Före och efter jobbet

Minnet av "Gudrun" Stormen 20050108 Bilder skogen

19 inlägg 13814 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Minnet av "Gudrun" Stormen 20050108 Bilder skogen

kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16845 Minnet är kort ibland, satt och tittade på lite bilder efter stormen "Gudrun" framfart södra Sverige.
Tog då med kameran under några dagar i Januari 2005 och fotograferade eländet på föräldrargården. I närheten av Hyltebruk.

20050108 (dagen efter) blev det två kort tagna, resten är historia :-(
Bild


Bild


20050119
Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Några dagar senare..lite rundkörning i trakterna.
Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

Fanns områden som sträckte sig kilometervis med nästintill vindfällda "kalhyggen".

I september 2005 var jag uppe i luften och tittade på bla. Byholmas Virkesupplag vid Lidhult, gigantiskt. Ca: 1,5 % av den totalt uppskattade nedblåsta volymen. Kilometervis med virkeslavor ca: 12 meter höga och 12 lavor i bredd. Uppskattad volym drygt 1 miljon kubik.
Bild


Bild


Lite överallt kunde man se "mindre" virkesupplag..
Bild


Detta var lite minnesbilder hur det såg ut i Januari 2005.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild
PonsseBuffaloDual  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16870 fy f*n... de va en del träd som åkte med ner då...

Användarvisningsbild
masterchief  
#16873 Hur mycket kubik per ha fick du nedblåst på din fastighet?
Jag fick ca 3 här upp utanför Åtvidaberg.

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16879 fy fasen va det såg ut.. när vi var nere i ljungby o körde så borde vi 3 km från Byholma..

Användarvisningsbild
Thunborg  
#16889 Jaah fy hunna. Vi flytta ner till Lagan ,man blev ju ställd Var Hur ska man börja,man såg inget slut på "rotvallven". :shock:
Men det flöt ju på tillsist.
Jag tycker fortfarande synd om markägarna som blev drabbade.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#16903
Thunborg skrev:Jag tycker fortfarande synd om markägarna som blev drabbade.


Ja, det är inte så "glamoröst" som det verkar alla ggr att vara skogsägare.
Allt slit med plantering/röjning/gallring, osv, och så ligger allt "platt med backen" över ett dygn. 😡

Användarvisningsbild
PonsseBuffaloDual  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16922
Skogshuggarn skrev:
Thunborg skrev:Jag tycker fortfarande synd om markägarna som blev drabbade.


Ja, det är inte så "glamoröst" som det verkar alla ggr att vara skogsägare.
Allt slit med plantering/röjning/gallring, osv, och så ligger allt "platt med backen" över ett dygn. 😡


ja tillochmed bara över en natt!

Användarvisningsbild
kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16934
masterchief skrev:Hur mycket kubik per ha fick du nedblåst på din fastighet?
Jag fick ca 3 här upp utanför Åtvidaberg.


Produktiv skogsmark på föräldrar-fastigheten är 40 ha.
Gudrun= 36,25 Kubik/Ha (totalt nerblåst ca: 1450 kubik)
Per= 7,5 Kubik/Ha (totalt nerblåst ca: 300 kubik)

(Planteringar, ungskog och "mogen" skog blandat på stället)

Att grovskogen la sig kändes inte så farligt som att se ungskogen på runt 25 år och uppåt vara sönderblåst, eller helt ligga ner.

Man kan säga milt sagt att chocken efter Gudrun la sig lite, då man direkt blev utposterad att röja högspänningsledningar i 1,5 vecka (manuellt). Då såg man att det såg lika j-vligt ut mil efter mil, och att alla skogsägare runt omkring hade drabbats.
Men en postitiv grej var att "vi"-känslan var starkt. Alla hjälptes åt på landsbygden, men både den ena och det andra.

Det "sly" i planteringarna man hade gått med bågsåg och yxa och gallrat i 10-års åldern låg som en grön platt matta. :(
Jakten förändrades också totalt. Dom "säkra" viltstigarna försvann, men ersätts med nya. :D :D

Lägger ut 2 flygbilder på hur det såg ut i närheten av Unnaryd efter Gudrun (September 2005):

1:a kortet tagit Utanför Jälluntofta:
2:a Kortet tagit ifrån Lidhult sett mot Unnaryd (Sjön är Unnen)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minnet av "Gudrun" Stormen 20050108 Bilder skogen

kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77275 Jahapp, då är det 5 år sedan man vaknade och såg ett nytt landskap.
PICT0963.JPG

(Bild:Smålandsstenar Kyrkogård/ Foto Jimmi S.)

