Skogsmiljö och Trädlära

Tranor

26 inlägg 10927 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tranor

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168673 Har 2 st som går på åkrarna / sjökanterna inte så långt från mitt hus varje år.. Lite fint, jovisst!!

Om nån vill "låna" dom för å kolla lite på dom, så är det helt OK - då dom vaknar tidigt på morronen, å för ett j_kla oväsen genom mitt öppna fönster...

Användarvisningsbild

Re: Tranor

towes  
#168674
boksson skrev:Gör ett besök på Billingen också om det är klarväder, väldigt fin utsikt.

Jättadalen vid Öglunda strax N Varnhem är en utsiktsplats, men pigga ben krävs. Googla o se. Var själv där som barn. Men i snöblask? Njae...

Användarvisningsbild

Re: Tranor

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168722 Mangan: Ett annat tips om du åker till Hornborgasjön så ta en titt på Jansa-Johans mur i Börstig http://www.vastsverige.com/sv/falkoping ... s-Stenmur/
En "jävlahöger och ormatäter" mur byggd vid en äng mitt inne i skogen. Ett monument over idoga odalbönder som formade vårt land.

Avatar Fallback

Re: Tranor

boksson  
#169073 Jag hade 2 överflygande tranor i fredags, stora är dom.

Avatar Fallback

Re: Tranor

Blivande snickare  
#170460 Nu har dom hittat hit 8) 17 stycken flög över gården igår på eftermiddagen.

Användarvisningsbild

Re: Tranor

Mäki  
#170464 Här uppe i Österbotten har vi haft tranor i över två veckor så det är nog några eftersläntrare som du sett :wink:

Avatar Fallback

Re: Tranor

Blivande snickare  
#170526 De var de första jag såg på mina breddgrader 8)

Avatar Fallback

Re: Tranor

Blivande snickare  
#171118 Igår kom det en ENORM tran plog med närmare 150 fåglar över huset :surp:
Dom körde i en cirkel ett varv ovanför huset innan dom flög vidare. Fina fåglar 8) Kylskåpet gav nog utslag på kompassen :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Tranor

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#171122 Det hade varit fint om du kunde filmat det. Men som vanligt när nånting stort händer så har man aldrig kameran tillgänglig.

Användarvisningsbild

Re: Tranor

ananders  
#171194 Dessa fåglar må vara fina att titta på men jag är mer än lovligt trött på deras eviga trumpetande om arla morgonstund så att man i ögat ej får en blund.

Avatar Fallback

Re: Tranor

Blivande snickare  
#171334
lfq skrev:Det hade varit fint om du kunde filmat det. Men som vanligt när nånting stort händer så har man aldrig kameran tillgänglig.

De tänkte ja ju inte ens på! :(( :((
Men å andra sidan har ja ju bara min 3.2 megapixels mobilkamera 👎

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).