Socialt (mer om oss)

Timrad bastu 10m²

61 inlägg 50609 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Timrad bastu 10m²

Blivande snickare  
#168556 orkar int, dax att sova :lol:
gonatt :wink:

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Timrad bastu 10m²

Bax  
#168557 G'Natt...

Minsann hittade jag inte en liten film jag gjort på bastun också, går det att bifoga en sån?

Användarvisningsbild

Re: Timrad bastu 10m²

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168562 Lägg upp på Youtube och länka sen här.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Timrad bastu 10m²

Kse  
#168563 Det är 15m3 som är max mått och 3 meter på höjden.
Kom förbi och kika på min bastu innan du funderar vidare, vi har lagt mycket möda och besvär på den.
Min sambo älskar att rita, planera och framför allt bygga så det blev mycket funderingar innan vi kom till skott. Vi tänkte oxå först köpa färdigt men bestämde oss för att bygga själv för att komma billigare undan, blev dock dyrare i slutändan men då pga att vi valde dyrare lösningar eftersom. Jag drömde om en timring av torrfuror men det blev till slut en i funkisstil i stället
Vi har utnytjat alla 15m3 och har ett aggregat som man eldar från omklädningsdelen.
Det är oslagbart att ha elden inne i omklädningsdelen, höjer mysfaktorn med 100% samtidigt som det ger värme och man inte behöver in med ved i bastun. Dessutom går det att bygga lite annorlunda inne i bastun när man inte behöver ta hänsyn till eldningsluckan.
Vi har inte problem med någon svetlukt trots många och långa bastubad men vi sover inte heller i bastukammaren.

Bäst pris på färdigbyggt fick vi hos Lovikka träförädling.

Användarvisningsbild

Re: Timrad bastu 10m²

totte  
#168572 Skaffa sågad asp till lavarna i bastun, överlägset bra att sitta på, känns inte varmt på samma sätt som annat trä.

Användarvisningsbild

Re: Timrad bastu 10m²

Swinto  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168589 Min far och jag funderade också länge på alternativ när det gäller att bygga bastu.
Vi köpte tillslut en knuttimrad (58mm) friggebod i byggsats och byggde bastudelen själva.

Vi är väldigt nöjda med slutresultatet och njuter varje gång av både hantverket och den sköna värmen :-)

Kan också rekommendera svensk asp till lavarna att sitta på!

Se gärna bilderna från bygget här:
http://www.skogenskonung.com/index.php/ ... mrad-bastu

Användarvisningsbild

Re: Timrad bastu 10m²

Bax  
#168601 Då ska vi se...


Vi har inte rinnande vatten utan får hämta i en källa, dock har vi tillgång till el men använder bara den till några spottar i taket samt radion. Det är sällan spottarna är tända heller utan vi kör med ljus, det är mysigare så tycker gumman. (och det bådar ju gott för kvällen.. :grin: )
Det är också gott med glaslucka på kaminen, jag brukar släcka ner belysningen i bastun och bara sitta där med ljusen och lågan från kaminen.

Användarvisningsbild

Re: Timrad bastu 10m²

Kjell S  
#168624
Swinto skrev:Min far och jag funderade också länge på alternativ när det gäller att bygga bastu.
Vi köpte tillslut en knuttimrad (58mm) friggebod i byggsats och byggde bastudelen själva.

Vi är väldigt nöjda med slutresultatet och njuter varje gång av både hantverket och den sköna värmen :-)

Kan också rekommendera svensk asp till lavarna att sitta på!

Se gärna bilderna från bygget här:
http://www.skogenskonung.com/index.php/ ... mrad-bastu


Snyggt bevakat! Man får en hel del ideér! Tack för det!

Avatar Fallback

Re: Timrad bastu 10m²

Blivande snickare  
#168632 Goddag igen :mrgreen:

Vi har själva en lite liknande plan på gång. Vi byggde en grillkåta och nu tänkte vi fixa bastu också. Vi tänkte precis som Bax ha el men inte rinnande vatten. Planerna ligger på en ca: 15m2 bastu med ett mindre relax rum. Ska byggas i rund eller kantad stock :wink:

Användarvisningsbild

Re: Timrad bastu 10m²

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168664 Ja det där var ju fina tips och fina bilder.
Nytt för mig med duschrum bredvid bastun och vv-tapp på dusch sidan.
Jag har pratat om dusch i bastun men det är ju lite bängel iom att vv inte är
i ett tryckkärl, så det blir kallvattendusch från slangen om man inte gör som
där med en dunk att blanda i och pumpdusch.
Värt att grunna på lite, klart är dock att jag siktar mot 10 kvm.
Måste tydligen en sväng på bastubesiktning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Timrad bastu 10m²

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168687 Svettlukt i bastu har jag då aldrig varit med om...

