Före och efter jobbet

dubblerat bränslepris blir miljösmart

51 inlägg 19496 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: dubblerat bränslepris blir miljösmart

jan larsson  
#169209
trilla skrev:Chris Martenson
En timme långt men klart intressant.


skulle vilja förstå mer om vad som sägs. men det går för snabbt o inte klarar jag att tolka alla ord rätt heller. försökte en stund men gav upp då det bara blev grötigt.
kan någon förklara mer vad det handlar om. eller finns det nån textad version som jag inte hittat.

Midgård skrev:Intressant föredrag av Chris Martenson. Richard Heinberg är en annan känd talare på samma tema. Har själv följt detta under en tid och ju mer fakta och vetenskapliga belägg man studerar desto mer börjar man inse vad som komma skall (med stor sannolikhet). Problemet består nog till del i det någon nämnt, att politker och ekonomer inte vlll eller inte förstår sambanden (konstigt eller hur). Har själv förmånen att ingå i en liten grupp som några gånger per år får träffa de främsta forskarna inom Power and Energy på MIT i Boston. De menaratt från det att något nytt ämne eller någon ny revolutionerande uppfinning kommer i dagen, tar det i genomsnitt 18 år tills den är kommersialiserad (om det ens blir något). Därför kan man misstänka att, även om vi skulle komma på något riktigt bra, håller tiden på att rinna ut. Den stora utmaninge är att få fram ett drivmedel för transportsektorn inklusive skogsmaskiner och traktorer.
det här inlägget var intressant.
finns det mer du kan berätta. kanske lite mer om hur diskussionerna går bland forskarna. t.ex. är det något som sticker ut lite extra när det talas om ex. drivmedel för transportsektorn. eller vad som bör göras för att begränsa alla dessa transporter.

har läst inlägget om grönt kol. ger väll tyvärr för små o dyra volymer. men intressant.
är själv en liten koltillverkare.(lövträgrillkol)

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: dubblerat bränslepris blir miljösmart

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169221 Ge Chris en chans till, jag tycker han håller en ganska lättförståelig nivå utan att jag är en fena på engelska. Vet inte hur jag ska göra den rättvisa om jag ska berätta vad han kommer fram till. Men kosrt så bevisar han väl att denna utveckling är omöjlig och något måste hända. Det som jag tycker var en ögonöppnare och som han förklarar är HUR jädra fel utvecklingen är, HUR mycket vi lever på lånad tid. För åtminstone för mig är det kanske inte så svårt att räkna ut att vi har en tveksam utveckling och att den ständiga tillväxten är något av en utopi. Men han visar på hur fort det går... Eller? Lägg till mer info ni som sett den... Det var nån månad sedan jag gjorde det så minnet kan spela mig spratt.

Sen ska man såklart vara kritiskt mot alla röster som slåss om din uppmärksamhet, det gäller båda sidor. Domedagsprofeter och de som driver på den ekonomisk karusellen.... Men på något vis känns Chris saklig och jag har försökt leta "sågningar" av honom på internet utan att egentligen hitta några sakliga sådana..

Avatar Fallback

Re: dubblerat bränslepris blir miljösmart

Midgård  
#169225 I USA pågår en mängd forskningprojekt för att hitta någon ersättare till fossil olja. Man ser det stora importbehovet som en stor säkerhetsrisk, och inte minst kostnaden. I insatserna i Afghanistan ken i vissa fall 1 gallon dieselolja kosta upp till 400$ när den når slutförbrukaren ute på en FOB. FOI här hemma har på uppdrag av Försvarsmakten drivit ett 2-årigt forskningsprojekt där man analyserat energisäkerheten för Sverige, EU och världen i perspektivet några decennier framåt. Man kan nog konstatera att vi står inför stora förändringar i samhället pga kommande energi- och råvarubrist. Frågan är bara hur långt borta i tiden detta ligger. VIssa hävdar att det "står för dörren" medan andra menar att det kan ligga bortåt år 2030. Hur som helst ju närmre det ligger destor större risk för omfattande otrevligheter i världen. Chris Martenson anger år 2013!
I Sverige har vi ett förhållandevis bra läge vad gäller tillgång till energi pga vår vattenkraft och tillgåg på biobränsle. Biobränsle tillgodoser idag i Sverige c:a 1/3 av totala energiförbrukningen medans fossil olja står för 29%. Motsvarande siffra för olja "ute i världen" är 75-85%!
På MIT pågår ett forskningsprojekt som kallas Laminar Flow Battery, det är ett mellanting mellan batter och bränslecell där man lyckats eliminera problematiken kring det känsliga membranet mm.. Kan kanske bli något med tiden. Ska över till MIT i slutet på maj igen och har då bett att få höra mer om detta. Jag har också bett att få en genomgång av hur MIT´s gubbar ser på möjligheten att till rimlig kostnad konvertera grönt kol till flytande bränsle och inte minst hur tidsperspektivet ser ut.

Användarvisningsbild

Re: dubblerat bränslepris blir miljösmart

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169227 Grönt kol?

Avatar Fallback

Re: dubblerat bränslepris blir miljösmart

r93  
#169241 Mycket intressant föredrag!

Formeln hur ekonomer ser på världen var kul!

Kopparbrytningen var också mycket intressant, för 100 år sedan plockade man "kopparbumlingar" på några hundra kilo, idag så inhåller "malmen" 0,2 % koppar (!)

Avatar Fallback

Re: dubblerat bränslepris blir miljösmart

Midgård  
#169265
Sibiria skrev:Grönt kol?


Produkten som fås efter torrefiering av t ex träflis kallas grönt kol. Sök med google på "torrefiering", där finns en hel del att läsa.
Det forskare bl a tittar på är att efter finfördelning av grönt kol (vilket är mycket enklare jämfört med finfördelning av flis) via katalytisk process omvandla det gröna kolet till t ex flytande bränsle.

Avatar Fallback

Re: dubblerat bränslepris blir miljösmart

jan larsson  
#169480
trilla skrev:Ge Chris en chans till.
jag har försökt. men det går inte. kommer ca. 7-10 min. o något diagram. sen tryter tyvärr tålamodet. (ligger väll en del i vad min undertext säger)
men din tolkning av föredraget tyder ju på likheter med det jag har försökt komma fram till här.

Midgård skrev:I USA pågår en mängd forskningprojekt för att hitta någon ersättare till fossil olja. Man ser det stora importbehovet som en stor säkerhetsrisk, och inte minst kostnaden. I insatserna i Afghanistan ken i vissa fall 1 gallon dieselolja kosta upp till 400$ när den når slutförbrukaren ute på en FOB. FOI här hemma har på uppdrag av Försvarsmakten drivit ett 2-årigt forskningsprojekt där man analyserat energisäkerheten för Sverige, EU och världen i perspektivet några decennier framåt. Man kan nog konstatera att vi står inför stora förändringar i samhället pga kommande energi- och råvarubrist. Frågan är bara hur långt borta i tiden detta ligger. VIssa hävdar att det "står för dörren" medan andra menar att det kan ligga bortåt år 2030. Hur som helst ju närmre det ligger destor större risk för omfattande otrevligheter i världen. Chris Martenson anger år 2013!
I Sverige har vi ett förhållandevis bra läge vad gäller tillgång till energi pga vår vattenkraft och tillgåg på biobränsle. Biobränsle tillgodoser idag i Sverige c:a 1/3 av totala energiförbrukningen medans fossil olja står för 29%. Motsvarande siffra för olja "ute i världen" är 75-85%!
På MIT pågår ett forskningsprojekt som kallas Laminar Flow Battery, det är ett mellanting mellan batter och bränslecell där man lyckats eliminera problematiken kring det känsliga membranet mm.. Kan kanske bli något med tiden. Ska över till MIT i slutet på maj igen och har då bett att få höra mer om detta. Jag har också bett att få en genomgång av hur MIT´s gubbar ser på möjligheten att till rimlig kostnad konvertera grönt kol till flytande bränsle och inte minst hur tidsperspektivet ser ut.
riktigt intressanta inlägg det här. hoppas på fler inlägg allteftersom det kommer ny värdefull information. eller om det finns mer aktuellt att tillägga. fler frågor lär komma med tiden. (blev mycket just nu. med det praktiska som måste göras)

   TS
Avatar Fallback

Re: dubblerat bränslepris blir miljösmart

jan larsson  
#169637 sammanträffande eller har vi en rak snabb lobbyanknytning med regeringen. 8) :wink:
nog känns det som att man hamnade rätt i tiden med tråden.
i radionyheterna i morse så talade de mer om transportsektorn.

detta är ett kopierat komplett citat från svt. text

111 SVT Text Torsdag 05 apr 2012
INRIKES Publicerad 5 april

C: Bråttom med nya miljöbilsregler

Regeringen måste snart fatta beslut om
hur Sverige ska kunna ta nästa steg
i arbetet med att gå över till bilar
som inte går på fossila bränslen. Det
kräver energiminister Anna-Karin Hatt
(C)och miljöminister Lena Ek (C).

De nuvarande miljöbilsreglerna
sträcker sig bara till 2013. Därefter
finns inga direktiv vilket de båda
ministrarna menar är olyckligt,
skriver de på DN Debatt.

Sveriges långsiktiga mål är att inga
bilar ska vara beroende av fossila
bränslen år 2030.


vad skall man tro. det gäller inte bara bränslen utan även vårat sätt att bete oss i samhället.

   TS
Avatar Fallback

Re: dubblerat bränslepris blir miljösmart

ord bind  
#169643 pax för att bo i skogen. :grin:
gengas plus stationär generatoranläggning likamed bänsle till min elbil! :wink:

Avatar Fallback

Re: dubblerat bränslepris blir miljösmart

jan larsson  
#170880 detta är ett kopierat komplett citat från svt. text

106 SVT Text Lördag 14 apr 2012
INRIKES Publicerad 14 april

Krav på mer biobränslen i tanken

Ett drivmedelspaket ska minska koldi-
oxidutsläppen med 600.000 ton/år,
enligt vårpropositionen. Under 2014
vill regeringen ha en kvotplikt som
dubblar etanolen i bensin och ökar
FAME-halten i diesel med 50 procent.

Generellt sett innebär systemet att en
viss del av bränslet som säljs måste
vara förnybart, skriver finansminister
Anders Borg (M) och energiminister
Anna-Karin Hatt (C) på Svenska
Dagbladets debattsida.

För att EU:s regelverk ska följas
läggs från 2013 en låg skatt på de
tidigare skattebefriade biodrivmedlen.


fortfarande förbränningsmotor.
bensin med mer inblandning av etanol (för försvar av dyra etanolprojekt eller)
diesel uppblandat med fame. (även den en konkurrent till livsmedelsproduktionen)
det räcker väl för sjutton inte med bara "miljövänligare" bränsle.
isåfall var är de gasdrivna fordonen, el eller elhybriderna. m.m. där man kan sänka förbrukningen av (fossila, biologiska) bränslen drastiskt eller helt.
o som sagt tidigare (förmodligen det viktigaste) vi måste ändra vårat sätt att tänka o leva.
alla dessa transporter av folk o varor är inte hållbart ens på kort sikt.(vi stressar ihjäl oss)
jajamen beskatta även "de tidigare skattebefriade biodrivmedlen".

   TS
Användarvisningsbild

Re: dubblerat bränslepris blir miljösmart

totte  
#170907 Sedvanlig kosmetika för att framstå som om man gör nåt.

Avatar Fallback

Re: dubblerat bränslepris blir miljösmart

MNskog  
#170911
För att EU:s regelverk ska följas
läggs från 2013 en låg skatt på de
tidigare skattebefriade biodrivmedlen.


Märkligt detta med EU. Finns tydligen regler för allt.
Det långsiktiga målet måste ju vara att avskaffa alla medlemsstaters regeringar och förflytta all makt till EU- tjänstemännen.

Att man inte får skattebefria biodrivmedel bromsar effektivt övergången till ett samhälle mindre beroende av olja.

Avatar Fallback

Re: dubblerat bränslepris blir miljösmart

snubblaren  
#170948 Tycker man borde beskatta flygfotogenet lika mycket som alla andra drivmedel lite fult att det som är värst inte har någon skatt alls.... sj får väl säkert betala co2 skatt för sin el....

Avatar Fallback

Re: dubblerat bränslepris blir miljösmart

ord bind  
#171045 bara kosmetik som sagt var! sverige behöver politiker som törs ta obehagliga beslut och sedan stå för dom(jag försökte med att vara lokalpolitiker men det uppskattades inte med eget tänkande i partiet så det vart STORA foten ut). med andra ord stryk friskt nästa gång ni röstar så det blir lite rotation i partierna. det är det enda sätt vi kan påverka. bryer mera! :wink:

ps tycker ni att vi fortsätta att föda eu och koruppta politiker med våra skatter? ds

politiskt obunden görare och tänkare

Avatar Fallback

Re: dubblerat bränslepris blir miljösmart

MNskog  
#171091
snubblaren skrev:Tycker man borde beskatta flygfotogenet lika mycket som alla andra drivmedel lite fult att det som är värst inte har någon skatt alls.... sj får väl säkert betala co2 skatt för sin el....


Alldeles rätt.
Varför pratar aldrig miljöpartiet om att höja skatten på flyget. Troligen för att det drabbar dem själva. Bor du i storstäder har du nära till allt och du kan gå eller åka kollektivtrafik. Däremot är det viktigt att man ska kunna åka till Thailand för 4000kr.
När man väl är där kan man sitta och döva sitt miljösamvete med att i Sverige har vi jättehöga bränslepriser för att motverka växthuseffekten och ute på landsbygden är det "Europas sista vildmark" fulla av staligt skyddade rovdjur.
I dagens kostnader för bilkörning motsvarar denna thailandsresa ungefär 100mil.
Det är mindre än vad många landsbygdsbor är tvungna att köra i veckan bara för att ta sig till och från arbetet !

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).