Motorsåg och handhållet

MS 170 oljepump

17 inlägg 5801 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

MS 170 oljepump

peter399  
#168220 Har en MS170 jag fick gratis av en bekant som nu har slutat smörja..
Har kollat så mycket det går att komma åt utifrån under kopplingstrumman, vilket inte
är speciellt mycket på dessa konsumentsågar ... Från oljelocket ser det svårt ut att göra ngt åt slangen om det skulle vara problem med den. Vad hade ni gjort ? Är det ens värt jobbet lönt att riva ner en 1995:- plastsåg bara för att komma åt oljepumpen ?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: MS 170 oljepump

Ile62  
#168262 Innan du river sågen i delar, försök rena oljepumpen genom att fylla lite dieselbränsle till oljetanken. Därefter ta kedjan och skivan av och låt maskinen rulla några minuter på halvgas. Se då, om dieselbränslen kommer ut den normala vägen genom pumpen?

Avatar Fallback

Re: MS 170 oljepump

Nonkan  
#168288 Det kan vara lite glappt i huset där pumpen sitter, troligtvis har sågen gått väldigt hårt, gärna med slö kedja. Det finns en överdimensionspump, tror den kostar ca 500:-

Tveksamt om det är värt att laga om pumpen är trasig, det är oftast ett följdfel pga misskötsel så då kan det vara åt annat som går sönder direkt.

Avatar Fallback

Re: MS 170 oljepump

ralleville  
#529984 Hej :smile:
Lånar tråden lite, ifall att någon har nytta av följande här.
Kunde för ett par veckor sedan inte låta bli att inhandla en dylik begagnad såg.
Den är mycket lätt och behändig , startar bra och verkar riktigt ok för sin litenhet.
Men det som förra ägaren glömde att berätta var att kedoljan inte fungerade, inte en droppe kom ut.
Kollade drevhjulet av plast under kopplingen, och såg då att det var aningen slitet på ett ställe.
Trodde då att detta var felet så ny del beställdes.
Men märkte senare att gummislangen som går in i oljetanken var lös vid pumpinfästningen.
Putsat gummiröret, filtret i tanken och tog även loss pumpen( det finns utmärkta videor på youtuben hur detta går till)Sköljt allt noggrant med nån spray.
Men hittade inga direkta fel heller.
Men kanske felet varit följande:- i oljetankens övre del finns en liten gummikon som borde öppna och släppa in luft vartefter oljenivån minskar , och denna del verkade stockad.Kanske förra ägaren haft underliga oljor som täppt till det?
För när denna del putsats med en klen koppartråd så fungerar smörjningen helt ok igen. :d

Läst på diverse forum att många haft problem med liknande, kanske jag hade extra mycket tur idag?

Användarvisningsbild

Re: MS 170 oljepump

totte  
#530023 Se där, ralleville dyker upp, var ett tag sen! Kul att höra av dig :-bd

Avatar Fallback

Re: MS 170 oljepump

ralleville  
#535156 Hej
Lite mera info om MS170 sågen.
Idag när det var lite mera kylslaget så var det tänkt att sågen skulle testas.Och vad händer, jo, inge olja på kedjan.
Tog bort och kollade pumpen, slangen , filtret.Slangen är benägen att vika sig när den sätts in i oljetanken.Den är för lång och för klent byggd.
Det slutade med att slangen kapades av så kort att den kanske inte kan vika sig mer.För efter detta fulmek så fungerar oljetillförseln.

Kolla alltså noga genom att suga i slangen att det inte är hopvikt förrän slangen ansluts till pumpen.

Någon i en affär sade att pumpen ytterst sällan får fel, börjar tro att han talade sanning :-bd

Verkar också som om slangarna inte tål oljan , den verkade sladdrig och mycket vek, i synnerhet där den övergår från " dragspelsrefflorna" till slät slang.

