Skördare

valmet 701/711 vs fmg 0470 lillebror!

13 inlägg 14642 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

valmet 701/711 vs fmg 0470 lillebror!

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10008 Vilken av dessa var den bästa betåndsgående skördaren?
Var det Valmet 701 eller FMG lillebror eller Valmet 711?
vad e de för skillnad på Valmet 701 och Valmet 711? :?:



   TS
Användarvisningsbild
Skog  
#10055 Ärligt talat så var väll de där maskinerna lite för klena både FMG:n
& Valmeten men det var ju ett led i att testa något nytt med beståndsgående
Valmet 711 var väll efterföljaren till 701:an helt enkelt, uppdaterad på det som var klent på den.

Avatar Fallback

Re: valmet 701/711 vs fmg 0470 lillebror!

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16907
samuel skrev:Vilken av dessa var den bästa betåndsgående skördaren?
Var det Valmet 701 eller FMG lillebror eller Valmet 711?
vad e de för skillnad på Valmet 701 och Valmet 711? :?:



Jag skulle välja 701... har haft en sådan me SP 350 aggregat funkade klockrent.... lillebror har ju kranfoten så långt fram så i nerförs lut kan man ju tippa över framåt... sen är hjulen större på valmeten...

Användarvisningsbild
masterchief  
#16908 Små smidiga maskiner, men vore det jag som skulle välja skulle jag snegla på någon av Rottnes 2000 modeller.
Lite större och kraftigare utan att för den delen vara klumpiga.
Men så är jag smittad av blåsjukan, så ta mitt förslag med en nypa salt 8)

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16910
masterchief skrev:Små smidiga maskiner, men vore det jag som skulle välja skulle jag snegla på någon av Rottnes 2000 modeller.
Lite större och kraftigare utan att för den delen vara klumpiga.
Men så är jag smittad av blåsjukan, så ta mitt förslag med en nypa salt 8)


Det tråkiga me rottne (vilka även jag gillar) är prislappen.. den är ganska stor på dom flesta rottne maskiner

Användarvisningsbild
masterchief  
#16914
nutte skrev:
masterchief skrev:Små smidiga maskiner, men vore det jag som skulle välja skulle jag snegla på någon av Rottnes 2000 modeller.
Lite större och kraftigare utan att för den delen vara klumpiga.
Men så är jag smittad av blåsjukan, så ta mitt förslag med en nypa salt 8)


Det tråkiga me rottne (vilka även jag gillar) är prislappen.. den är ganska stor på dom flesta rottne maskiner


Det har du helt rätt i :x

Avatar Fallback
kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41227 Bara en liten fundering :)

Hade Timberjack någon modell som knöt an till "lillebror" :?:

Inget jag ligger direkt sömnlös för men men :roll:

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41230 De sista"lillebror" som gjordes hette väl Timberjack. En i byn här som har en Timberjack lillebror iallfall.

kl-820 skrev:Bara en liten fundering :)

Hade Timberjack någon modell som knöt an till "lillebror" :?:

Inget jag ligger direkt sömnlös för men men :roll:

Avatar Fallback
kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41284
Engstrand skrev:
De sista"lillebror" som gjordes hette väl Timberjack. En i byn här som har en Timberjack lillebror iallfall.



Mjaha, där ser man :) Hur länge tror du att dessa hängde med då :?: (sett till årtal)

och hur är den du har i din närhet om man tittar till hållbarhet på kran basmaskin etc. osv... :)

Jag körde en själv en gång i tiden, kanske 90-91 eller så men jag kommer nästan inte ihåg någonting av den mera än att klimatanläggningen luktade sjögräs :? (har för mig att det var en miljövänlig historia med papper och vatten) och att kranen gick av :roll:
Jag sitter och funderar på vad som kan ha varit så traumatiskt att jag förträngt det mesta av den :P

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41311 Tror inte han har skapat sig nån uppfattning om den ännu,har inte kört speciellt mycket med den,står mest hemma på gården tycker ja.
På skolan hade vi åxå en sån,körde den dock aldrig mer än provade att krana lite,vill minnas att de var skummt med kranen,vippen gick annorlunda lr. va de lyften mot en "normal" kran!?
Har hört att dom skall vara bra stälpiga. Speciellt om man går i utförslutning.

Avatar Fallback

Re: valmet 701/711 vs fmg 0470 lillebror!

linus .90  
#118615 Finns det många kvar av den där lillebror ? har varit sugen på en sådan men till salu hittar man banne mig inga alls! nogon som säljer en eller?

Avatar Fallback

Re: valmet 701/711 vs fmg 0470 lillebror!

Fredrik_8210  
#118625 Kolla på blocket. Har sett flera stycken där!

Avatar Fallback

Re: valmet 701/711 vs fmg 0470 lillebror!

mr_turbo  
#118631 Har en timberjack lillebror 570 en -92 tror jag att det är. Tycker den funkar skit bra i första gallring och lite annan små körning. Såklart är den ju svetsad lite över allt. men funkar bra ändå. är rätt lätt i röven men du kör man uppför istället.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).