Gjorde en kort fotofilm där jag fotat av gudruns härjningar och hur det sedan ändrat sig fram till 2008:


Hittade en artikel på e24.se:
http://www.e24.se/business/ravaror/gudr ... 770267.e24


Med risk för att bli en "långtråkigt" berättelse, så kan jag iallafall dra min upplevelse av stormen Gudrun. Minnen som kommer att sitta kvar länge eller rättare sagt, resten av livet.

På eftermiddagen den 8 Januari 2005 var allt som vanligt , bara det att det blir mer och mer tilltagande vind. Runt 19:30 tiden ringer pappa och meddelar att aluminiumplåttaket på ladugården har börjat ge med sig. 6-7 plåtar är borta. Tanken då är att man kanske skulle sätta sig i bilen och åka till föräldragården. Men pappa säger - Stanna hemma och va inomhus.
Ok, men jag kan inte låta bli att gå utanför huset för att "kolla läget". Hör hur vinden viner och piskar, och rejäla knakande ljud i grovskogen några hundratals meter utanför samhället (Smålandsstenar). Lika bra och gå in och försöka sova. Det är nog inte SÅ jättefarligt med skogen försöker man intala sig själv. Dock säger/visar ju nyheterna det allvarliga läget igenom sina nyhetssändningar.

Morgonen efter ska jag börja jobba kl: 06:00.Inte mycket till sömn den natten och vid fyratiden bestämmer jag mig för att åka ner en sväng till gården innan jag börjar jobba. Vinden har då avtagit väsensligt, värst var den imellan kl: 1800-0100.
En första anblick om vad som komma ska, är när jag svängen ut ifrån gatan. Där har redan en skördare kört och huggit upp ena körfältet ifrån enstaka vindfällor. Jaja lite blir det ju, inte så farligt, även om området består mestadels av tallskog.
Kör sedan ut på Nissastigen (26:an) mot Hyltebruk. Precis där Smålandsstenar slutar är en järnvägsviadukt med fin grovskog på ena sidan. Här såg det nu ut som f-n. Hade inte en skördare hunnit köra igenom denna bråten på runt ca: 100 meter så hade det varit tvärstopp. Nu gick det att passera på mittenlinjen med avsågade trädstammar "hängande" 4-5 meter upp på båda sidorna. Sedan löper bilresan på med oräkneliga vindfällen och ett mer eller mindre totaltförstört viltstängsel pga. av alla vindfällen. Lyssnade på radions P4 och dom pratar om stormen, och om hur det kommer att se ut vid ljusets inbrott.
Kommer ihåg att jag satt och sa högt - Fy f-n, F-n, F-n, Naturkatastrof....
Detta efter allt det man kunde se och ana pga. den ändrade trädgränslinjen vid sidan om billjuset.

Tillslut kom jag fram till gården och givetvis var det totalmörkt i husen på hela resan ner. Gynnsamma stora vägar och ingen vidare grovskog i "fel" vindriktning gjorde det möjligt att komma till gården.
Tänkte, - får se hur långt det går att köra på vår väg ut i skogen. 5 m efter skogsbrynet låg en stor frötall över vägen, bara att vända igen. Runt gården kunde jag ana hur stormen hade manglat skogen pga. av den ändrade trädlinjen mot himmelen.
Arbetspasset kom och det var truck körning och "väntande" på en hel del arbetskamrater, som kom senare (många kunde helt enkelt inte komma).
Stormen hade rivit av runt 25 meter av magasins taket och tak isolering låg runt byggnaden. Vattenläckage in i magasinet m.m.
Vid 14-tiden var det så att bege sig till gården för att kolla in förödelsen i dagsljus. Runt gården är det åkrar med ungskog/lövskog, så det såg inte så jättefarligt ut. En kulle (0,7ha) med granskog syntes nerblåst.

Tog kameran och tänkte dokumentera min planerade skogsrunda. En runda som tar i vanliga fall 25 min, denna gång tog den 3 timmar, med viss bortkommenhetskänsla då och då. Tog två kort och sedan var det inte lönt att fota mer. Armen kunde inte hållas stilla. Många tankar flög igenom huvudet. - Jakten, Skogen, Svampställena, Den fina grovskogen, Barnens framtida upplevelse att få gå i "tätt" grovskog med gran m.m allt var ändrat.

Veckan som följde blev det till att gå med motorsåg i kraftledningarna och röja upp ledningsgatorna så grävmaskiner med mera kunde ta sig fram med nya stolpar och material. 100-tals meter ledning kunde vara helt sönderslagen, såg inte ett spår av den.
Vissa luftledningssträckor byggdes aldrig upp igen utan ersattes med jordkabel. Då lades bara den lilla mängd jordkabel som gick att uppbringa ut i vägrenen. För att får ihop ledningar provisoriskt sattes till och med isolatorkrokar upp i befintliga träd.

