Motorsåg och handhållet

Renoveringsförsök av en Jonsered 535

36 inlägg 37220 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Renoveringsförsök av en Jonsered 535

bmbamse  
#168983 Hej!

Eftersom jag följer renoveringstrådar med stort intresse så tänkte jag ge tillbaka en liten aning.

Bakgrunden är att min (nu bortgångne) halvbror hade en Jonsered 535 när jag var i tonåren. Han var stolt över den och jag var imponerad, det var en riktigt rapp såg då. Inte blev den sämre av att skidåkaren Thomas Wassberg, en gigant i skidspåret då, gjorde reklam för Jonsered och min bror brukade med ett snett flin säga: -Jag å Wassberg... när motorsågar kom på tal.

Jag hittade ett exemplar på Tradera för ett tag sedan, i "fint" skick enligt säljaren så ja, jag bjöd för mycket! Det visade sig vid uppackningen att till att börja med var bågens gummibussning på högersidan slut och hade "halvsulats" med en dito från en 510/520 och därmed var avvibreringen praktiskt taget "stelopererad". Dessutom kom även startapparaten från en 510/520. I alla fall så funderade jag på att se hur skicket var i dag på förmiddagen så här är den:

Bild från säljaren, som den kom till mig. Fel startkåpa, en flisa borta på toppkåpan över ljuddämparen, men hyfsad i övrigt.
Bild


Andra sidan...
Bild


Tog lite tid innan kameran kom fram... Faktiskt ovanligt ren måste jag säga, men slangdragningen var ganska fantasifull; impulsledningen gick ner i avluftningshålet vid kopplingen, avluftningsslangen var kopplad där impulsen skulle ha varit medan bränsleslangen var där den borde vara... Kan säga att efter mina startförsök så var det duktigt övertryck i bränsletanken när jag drog av slangen från förgasaren. -Bra stråle blev det! Tur man inte är rökare...
Bild


Dålig bild på Cylindern. det som ser ut som repor känns inte alls med fingertopparna, så inga direkta repor. Kolven såg också frisk ut, ska försöka fixa en ny kolvring när jag ändå har den isär.
Bild


Det ökar med delar i kartongen...
Bild


Så här gör jag när jag plockar isär, "knarkpåsar" är väldigt behändiga när man försöker bringa reda i oredan. -Inte minst om en vecka, eller halvår, eller år.... Fast så länge ska väl inte det här projektet behöva ta, hoppas jag.
Bild


Att göra nu:
-Leta fram kolvring
-Beställa vevaxeltätningar (den mot svänghjulet ska vara svår att få tag på enligt mina källor, men borde väl gå?!
-Beställa ramlager, det mot svänghjulet "surrar" lite, så jag vill byta det. Hur drar man av snäckdrevet för oljepumpen utan specialverktyget? Nå'n som har ett bra tips?
-Byta membran i förgasaren (när jag ändå håller på)
-Byta slangar.
-Få tag på en ny gummibussning till bågen (vilket jag tror blir svårast)

Fortsättning föjer... (om intresse finns)



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Renoveringsförsök av en Jonsered 535

Blivande snickare  
#168986 Visst finns intresse. Ska bli trevligt att följa och få ställa eventuella frågor. Kommer knappast att behövas då det är väldigt bra dokumenterat :grin:

Användarvisningsbild

Re: Renoveringsförsök av en Jonsered 535

johan eriksson  
#168987 Säger som Totte brukar göra, att renovera en Jonsered är en hedervärd handling.
Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Renoveringsförsök av en Jonsered 535

totte  
#168998
johan eriksson skrev:Säger som Totte brukar göra, att renovera en Jonsered är en hedervärd handling.
Lycka till.


Just så ja! Skall bli intressant att följa, ser ut precis som min 520 SP. Den där tätningen är lite speciell ja, det är väl samma, en rätt stor plåtbricka med en rätt liten 15 mm gummitätning i mitten. Du får försöka ringa runt till handlare och höra, men det blir svårt med en och med gummielementet. Kanske kan hitta en donatorsåg nånstans?

