Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hästen i skogen.

98 inlägg 35934 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hästen i skogen.

Skogstinsen  
#169236 Hästen har blivit bortglömd. Hästen var lönsam fram till början av 60-talet. Ja även idag är den lönsam fast i småskaligt skogsbruk. I en gallring tex, mindre stickvägar eller i blöta marker där maskiner kör sönder alltför mycket.

Jag kommer lägga in lite bilder från när jag använder mina hästar i skogen. Börjar här med en.
Vet inte om det är rätt forumsdel men då kan moderatorn flytta tråden.



   TS
Avatar Fallback

Re: Hästen i skogen.

fredden  
#169240 Vad lägger du stockarna på när du ska dra ut dom?

Avatar Fallback

Re: Hästen i skogen.

MNskog  
#169242 Bra initiativ :grin:

Avatar Fallback

Re: Hästen i skogen.

pasvik  
#169252 Bra, jeg ser frem til dine bilder, det er dette som er skogbruk, vi som kjør maskiner har kontorplass med verdens beste utsikt.

Avatar Fallback

Re: Hästen i skogen.

Skogstinsen  
#169269 En fråga till er som ser detta. Finns det några fler som brukar hästen i skogen? På fritiden eller genom jobbet?

Jag vet att det nästan finns 400 registrerade företag som använder hästen som dragare. I skog, men även jordbruk och park skötsel.

Jag lägger in fler bilder ikväll efter jobbet. Ska då visa dig fredden vad jag lägger stockarna på, det är en "stötting" eller "bock". Kärt barn har många namn. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Hästen i skogen.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169273 Nu är jag inte så bra på djur, men det där är väl ingen häst, det ser ut som en hund!?

Avatar Fallback

Re: Hästen i skogen.

Skogstinsen  
#169276 Hästen är längt bort på bilden.
Senast redigerad av Skogstinsen fre 13 nov 2015, 12:50, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hästen i skogen.

axwell  
#169288
Mangan skrev:Nu är jag inte så bra på djur, men det där är väl ingen häst, det ser ut som en hund!?


Såg också något liknande, fast ingen Vorsteh. Inte ens Emil Jönsson eller Petter N skulle ha en chans fast hundarna brukar bara dra 70% av sin egen vikt, vid bra före över 30 kmh i snitt.
Antar att hästen drar sin dubbla vikt med 3 kmh!

Avatar Fallback

Re: Hästen i skogen.

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169289 Jag köpte dvd'n "Hästen då och nu" för en tid sen. Riktigt intressant att se hur användbar hästen verkligen är. Man fick några bra tips också hur man lastar på ett smidigt sätt.

Avatar Fallback

Re: Hästen i skogen.

Skogstinsen  
#169306 Det finns dokumenterat med bilder och filmer på Nordsvenskar som drar 10 ton, i flera mil. Dock på isad basväg. Jag har lastat på min häst och hon drog 5 fub tall. Hon drog det, i 30 cm snö det va nog ca 1.2 km i kuperad terräng. Hon drar mera men i kortare sträckor.

Det var värre förr när man skulle köra för att överleva, då gick hästarna med stora lass hela tiden, 6 dagar i veckan. Hästarna var mindre, min häst väger 750kg och är en s.k bergsardenner.

En bra bok att köpa eller låna är Yngve ryd - timmerhästens bok. Där ser man bilder på storlass, det största på 13 fub finns med på en bild.

När maskinerna tog över på sent 50-tal tidigt 60-tal så sköljde det en lättnad över dom flesta. Med en maskin kan man stänga av och gå hem, medans en häst ska ha mat och pysslas om hela tiden.

Som mest fanns det på 1930-talet 700 000 ardennerhästar i Sverige, idag finns det totalt 400 000 hästar i Sverige då alla raser inräknade (varav 11 000 ardenner).

   TS
Avatar Fallback

Re: Hästen i skogen.

Blivande snickare  
#169308 Intressant tråd, väntar på mer bilder.

Kan berätta att jag faktiskt varit ganska akiv ryttare när jag var yngre. Tror jag red mellan 8-13 års ålder :grin:

Avatar Fallback

Re: Hästen i skogen.

woodstar  
#169383 Spännande initsiativ. Är själv väldigt intresserad av att skaffa häst att köra i skogen med, förutsättningarna finns med hö och stall, vet dock inte on tiden räcker till.

Får se om dina bilder kan sätta fart på tankarna igen :grin:

Avatar Fallback

Re: Hästen i skogen.

Skogstinsen  
#169397 Här kommer det lite flera bilder. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Hästen i skogen.

Blivande snickare  
#169402 Avundsjuk! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Hästen i skogen.

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169424 Mycket trevliga bilder. :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).