När man då åkte runt i bygden och såg all förödelse släppte den där känslan att man bara själv var drabbad. Tusentals andra var i samma sitts.
En positiv upplevelse var att det blev en speciell gemenskap, och folk kom ut ur husen och frågade hur det gick m.m.
Sedan följde en tid med att hugga upp skogsvägar och slutligen arbeta upp den stora mängden virke som låg ute i skogen.
Körde då en Timberjack 1410 med dubbellägg och långkran 

Redan 2007 var det så dags för en nu storm som ställde till det. Men det är som det heter, en helt annan historia……..

Ingen ny storm kommer att bli som Gudrun på ett bra tag framöver, det finns helt enkelt inte så mycket skog kvar som kan ställa till det så igen i mina trakter……



Hittade lite Radioprogram som handlar om Grudrun Stormen.
Värt att lyssna på, när det nu är 5 år sedan stormen drog fram
(8 Januari 2005).

Spåren efter stormen:
http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?prog ... el=3342397
(Det var väldigt vad man känner igen sig i dom berättelserna man får höra av nedanstående program särskilt klippet "infrastrukturen efter stormen")

I orkanens spår :
http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?prog ... el=3342008

I stormens spår :
http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?prog ... el=3342546

Studio Ett om stormen Gudrun :
http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?prog ... el=3342240

Ett år efter stormen Gudrun :
http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?prog ... el=3342889

Vad hände sen?
http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?prog ... el=3344139

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minnet av "Gudrun" Stormen 20050108 Bilder skogen

totte  
#77305 Intressant! Tack för den här återblicken. Själv var jag inte där då, men stormen 1969 minns jag väl. Jobbade med trädgårdsanläggning då. Vi var i Anderstorp en bit utanför samhället i en mycket skyddad dalgång, Tokarp heter det kom jag just på. Vi märkte ju att det blåste otroligt, men såg inte mycket av härjningarna just där. Men när vi skulle åka hem sen och kom in i samhället så låg det träd och plåttak och såg ut som en krigszon. Minns att John, chefen, utropade "Och xxxströms fula veranda har blåst ner" och så skrattade han rått.

Det gick sen bra att ta sig ner mot Värnamo, det är ju rätt stora vägar. Jag skulle sen ta mig från Kärda till Herrestad, 3 km och jag lyckades faktiskt, men det var att köra slalom mellan träd som var provisoriskt avkapade så det blev en liten passage att ta sig igenom. Kände flera personer som senare dog när dom skulle upparbeta stormfälld skog. Det fanns inga skördare på den tiden.

Avatar Fallback

Re: Minnet av "Gudrun" Stormen 20050108 Bilder skogen

cr-v  
#77791 Fakta och bilder från stormen finns här.
http://www.stormfallning.se/index.cfm

Avatar Fallback

Re: Minnet av "Gudrun" Stormen 20050108 Bilder skogen

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79868 vi blev av med ca 6000 m3fub på 94ha produktivt, mycke grovskog men även mycke ungskog. kommer inte bli nån riktig avverkning här på 20 år

dagen efter va de va inte ens lönt o sätta sig i bilen för o se hur långt man kunde komma.

Avatar Fallback

Re: Minnet av "Gudrun" Stormen 20050108 Bilder skogen

volvo bm  
#152514 Vi hade jävligt fin (ursäkta språket, men så var det) granskog här hemma, gallrade veckan innan Gudrun, 15 av 21 hektar produktiv skog är blev helt renrakade. Inte en jävla pinne som stod upp. Bedrövlig syn..

Användarvisningsbild

Re: Minnet av "Gudrun" Stormen 20050108 Bilder skogen

loppan  
#152613 I Skaraborg var det tvärt om då Per var värre än Gudrun. Jag hade 9 m3fub per ha i Gudrun och
17 i Per.
Det som var mest deprimerande nu när man har lite perspektiv var de usla priserna,Granmassan var väl nere i 150 kr fub ock vände,grantimmer 320 kr. :cry:

Värdet i år är otäckt likt det som var december 2004 så det är de två närmaste veckorna det avgörs om det ska bli nått nytt elände....

Användarvisningsbild

Re: Minnet av "Gudrun" Stormen 20050108 Bilder skogen

Erre  
#343488 Satt igår kväll och tittade på filmen "efter stormen " som jag fick hemskickad något år efter stormen Gudrun.
Var väl för att öka förståelsen för hur svårt det var att få strömmen tillbaka till alla kunder.

Helt galet hur illa det blev efter den natten.
Man glömmer fort.


Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).