Bioenergi

vad har ni vedmaskin till

49 inlägg 19443 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: vad har ni vedmaskin till

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169325
skogsbonne skrev:vet någon vad bala 320 traktor kostar ?? den är väll billigare än en el

Det är väl billigare att driva med el än med traktor

Avatar Fallback

Re: vad har ni vedmaskin till

axwell  
#169328
bengt.a skrev: skogsbonne skrev:vet någon vad bala 320 traktor kostar ?? den är väll billigare än en el


Det är väl billigare att driva med el än med traktor

Inte helt säkert, det beror på hur resten av fastigheten har det med huvudsäkringen.
Om man ändå behöver 25-35 A så blir det mycket billigare men om det är vedmaskinen som styr vilken säkring som behövs, då blir det dyrt.

Går det att reducera driftskostnaderna med 2000-4000 kr/år; skillnaden i nätavgift vid 16 A.

Användarvisningsbild

Re: vad har ni vedmaskin till

Vedproducent  
#169333
axwell skrev:
bengt.a skrev: skogsbonne skrev:vet någon vad bala 320 traktor kostar ?? den är väll billigare än en el


Det är väl billigare att driva med el än med traktor

Inte helt säkert, det beror på hur resten av fastigheten har det med huvudsäkringen.
Om man ändå behöver 25-35 A så blir det mycket billigare men om det är vedmaskinen som styr vilken säkring som behövs, då blir det dyrt.

Går det att reducera driftskostnaderna med 2000-4000 kr/år; skillnaden i nätavgift vid 16 A.

Helt riktigt. Nu löser nog dom flesta det praktiskt ett par dagar om året ändå utan att gå till elbolaget. Kör man mer än ett par veckor om året så är det bara el som gäller och då är det nog bäst att säkra upp som man ska.

Avatar Fallback

Re: vad har ni vedmaskin till

skogsbonne  
#169336 men maskinen borde vara billigare för det är ju ingen motor på om den är traktor driven men om man kör den flera veckor på ett år är det bättre med el

   TS
Avatar Fallback

Re: vad har ni vedmaskin till

axwell  
#169337
Vedproducent skrev:Helt riktigt. Nu löser nog dom flesta det praktiskt ett par dagar om året ändå utan att gå till elbolaget.


Ja så gör nog många men inte alla, en nära bekant har nu kluven ved för 5-6 års uppvärmning, betalar fortfarande "överpris" 2 år sen msk anv senast.

Jag har slutat påminna om den onödiga kostnaden eller att tipsa om hur enkelt en tillfällig lösning kan ordnas.

Avatar Fallback

Re: vad har ni vedmaskin till

Henrik Petersen  
#169363 MEN!!! Tråden rör sig ju om en Bala 320. Den går utan problem på 16A, jag vet for jag har en själv. 16A finns väl på dom flesta fastigheter. Sen har jag lite kommentarer til kostnadsbilden som målades upp i et tidigare inlägg. efter 10 år och ca. 500-1000m3s borde maskinen fortfarende ha ca halva värdet kvar, jag tror inte häller du kommer att få så värst mycket rep. på den så att det ska kosta 40kr/m3s. Det är en rätt så enkel maskin, inte så mycket delar som ska gå sönder. Jag har haft min nu i 2-3 år och är fortfarende mycket nöjd.

Henrik

Avatar Fallback

Re: vad har ni vedmaskin till

marcus_ford 3600  
#169393
Henrik Petersen skrev:MEN!!! Tråden rör sig ju om en Bala 320. Den går utan problem på 16A, jag vet for jag har en själv. 16A finns väl på dom flesta fastigheter. Sen har jag lite kommentarer til kostnadsbilden som målades upp i et tidigare inlägg. efter 10 år och ca. 500-1000m3s borde maskinen fortfarende ha ca halva värdet kvar, jag tror inte häller du kommer att få så värst mycket rep. på den så att det ska kosta 40kr/m3s. Det är en rätt så enkel maskin, inte så mycket delar som ska gå sönder. Jag har haft min nu i 2-3 år och är fortfarende mycket nöjd.

