huven både fram och på sidorna.

På grindens framsida kunde det gå men det skulle bli svårare att hänga av ventilpaketet på grinden mellan det uppvikta stödbenet och tanken.

Skall försöka få till det med ett aggregat från en eltruck, köpte på skroten igår, troligen använder jag endast tanken med anslutningar.
Den tanken får plats mellan lyftarmarna ovanför PTO-pumpen, nära till ventilpaketet när det är i drift.
Måste kolla lite mer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydraulteori för en novis: Fråga.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169375
axwell skrev:På grindens framsida kunde det gå men det skulle bli svårare att hänga av ventilpaketet på grinden mellan det uppvikta stödbenet och tanken.
.


Lite OT men som du vet så försöker jag få till en lösning med hydraulmotorn på vagnen. Nu kommer det nog inte fungera, av viktskäl. Men, jag har funderat över samma problem som du nämner här. Var ska jag göra av ventilpaketet om jag blockerar grinden med annat? Den lösning jag är på väg mot är ett utdragbart fyrkantsrör som sitter i övre röret som utgör grinden. Visst, den hamnar utanför, men å andra sidan slipper jag krångla med stödbenet och får grindytan fri. (Efter att driften monterat är ventilpaketet ganska långt)

Avatar Fallback

Re: Hydraulteori för en novis: Fråga.

Henrik Petersen  
#169400 Det där kommer du säkert att lösa 🧠 . Bra iaf att du har lämnat iden med pumpen for bakgavellyften, for det hadde inte funkat. Den drar på tok for mycket ström, seem är den ju inte byggd for att gå hela tiden. Jag vet inte om den skulle klare av det. Pto pumpen är helt säkert rätt väg att gå. Har du sett att weimer har en "gör det själv" med hål for returfilter samt tanklock. Om du vil svetsa en egen tank.
Klart det inte går med tanken där fram [-( jag hadde glömt att du har lastare.

Henrik

Avatar Fallback

Re: Hydraulteori för en novis: Fråga.

Månskensbonnen  
#169486 En fråga från en hydraulisk novis men går det inte köra två separata system mot samma tank, förutsatt att volymen är tillräcklig? Du ska väl ändå inte köra med kran och lastare samtidigt så då borde du väl kunna låna olja därifrån :???:

Avatar Fallback

Re: Hydraulteori för en novis: Fråga.

axwell  
#169502
Månskensbonnen skrev:v Månskensbonnen » Idag, 01:26
En fråga från en hydraulisk novis men går det inte köra två separata system mot samma tank, förutsatt att volymen är tillräcklig? Du ska väl ändå inte köra med kran och lastare samtidigt så då borde du väl kunna låna olja därifrån :???:


I det här fallet skulle det inte vara något alternativ. Volymen i traktorns transmissionstank/växellåda är bara 8-10 liter, flödet skulle bli för stort då den interna pumpen går hela tiden.

En extern pump skulle fördubbla flödet och öka risken för kavitation pga luftbubblor i oljan.
Traktorn har Power Shift, dvs går med UTTO-olja, vet inte om den är bättre eller sämre än ren hydraulolja i det avseendet.

Tack för tipset ändå !

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulteori för en novis: Fråga.

Månskensbonnen  
#169505
axwell skrev:
Månskensbonnen skrev:v Månskensbonnen » Idag, 01:26
En fråga från en hydraulisk novis men går det inte köra två separata system mot samma tank, förutsatt att volymen är tillräcklig? Du ska väl ändå inte köra med kran och lastare samtidigt så då borde du väl kunna låna olja därifrån :???:


I det här fallet skulle det inte vara något alternativ. Volymen i traktorns transmissionstank/växellåda är bara 8-10 liter, flödet skulle bli för stort då den interna pumpen går hela tiden.

En extern pump skulle fördubbla flödet och öka risken för kavitation pga luftbubblor i oljan.
Traktorn har Power Shift, dvs går med UTTO-olja, vet inte om den är bättre eller sämre än ren hydraulolja i det avseendet.

Tack för tipset ändå !

Kunne ha gått :smile: Om du bara ska använda extrapumpen till skogsvagnen så kanske du kan hänga tanken i lyftarmarna
Senast redigerad av Månskensbonnen tor 05 apr 2012, 08:45, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Hydraulteori för en novis: Fråga.

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169506 Vilket tryck klarar traktorns pump?
Med lite tur så klarar pumpen 170bar och att det är huvudchockventilen som
är ställd på 140bar.

Om det är så, kan en elventil direkt efter pumpen möjliggöra att du i
ena läget kör som vanligt och i andra läget skickar oljan till kranen.

Om pumpen inte klarar 170bar kanske det går att byta pump.
Med riktig tur kanske det passar med en pump som ger både
bättre tryck och flöde.
Dock måste du säkerställa att det inte blir andra problem
exempelvis att splineskopplingen till pumpen inte håller.

Avatar Fallback

Re: Hydraulteori för en novis: Fråga.

ÅsaNisse  
#169666 En liten fundering som jag tror kan vara värd att testa. Koppla en hydraulmotor till ditt kranuttag och montera en pump med mindre deplacement på axeln. Då kan du få en uppväxling till högre tryck men får lägre flöde. Oljan kan du köra i samma system utan extratank då kranen förbrukar mindre än traktorn/ hydraulmotorn ger.
Nästa fundering: Tål kranen högre tryck/lyftkraft eller kommer du att få en hög krokigt järnskrot? :?:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).