Skogsmiljö och Trädlära

Köra i blöt mark som nu

17 inlägg 7870 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köra i blöt mark som nu

Tulles  
#16916 Vad säger ni erfaret skogsfolk? Är det OK att skota ut i detta blöta väglag som gäller nu - eller riskerar även bra skogsvägar att bli sönderkörda som det ser ut just nu, januari 2008?

Om det är såhär det riskerar att se ut framöver i Väst- och Sydsverige - är det bäst t att avverka torra sommarmånader istället om marken är fuktig eller vägarna dåliga?

Mvh Jonas



   TS
Användarvisningsbild

Re: Köra i blöt mark som nu

masterchief  
#16927
Tulles skrev:Vad säger ni erfaret skogsfolk? Är det OK att skota ut i detta blöta väglag som gäller nu - eller riskerar även bra skogsvägar att bli sönderkörda som det ser ut just nu, januari 2008?

Om det är såhär det riskerar att se ut framöver i Väst- och Sydsverige - är det bäst t att avverka torra sommarmånader istället om marken är fuktig eller vägarna dåliga?

Mvh Jonas

Jag håller augusti för bästa månaden för avverkning, I regel är det hyffsat torrt och fint då.
Men vad gör man när industrin skriker efter råvara, man måste driva fram det när de vill ha det.
Tjäle som det ser ut nu kan man inte räkna med förrän i februari i vägarna.
Lurigt det här, jag som entrepenör vill ju ha jämn och fin körning hela året, medans markägarna givetvis vill ha så skadefritt som möjligt.
Skogsbolagen kräver jämnt flöde av råvara.
Tyvärr kommer oftast markägaren i kläm när det gäller avverkningsuppdrag.

Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16930 De stora skotarna är ju så tunga, då blir marken sönderkörd. Det kanske finns en framtid för mindre skotare ändå om nu markägarna är villiga att betala den dyrare skotningen.

Avatar Fallback
smaland  
#16936 Jag står med min skotare. Har fått gå ifrån ett hygge. Ca tusen meter kvar. Är det lite volym på avverkningarna så kan det vara lönt att ta dit en grävmaskin, men inte om det bara rör sig om upp till 500 kubik. Bättre då att vänta anser jag iaf.

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16960 vägarna tycker jag ofta går att klara utan att skada vägen...den e ju ofta man kan lasta av inne från hygget.
däremot marken är ju svår att klara när det är blött ute :? banden brukar hjälpa rätt så mycket men vissa ställen hjälper inget :(

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16964 Hjälper verkligen en miniskotare, man får ju köra så mycket oftare på samma ställe?

Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16965 Det är inte förbjudet att orsaka markskador. SVL talar endast om att "det bör undvikas eller begränsas". Den tidigare debatten på 1990-talet om att få fram skonsammare skotare har försvunnit. Numer handlar det om att effektivisera skotningen till lägsta möjliga kostnad. Därmed går utvecklingen onekligen mot stora maskiner som kan lasta många ton.

Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16982
Skogsante skrev:Numer handlar det om att effektivisera skotningen till lägsta möjliga kostnad. Därmed går utvecklingen onekligen mot stora maskiner som kan lasta många ton.


Det beror väl antagligen på att det är en mätbar siffra. Sånt gillar ekonomer. Går det att mät i en storhet går det lätt att räkna om i kronor. Körskador finns det inget lätt sätt att visa i siffror som utkörda kubik.

Nä, om någon skall ändra på det är det skogsägaren som måste börja ställa krav på hur och vem som skall köra i deras skog.


//.D

Avatar Fallback
Tulles  
#16983 Södra körde sönder min väg utan att röra en min. Jag kan bara gilla läget och förbanna min egen dumhet och brist på förutseende pga oerfarenhet.
Jag skrev standardkontrakt utan några särskilda tillägg eller bilagor om vägen. Efter telefonkontakt v 1 gick de igång v2. Väglaget var bra i början med en smula tjäle, så avverkningen gick ok. Men sen på torsdagen gick skotningen igång och vädret hade ändrat sig fullständigt. Jag kunde ha stoppat den planerade skotningen under onsdagen då avverkningen var klar och de hämtade skotaren. Men jag gjorde inte det därför att jag inte hängde med i svängarna på väderleken och för att jag trodde att de själva stoppade för alltför stora skador på vägen. Så vägen kördes rejält sönder redan på en dags skotning. På fredagen stoppade de dock själva och på måndagen meddelade jag att jag inte ville att de försökte återuppta skotningen. Därmed avbröts uppdraget i avvaktan på bättre väglag. Förklaringen från Södra under torsdagen var enbart att det var ju jag som tillåtit dem att köra.
Vägen är redan så sönderkörd att jag egentligen är beredd att låta dem köra sönder den fullständigt även i nuvarande väderlek mot att de jämnar till den efteråt med grävmaskin. Om det nu går överhuvudtaget att köra ut allt med den mängd vatten som finns nu. Min fråga till er andra blir: beter sig Södra helt som vanligt mot mig eller är de ovanligt tuffa? Vidare: hade det varit ganska vanligt och normalt förekommande att Södra bjudit på en tilljämning av vägen efteråt? Eller är det så här hard-core att skogsägare får gilla läget och fixa vägarna själva efteråt?