Henrik

Nej men alltid finns det kritiska jävlar

Avatar Fallback

Re: vad har ni vedmaskin till

axwell  
#169408
Henrik Petersen skrev:EN!!! Tråden rör sig ju om en Bala 320. Den går utan problem på 16A, jag vet for jag har en själv. 16A finns väl på dom flesta fastigheter. Sen har jag lite kommentarer til kostnadsbilden som målades upp i et tidigare inlägg. efter 10 år och ca. 500-1000m3s borde maskinen fortfarende ha ca halva värdet kvar, jag tror inte häller du kommer att få så värst mycket rep. på den så att det ska kosta 40kr/m3s. Det är en rätt så enkel maskin, inte så mycket delar som ska gå sönder. Jag har haft min nu i 2-3 år och är fortfarende mycket nöjd.



Dags att byta rubrik om det är så känsligt?

Avatar Fallback

Re: vad har ni vedmaskin till

Henrik Petersen  
#169423 Sorry!!!!

Men jag vet inte rigtigt var det blev så fel att jag fik trampet dig på tårna axwell :?: . Jag är vanligtvis inte särskild känslig av mig :lol:, och inte i detta fallet heller. Jag påpekar bara att en Bala 320 går att köra på EL hos dom flesta, och att den inte kostar så värst mycket att köra heller, verken i EL eller delar.

Henrik

Avatar Fallback

Re: vad har ni vedmaskin till

axwell  
#169438
Henrik Petersen skrev:orry!!!!
Henrik Petersen skrev:Sorry!!!!

Men jag vet inte rigtigt var det blev så fel att jag fik trampet dig på tårna axwell :?: . Jag är vanligtvis inte särskild känslig av mig :lol:, och inte i detta fallet heller. Jag påpekar bara att en Bala 320 går att köra på EL hos dom flesta, och att den inte kostar så värst mycket att köra heller, verken i EL eller delar.

Henrik

Inga problem, insåg senare att jag inte inte läst tråden från början.

Avatar Fallback

Re: vad har ni vedmaskin till

Månskensbonnen  
#169482 Hej, har haft en Japa 300 i två år nu och är nästan helt nöjd, finns några missar i konstruktionen. Gav 50 + moms för eldriven med transportör. Har kört ca 150 m3 om året och ännu inte behövt göra annat än byta kedjor och fylla på olja. Den kräver 16A och förbrukar uppskattningsvis 1 kwh/m3. Ska du köpa en maskin så köp eldrivet, tror inte dieseln är uppe i sitt rätta värde än. Vilket märke du än väljer så hoppas jag du blir nöjd :P

Avatar Fallback

Re: vad har ni vedmaskin till

350  
#170852 bala 320 tr kostar 52000+moms med transportör.effektbehovet är 25hk, ska gå på 380rpm. kör med en mf 135a framför funkar bra.använder maskin på platser utan El,annars hadde det blivit en eldriven.

Avatar Fallback

Re: vad har ni vedmaskin till

snubblaren  
#170866
350 skrev:bala 320 tr kostar 52000+moms med transportör.effektbehovet är 25hk, ska gå på 380rpm. kör med en mf 135a framför funkar bra.använder maskin på platser utan El,annars hadde det blivit en eldriven.

Hur många liter drar den i timmen?

Avatar Fallback

Re: vad har ni vedmaskin till

Jamax  
#170891 Min maskin är en Pilkemaster EVO 36 med el- och traktordrift. Har dock aldrig kört med traktordriften, mkt smidigare med elen. Gör mest ved åt mig själv, min bror och far. Säljer några traktorlass per år.

Det jag saknar är ett ordentligt stockbord. Finns förvisso en stocklyft på vedmaskinen, men den är ganska bökig att använda, speciellt när stockarna blir lite grövre Ska prova att göra ett eget, bör inte vara för svårt.

Avatar Fallback

Re: vad har ni vedmaskin till

BM 35  
#170901
vetinte skrev:Klyvert-2000.
Eget bruk o kanske nån m3 till bekant.
Har kört ca 35m3 på 10 efektva timmar.
Funkar KANON.
Grymtnöjd :grin:


Var in på Klyverts hem sida och skulle kolla priset men hittade inget om den,,bara någon annan vedmaskin,,,finns den inte längre?
Senast redigerad av BM 35 sön 15 apr 2012, 22:15, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).