Glöm inte motorsilikon, det måste du ha för att få tätt i vevhuset när du drar ihop den.

Användarvisningsbild

Re: Renoveringsförsök av en Jonsered 535

bmbamse  
#169003 Tackar hjärtligast! :grin:
Känns bra att göra något hedervärt då... :P

Jag har faktiskt en plan B när det gäller vänstra vevaxeltätningen. Jag är nästan säker på att det är en standarddimension förutom bredden på "sargen" runt om som tätar mot vevhusets lagerläge. Och den "sargen" är i plåt så jag tänkte kila in på Tools-kagon i Falun å kolla upp mina tankar. Har jag rätt så köper jag på mig ett gäng och låter en kompis svarva bort det som behövs för att den ska få plats mellan svänghjul och oljepumpsdrev. Lyckas det så lägger jag upp beteckningar här...

Min något större huvudvärk är hur jag ska få av å på oljepumpsdrevet, men jag hoppas att min lokale handlare har kvar verktygen... han kan gärna få några hundralappar för besväret om det skulle vara så.

Totte: Jo den är precis lik 520:n det är i princip ett skruvhål extra borrat för startapparaten (samma som 450 å 455) och så är det 50,9cm3. Jo det var ju så sant, jag har hittat den riktiga startkåpan med. Den blev jätte snygg efter en omgång i diskmaskinen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renoveringsförsök av en Jonsered 535

totte  
#169034 Har funderat på nåt liknande för tätningen på min 520 utifall att den tar slut. Nu verkade den helt ok när jag hade nere sågen för några veckor sen. Och själva gummitätningen är ju standard, 15 mm var det väl om jag minns rätt. Får du till det så är jag tacksam för tips om hur. Vill ju att min 520 skall ha en lång framtid.

Kul att du hittade startkåpan, då blir det ju helt rätt!

Användarvisningsbild

Re: Renoveringsförsök av en Jonsered 535

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169076 Ta lite mått o bild på tätningen.

Har en gottelåda det brukar finnas grejer i...

Användarvisningsbild

Re: Renoveringsförsök av en Jonsered 535

viktor meck  
#169079 Kul att följa :mrgreen: håller själv på med att byta vevaxel på en hva 353g. den hade gått av på kopplingssidan. det får vänta lite nu pga min moppe blev stulen i onsdags :x men den är nu hittad och står hos polisen för utredning :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Renoveringsförsök av en Jonsered 535

bmbamse  
#169094 Tack för responsen! -Kul att det finns ett intresse! :smile:

Det här blir en liten uppdatering utan bilder då det inte hänt något fysiskt mer...

I alla fall har jag studerat lite literatur, IPL:er och manualer och kommit fram till att alla jonsered från 510 SP, över 520 SP, 450, 455 och 535 har 32mm slaglängd. Och åtminstone 450, 455 och 535 har samma artikelnummer på komplett vevparti.

Jag har ju en 450 (min först egna motorsåg) som jag aldrig fått att gå riktigt lika bra som farsans 455, och på en kurskväll härom veckan (jag går en studiecirkel för motorsågskörkort A & B) så började 450:n jäklas. Den startar snällt å går när den är kall men så fort den börjar bli varm så försvinner tomgång, den slutar svara på gas och tillslut dör den för att vara omöjlig att starta igen tills den blir kall...

Jag har tänkt fixa den hittils, men nu tror jag faktiskt den ska få bli organ-donator!
-Då har jag vibrationselementet klart, och kanhända mer än så... Jag har nämligen noterat att snäckväxeldrevet till pumpdrivningen är aningen slitet och är det och lagren i 450:n friska så skiftar jag nog vev rakt av! Jag misstänker att veven lever ett lite lättare liv i en 45-kubiks såg än i en 51-kubiks, så har jag tur så är det så. Jag återkommer med bilder från demonteringen! :smile:

Mange: Tack för erbjudandet, ska fota och mäta så fort jag hinner så återkommer jag! (Men jag tänker faktiskt slutföra min plan B också, för förr eller senare tar väl tätningarna slut.:sad:) Kan ju hjälpa någon annan och är ju enkelt att mäta sig till när den ändå är isärplockad.