Bax: Fin bastu och smart lösning med dusch! Har du inte lite för packat med sten i aggregatet? Får du ut bra med värme om du kastar på ordentligt med vatten? Kan ju vara så att bilden ljuger lite också men det gäller ju att ha luftströmning igenom aggragatet, nerifrån och upp.

Användarvisningsbild

Re: Timrad bastu 10m²

Kse  
#168704 Kör oxå med el men inte rinnande vatten.
Vad har ni för golvlösningar i bastun? Vi kör med en springa i mitten, golvhalvorna har 1% lutning mot mitten. Nu i efterhand hade jag nog lagt 2% lutning, funkar iof nu oxå men lite effektivare avrinning hade varit att önska. Under sitter det en hängränna som leder vattnet till en stenfylld grop under bastun. För säkerhets skull är gropen grävd på högsta punkten i bakändan på bastun så att om gropen isar igen vintertid så måste vattnet rinna under hela bastun innan det kommer ut. Förhoppningsvis når det aldrig så långs så man inte behöver ha en isfläck framför bastun.
Ska ta lite bilder när ljusförhållandena är lite bättre.

Användarvisningsbild

Re: Timrad bastu 10m²

Bax  
#168715
Palms skrev:Bax: Fin bastu och smart lösning med dusch! Har du inte lite för packat med sten i aggregatet? Får du ut bra med värme om du kastar på ordentligt med vatten? Kan ju vara så att bilden ljuger lite också men det gäller ju att ha luftströmning igenom aggragatet, nerifrån och upp.


Tack!
Det där med stenstapling har jag ingen aning om, det är möjligt att jag borde glesa ut lite.
Jag brukar inte hiva några mängder med vatten utan mer liksom skvätta-lite-och-ofta.

Kse: mitt golv består av våtrumsmatta i bastudel och duschrum. I duschen har jag golvbrunn (spygatt, dvs inget vattenlås) med rör ner i en stenkista nergrävd utanför väggen.
I relaxen är det trägolv.

Användarvisningsbild

Re: Timrad bastu 10m²

Kse  
#169202 Ja våran bastu är som sagt 15 m3, 5x3 meter. Bastudelen är 2 meter bred och resten är omklädningsdelen utgör resten. På väggarna i bastun har vi en värmebehandlad furupanel, vi hittade inte denna i Sverige så det blev att åka över till Finland för att köpa den. Gillar den mörka färgen och så avger den ingen kåda, panelen är däremot stenhård och det gäller att provspika lite innan man ger sig på med spikpistolen. Att den sen är resistent mot röta är ju ett plus i en utebastu. I lavarna har vi asp som inte blir varm på samma sätt som tex furu, kanterna på laven är dock samma som på väggarna.
Aggregatet är från Harvia och är nästan i största laget men det var det minsta som man eldar genom väggen. Fördelen är ju att den blir varm väldigt fort men man får vara lite försiktig så man inte övereldar då det lätt blir för varmt i bastun. Blir ju lätt att man myseldar medans man sitter och ljuger över en kall pilsner, knepet är att ha korta vedträn. Då kaminen går genom väggen ryms det hela 60 cm långa vedträn, en laddning torr björkved med fullängd och bastun är varm på en halvtimme.
Fönsterna är tillverkade i Polen och köptes via företaget ”Italienska kakelimport” i Skellefteå, blev halva priset jämfört med skånska byggvaror som var billigast här hemma. I Polen var varje mm standard och därför inga tokpriser för specialdimensioner. Mellanväggen murades med lekablock för att hålla nere vikten, sitter två xtra golvreglar under vägg och aggregat. Väggen kläddes sen med gammalt takskiffer från Narvik som vik krossade och pusslade ihop.
Trots att vi inte är några snickare så blev vi helnöjda med resultatet även om det tog hela sommaren att bli klara. Själv är jag inte alls inne på det där med att bygga i trä men har som tur en sambo som är desto bättre på det, men visst kan jag slå in en spik om nån visar var den ska sitta ;)
Vy över Torneälvens längsta sel.
Inne i bastun
Vedinkastet
Relax

Avatar Fallback

Re: Timrad bastu 10m²

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169212 Fint bygge, kaminen värmer alltså hela huset.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).