Användarvisningsbild

Re: MS 170 oljepump

JensSkoog  
#535225 Jag har en MS170 som går som "skolsåg" när någon ska lära sig
motorsåg, och jag reknar som så att man får mycket för pängarna
när man ger från 1490 till 1990 för den. Finns ju inga "fixfaxerier" på den :-bd

Men en sak är säker, just den sågen gillar allra
bäst när jag använder rapsolja på kedjan. Den rinner lätt
och har inte igen något, och den är snäll med allt av gummi.

Avatar Fallback

Re: MS 170 oljepump

ralleville  
#535337 Skall skaffa oljan som du Jens nämnde och testa.För med oljan som jag nu har, någons sorts mineralolja, (antagligen rengjord spillolja ) så är den här pumpen kanske inte tillräckligt effektiv.
Har testat en ny piratpump och den är inte lika välgjord som Stihls originalpump, den glappade aningen i hålet där den skall vara monterad.Visste inte då att det var slangens fel, så bytte tillbaka till originalpumpen.
Ni har rätt i att detta är en " lära sig använda såg " modell, skall försöka med min fru.Håll tummarna. :-bd

Avatar Fallback

Re: MS 170 oljepump

ralleville  
#535338 Skall skaffa oljan som du Jens nämnde och testa.För med oljan som jag nu har, någons sorts mineralolja, (antagligen rengjord spillolja ) så är den här pumpen kanske inte tillräckligt effektiv.
Har testat en ny piratpump och den är inte lika välgjord som Stihls originalpump, den glappade aningen i hålet där den skall vara monterad.Visste inte då att det var slangens fel, så bytte tillbaka till originalpumpen.
Ni har rätt i att detta är en " lära sig använda såg " modell, skall försöka med min fru.Håll tummarna. :-bd

Användarvisningsbild

Re: MS 170 oljepump

totte  
#535340
ralleville skrev:Ni har rätt i att detta är en " lära sig använda såg " modell, skall försöka med min fru.Håll tummarna.


Det är den som skall lära sig som skall se till att hålla tummarna ... kvar alltså.

Avatar Fallback

Re: MS 170 oljepump

Blivande snickare  
#535462 :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: MS 170 oljepump

JensSkoog  
#535466
ralleville skrev:Ni har rätt i att detta är en " lära sig använda såg " modell, skall försöka med min fru.Håll tummarna. :-bd

Och när hon har lärd sig och visar att hon gillar, så köper
du en MS193 till henne som julklapp :d
Har haft några fruntimmer (och gubbar) som har fått testa
den efter en dag i uppläring med MS170, och som har körd
inom ÅF'n på hemväg och köpt MS193. :wink:

Användarvisningsbild

Re: MS 170 oljepump

halvproffs  
#535485
JensSkoog skrev:
ralleville skrev:Ni har rätt i att detta är en " lära sig använda såg " modell, skall försöka med min fru.Håll tummarna. :-bd

Och när hon har lärd sig och visar att hon gillar, så köper
du en MS193 till henne som julklapp :d
Har haft några fruntimmer (och gubbar) som har fått testa
den efter en dag i uppläring med MS170, och som har körd
inom ÅF'n på hemväg och köpt MS193. :wink:


Vet du någon bra tomte som kan leverera sågen på julafton? :d

Användarvisningsbild

Re: MS 170 oljepump

JensSkoog  
#535578
halvproffs skrev:Vet du någon bra tomte som kan leverera sågen på julafton? :d

Självklart, men eftersom han fakturerar dubbelt den kvällen
och har "till och från" med i arbetstiden, så kan du hellre
köpa ett par MS200 och en HVA 550 i stället om leverans
ska ske hemma hos dig, @halvproffs :d :d

Användarvisningsbild

Re: MS 170 oljepump

halvproffs  
#535582 Sanningen är att det har krånglat med kedjesmörningen på mins stihlar också så jag håller mig till hva. 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar