Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bygga en kranfot till atv vagn?

7 inlägg 6307 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bygga en kranfot till atv vagn?

lupusrex  
#169046 Hej
Om man skulle få för sig att bygga en egen hydraulisk griplastarvagn till en atv hur skulle ni som forum medlemmar då göra med kranfoten? Köpa färdigt, isåfall var och vad. Eller en egenkonstruktion baserad på vilka lämpliga lättillgängliga delar? Anledningen till frågan ett genuint intresse av att både spara lite pengar men också den möjliga tillfredställelsen av ha byggt något själv. Förvisso finns det säker följdfrågor ang kran etc men om vi inledningsvis bara tittar på kranfoten, vad finns det för tankar där då?
Med vänlig hälsning, Lr



   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga en kranfot till atv vagn?

Solhemsskog  
#169069 Du menar vridhuset?

Avatar Fallback

Re: Bygga en kranfot till atv vagn?

lupusrex  
#169181 Hej
Ja just det, vridhuset. Har tittat lite på han och Viking kranar till smålastbilar och givetvis kranman och avestavagnen. Ser förhållandevis komplicerat, hur skulle man lösa det hela?
Med vänlig hälsning, Lr

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga en kranfot till atv vagn?

Blivande snickare  
#169324 Jag skulle köpa ett färdigt komplett vridhus, svårt att bygga själv och få bra tror jag.

Avatar Fallback

Re: Bygga en kranfot till atv vagn?

granqvist  
#169370 Köp färdigt är mitt förslag.

Vid självbygge kanske det är enklast med en yttre hydraulcylinder som sköter om svängen, men svängsektorn blir då begränsad. Ska du ha ett vridhus där svängen sköts av kuggstång och kuggaxel tror jag det blir utmanande. Åtminstone på Blondinkranen (Rottne Grip 70) är vridhuset gjutet.

Avatar Fallback

Re: Bygga en kranfot till atv vagn?

lupusrex  
#169411 Hej

Tack för svar.

Okay då får jag titta vidare på ev färdiga.
Förresten, vad tror ni om att ev bygga om en hiab 125 (liten lätt manuell lastbilskran)och då använda och bygga om den befintliga vevmekanismen som finns på dessa. Min tanke är att koppla på en liten hydraulmotor till "vevaxeln" som då kan verka på den axel som man normalt sätter handveven på? Har bara sett att denna typ av "vridhus" finns på en atvkran av märket "sixfold" från Baltikum. Tror ni att vridmomentet på kranen blir tillräckligt eller möjligen för litet?

MVH LR

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga en kranfot till atv vagn?

Bax  
#169412 På utkastarröret till större snöslungor brukar det sitta något liknande hydrauldrivet.
En annan lösning är väl att titta på svängen till grävmaskiner, som princip alltså.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).