Socialt (mer om oss)

Vad är det bästa med att bo på landet?

173 inlägg 69745 visningar 37 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

Scoutman  
#169176
Blivande snickare skrev:Kom på en dålig sak idag. GPSen har svårt att komma rätt, enligt den bor jag någon heeelt annan stans :lol:


Lika för mig. Fruns svåger vände om med bilen 200 meter från vårt hus pga gps:en sa att han skulle vända svärmor var med i bilen & sa där bor dom & pekade, men han litade mer på gps än svärmor & vände :oops:.

Sätter jag in en blocket annons så tror hitta.se att jag bor i grannbyn. Söker man på mitt byanamn i mobilgps tror den att jag bor i byn med lika namn 4-5 mil bort, jag bor i en liten by!

Skönt med förvirrningen.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169179 En kompis köpte nyss hus på landet, det är inte ens en by utan snarare en förort till en by! :mrgreen:
I lördags var jag dit och utan att kunna sätta fingret på varför så kändes det jäkligt fattigt att åka hem till lägenheten efteråt.

Användarvisningsbild

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

totte  
#169188
Palms skrev:En kompis köpte nyss hus på landet, det är inte ens en by utan snarare en förort till en by! :mrgreen:
I lördags var jag dit och utan att kunna sätta fingret på varför så kändes det jäkligt fattigt att åka hem till lägenheten efteråt.


Förstår jag så väl, eftersom jag bor i just en förort till en by :grin: :grin:

Brukar förresten hitta hem, jag har nämligen ingen GPS :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169196 Jag har nästan alltid bott i lägenhet trots att jag bott i världsmetropoler som Haparanda och Krokom :)
Bodde i hus under uppväxten men det var i utkanten på stan, inte lantligt.

Ang GPS, en bekant till farsan köpte en sån och for iväg till hembyn i norra finland, när han kom hem sa han att GPSen ville att han skulle ta E10 norrut från Töre istället för att köra via Haparanda.
farsan frågade om han följde GPSens råd:
-nä, det går ju fortare att köra den väg jag alltid kört!

Avatar Fallback

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

Blivande snickare  
#169313
totte skrev:Brukar förresten hitta hem, jag har nämligen ingen GPS :mrgreen:

Systemutvecklare utan GPS? :lol: :lol: Vart är världen på väg :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

totte  
#169315 Vad skall man med en sån till, brukar hitta dit jag skall, finns en gammal, fin, numera nästan okänd uppfinning, kallas bilkarta :grin: .

Vill jag köra fel kan jag göra det gratis utan hjälp av nån elektronisk manick 8) .

Avatar Fallback

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

Blivande snickare  
#169319 Har du touch på bilkartan totte? :mrgreen: :wink:

Avatar Fallback

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

zeetorg  
#169326 Bäst med att bo på landet: Alla känner alla.

Sämst med att bo på landet: Alla känner alla...

Nej, skämt och sido så tror jag nog att det bästa är stillheten och lugnet.

Avatar Fallback

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

Blivande snickare  
#169327
zeetorg skrev:Bäst med att bo på landet: Alla känner alla.

Sämst med att bo på landet: Alla känner alla...

Du har en point där. Gör man bort sig vet alla om det före du gjort det och gör du nått bra pratar ingen om det för de funderar bara på han som gjorde bort sig i går kväll... :lol:

Användarvisningsbild

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169344
totte skrev:Vad skall man med en sån till, brukar hitta dit jag skall, finns en gammal, fin, numera nästan okänd uppfinning, kallas bilkarta :grin: .

Vill jag köra fel kan jag göra det gratis utan hjälp av nån elektronisk manick 8) .


Jag tycker det är mer givande om man kör med hjälp av karta på bilsemestern. Man måste vara mer uppmärksam på omgivningen, har man navigator som både visar och berättar hur man ska köra kanske man bara kör och missar intressanta saker.

I Stockholm hade jag kunnat ha hjälp av GPS ett par gånger men det gick bra utan också, fick ju se mer (än tänkt) av staden :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

totte  
#169353 Exakt vad jag tycker Palms! :-bd :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

molnia  
#174429 jag läste någon gång en krönika tror det var i tidningen LAND om att bo på landet där författaren radade upp omkring 20-30 teser/argument om och för landet.
Vi skratta gott åt den för det var så igenkännande.
Önskar jag kunde hitta den igen . Sökte på lands sida men det gav inte mycket.

Avatar Fallback

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

ICE  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182110
vetinte skrev:Roade mig med att göra en liten bild / skylt :smile:
"En bild säger mer än tusen ord" :lol:



Kanske vore nått för ICE



Riktigt bra, får be om ursäkt att jag missat denna tidigare men nu är den nedsparad och ska skrivas ut och plastas in, sen hamnar den på ytterdörren :grin:

Avatar Fallback

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

ICE  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182112 Ja livet på landet ja, underbart.

I veckan som gick var det återigen dax för ett besök i grusgropen som Gud glömde med några kamrater 8)

3-3,5 timmes rolig pang pang med en packe trevliga vapen. De estniska plantörerna som jobbade en bit därifrån var INTE kvar när vi åkte hem, konstigt :roll:

Kompisens grabb tog bilder och radade upp och fotade grejerna på pickupflaket.
Denna bilden törs jag visa offentligt :smile:




Överst ligger en pumpare Mossberg kal 12

från vänster till höger ser vi sen:

S&W 22 lr
S&W 38 special
Freedom Arms 357 magnum
Colt Peacemaker 45colt
Ruger 44 magnum
Beretta 92 9 mm
Colt Double Eagle 45 ACP
Freedom Arms 454 Casull


Det är gött att bo på landet :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vad är det bästa med att bo på landet?

machonisti  
#182128 Efter jobbets hets åker jag hem från alla "måsten".

Som tur är ser jag inte en enda jävel från min gård, alla måsten utom de frun radar upp är borta.
Bor trots allt inte riktigt avsides numer, men har gjort även det på ett ställe där det var tyst. Tyst förutom vindens vinande och egen eller de få grannarnas motorsåg eller traktor.

Det jag upplever som största fördel med att bo på landet är valet. Jag får välja mellan lugnet hemma och pulsen av människor efter en färd med bilen.

Nackdel: Bilen, bilarna är ett dyrt måste. Som framkommit bör snöskottning vara roligt. Sedan skall gården grusas, veden huggas, skogmaskin servas, grävmaskinen svetsas och söka verktyg som hittas i ungarnas trädkoja.

MEN VAFAN skulle man annars göra, SPELA GOLF???? med handikapp =))

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).