Totte: Har du någon motorsilikon du speciellt vill rekommendera? Jag har provat nån orange "packning på tub" men är inte riktigt nöjd med den.

Viktor: Tråkigt med moppen, att det ska vara så svårt att få ha sina saker ifred! Men skönt att den kommer tillrätta! Kanske skulle vara på sin plats med en mek-tråd för dig också! -Jag har aldrig varit så djupt in i en Husqvarna, och det skulle vara kul att få se hur en sån är gjord...

Edit: La till ett "en"

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renoveringsförsök av en Jonsered 535

totte  
#169102 Jag kör med den här:
silikon.jpg


Finns säkert fler fabrikat, köpte den här på Momentum.

Användarvisningsbild

Re: Renoveringsförsök av en Jonsered 535

johan eriksson  
#169136 Loctite 5926 är inte bensinbeständig, så den gör sig nog tyvärr inte så bra i en motorsåg.
http://tds.loctite.com/tds5/docs/5926-EN.PDF
Loctite 5922 är nog min personliga favorit.

Användarvisningsbild

Re: Renoveringsförsök av en Jonsered 535

totte  
#169157 Å tusan, hade jag ingen aning om, ursäkta ett dåligt råd, får se hur det går med min 520 om den börjar läcka. Får packa om i så fall.

Användarvisningsbild

Re: Renoveringsförsök av en Jonsered 535

bmbamse  
#169194 Åhå! Där ser man! Ja, jag hade inte ens tänkt tanken att det skiljer så på tätningssilikon... :shock: Då är det kanske därför jag inte är nöjd med den sort jag brukat heller?! -Så jag tycker inte att du behöver be om ursäkt, Totte! :smile:

Men då ska jag försöka hitta Loctite 5922 någonstans. Tack Johan!

Nu får ni sova så gott!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renoveringsförsök av en Jonsered 535

bmbamse  
#171148 Så där ja! Då har det blivit dags för lite uppdatering! :smile:

Två bilder på original tätningar. Den lilla har måtten 12x20x4 mm och sitter mot svänghjulet medan den stora har måtten 14x35x7 mm och sitter på kopplingssidan.
Bild

Bild

Den stora (14x35x7) är en standarddimension som kan köpas från vilken maskinfirma som helst, medan den lilla som bara är 4mm bred är special! :sad: -Standardbredden är 7mm, tydligen.

Nu har jag bestämt mig för att 'bara för att' sätta ihop den med standardkomponenter, så vi får väl se hur det går... Jag har i alla fall varit in på Momentum och köpt tätningar och fördelen med dem, som jag ser det, är att de är helt klädda med gummi så det borde täta bättre runt ytterkanten än orginal 'plåtisar'.

En bild:
Bild


...å en till:
Bild

Jag har bara ställt tätningen bredvid den gamla för att försöka uppskatta hur mycket plats som finns. Med mitt ögonmått så tycker jag att det borde gå att få dit den bredare tätningen utan att vare sig svänghjulet eller oljepumpens snäckdrev ska ta i. Däremot skulle det kunna bli lite trångt för lilla drevet på oljepumpen men i värsta fall får jag väl skava lite på tätningen på den sidan då...

För övrigt har jag beställt nya ramlager, woodruf-(stavas det så?)kil till svänghjulet istället för den gamla som var kluven, kolvring samt högra vibrationsdämparen på bågen. Allt skulle vara hemma på onsdag så nu har jag ett par kvällar på mig att tvätta resten av delarna.
Senast redigerad av bmbamse sön 26 apr 2020, 21:48, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renoveringsförsök av en Jonsered 535

totte  
#171203 Bör gå bra med tätningen, kanske kan kanten nudda lite mot oljepumpsaxeln men det lär inte betyda nåt. Det är i så fall bara gummikanten och den kan du ju i så fall som sagt yxa bort en aning på.

"Woodruff" stavas det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).