Mvh Jonas

   TS
Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16986
Mangan skrev:Hjälper verkligen en miniskotare, man får ju köra så mycket oftare på samma ställe?


Det är onekligen så att marktrycket är betydligt lägre för mindre skotare. Det är klart om man kör många gånger i samma spår kan det ändå bli skador.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17015
Tulles skrev:Södra körde sönder min väg utan att röra en min. Jag kan bara gilla läget och förbanna min egen dumhet och brist på förutseende pga oerfarenhet.
Jag skrev standardkontrakt utan några särskilda tillägg eller bilagor om vägen. Efter telefonkontakt v 1 gick de igång v2. Väglaget var bra i början med en smula tjäle, så avverkningen gick ok. Men sen på torsdagen gick skotningen igång och vädret hade ändrat sig fullständigt. Jag kunde ha stoppat den planerade skotningen under onsdagen då avverkningen var klar och de hämtade skotaren. Men jag gjorde inte det därför att jag inte hängde med i svängarna på väderleken och för att jag trodde att de själva stoppade för alltför stora skador på vägen. Så vägen kördes rejält sönder redan på en dags skotning. På fredagen stoppade de dock själva och på måndagen meddelade jag att jag inte ville att de försökte återuppta skotningen. Därmed avbröts uppdraget i avvaktan på bättre väglag. Förklaringen från Södra under torsdagen var enbart att det var ju jag som tillåtit dem att köra.
Vägen är redan så sönderkörd att jag egentligen är beredd att låta dem köra sönder den fullständigt även i nuvarande väderlek mot att de jämnar till den efteråt med grävmaskin. Om det nu går överhuvudtaget att köra ut allt med den mängd vatten som finns nu. Min fråga till er andra blir: beter sig Södra helt som vanligt mot mig eller är de ovanligt tuffa? Vidare: hade det varit ganska vanligt och normalt förekommande att Södra bjudit på en tilljämning av vägen efteråt? Eller är det så här hard-core att skogsägare får gilla läget och fixa vägarna själva efteråt?

Mvh Jonas


Standardkontrakt eller inte,jag skulle iaf förutsätta att söndrade vägar återställs.Åtminstone om köparen är ett bolag.Dåligt rykte vill väl ingen köpare få?

/Nisse

Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17017
nisse skrev:
Tulles skrev:Södra körde sönder min väg utan att röra en min. Jag kan bara gilla läget och förbanna min egen dumhet och brist på förutseende pga oerfarenhet.
Jag skrev standardkontrakt utan några särskilda tillägg eller bilagor om vägen. Efter telefonkontakt v 1 gick de igång v2. Väglaget var bra i början med en smula tjäle, så avverkningen gick ok. Men sen på torsdagen gick skotningen igång och vädret hade ändrat sig fullständigt. Jag kunde ha stoppat den planerade skotningen under onsdagen då avverkningen var klar och de hämtade skotaren. Men jag gjorde inte det därför att jag inte hängde med i svängarna på väderleken och för att jag trodde att de själva stoppade för alltför stora skador på vägen. Så vägen kördes rejält sönder redan på en dags skotning. På fredagen stoppade de dock själva och på måndagen meddelade jag att jag inte ville att de försökte återuppta skotningen. Därmed avbröts uppdraget i avvaktan på bättre väglag. Förklaringen från Södra under torsdagen var enbart att det var ju jag som tillåtit dem att köra.
Vägen är redan så sönderkörd att jag egentligen är beredd att låta dem köra sönder den fullständigt även i nuvarande väderlek mot att de jämnar till den efteråt med grävmaskin. Om det nu går överhuvudtaget att köra ut allt med den mängd vatten som finns nu. Min fråga till er andra blir: beter sig Södra helt som vanligt mot mig eller är de ovanligt tuffa? Vidare: hade det varit ganska vanligt och normalt förekommande att Södra bjudit på en tilljämning av vägen efteråt? Eller är det så här hard-core att skogsägare får gilla läget och fixa vägarna själva efteråt?

Mvh Jonas


Standardkontrakt eller inte,jag skulle iaf förutsätta att söndrade vägar återställs.Åtminstone om köparen är ett bolag.Dåligt rykte vill väl ingen köpare få?

/Nisse


Det är ju surt...tror inte att du kan kräva något av dem...men om du tar det lite vackert och inte grymtar alltför mycket så kanske de ställer upp med en liten grävmaskinsinsats till sommaren.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17040 När jag skrev kontrakt med Södra, sa jag att det inte fick köra i tjällossningen/när det var blött, och att de skulle se till så att vägen blev återställd.

Han Södrakillen belv nästan lite stött, självklart skulle de fixa vägen om den blev skadad, och det behövde jag inte påpeka speciellt.

Kanske därför de fortfarande inte har gallrat, så här 1,5 år senare... :-)

Avatar Fallback
Tulles  
#17077 Hej Mangan, gillade ditt svar....
det finstilta i kontraktet: om det skulle bli skador på vägen: skulle de återställa på egen bekostnad eller dra av kostnaden på avverkningslikviden? Framgick det?
Funderar du på att be dem komma på sommaren istället?

Mvh, Jonas

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17114 Jag kollade upp i kontraktet, jag skrev att man bara fick använda vägen vid god bärighet, och att stora körskador åtgärdas på köparens bekostnad.

Jag täntke testa Södra, om de fuskar blir det något annat bolag nästa gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).