När ska vi känna "oro" och höja våra ersättningar?
masyngel skrev:I dag betalade jag 1.86 euro for bensinen... jag tror nog att var medelinkomst har pa sicilien ligger ngt under den i Sverige...
Himla tur att jag ofta lyckas ligga under 1,2l per mil (mkt bergskorning).
r93 skrev:
Men staten får ju in 78 miljarder extra tack vare höjningarna, show me the money! Borg.
Vedproducent skrev:r93 skrev:
Men staten får ju in 78 miljarder extra tack vare höjningarna, show me the money! Borg.
Var har du fått dom siffrorna ifrån? Vet inte hur mycket det är men det kan jag säga att det är inte i närheten av sanningen i alla fall.
Vedproducent skrev:Vedproducent skrev:r93 skrev:
Men staten får ju in 78 miljarder extra tack vare höjningarna, show me the money! Borg.
Var har du fått dom siffrorna ifrån? Vet inte hur mycket det är men det kan jag säga att det är inte i närheten av sanningen i alla fall.
Hittade faktiskt lite siffror för år 2010
Energiskatt bensin 13 miljarder 479 miljoner.
Koldioxidskatt bensin 10 miljarder 671 miljoner.
Så tack vare höjningarna då cirka 15 % blir det 3,5- 4 miljarder och inte 78 miljarder.
Samtliga punktskatter inkl tobak, alkohol mm uppgick till 119 miljarder.
matte57128 skrev:snubblaren skrev:Ja är man dum nog att tanka bensin så får man vara beredd på att punga ut lite.. Själv tankar jag 104 oktanigt bränsle och betalar 10.13 litern för det förstår inte hur folk kan ge så mycket för 95 oktanigt bränsle...
Vad har du för bil, Snubblaren?
Jag har en Volvo 945GL-93 som vi kört på E85 i ett par år nu, åtminstone när dygnsmedeltemperaturen är på +sidan. I början hade jag höjt bränsletrycket och höll på att lattja med turbospridare och annat skräp, men kom så småningom på att den funkar riktigt bra helt original också Det har ibland sina fördelar att ha en gammal Volvo...
Midgård skrev:Det pågår en hel del forsknng kring torrefiering av biomassa. Tekniken är känd och är på gång att kommersialiseras. Egentligen enkel teknik - upphettning av exempelvis träflis tlll c:a 280 grader under några minuter i frånvaro av syre. Produkten "grönt kol" har liknande egenskaper som fossilt kol, är vattenavstötande samt mycket lättare och mindre i volym jämfört med träflis. Det "gröna kolet" är mycket lätt att mala till ett pulver som i sin tur kan pelletiseras med högre energivärde än vanlig träpellets. Dock det man nu forskar kring är att genom ett katalytisk process omvandla det "gröna kolet" till flytande drivmedel med egenskaper liknade petroleum, dieselolja och andra kemikalier. En forsargrupp på Umeå universitet har fått EU-anslag att forska i detta under 2012-2014. Det finns också några forskargrupper i Holland som håller på med liknande arbete. Vissa prognostiserar att vi kan ha ett flytande bränsle med denna teknik kanske 2017.