Skogsmiljö och Trädlära

Tranor

26 inlägg 10921 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tranor

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168204 Var finns de? Vid Hornborgarsjön förstås, mer än vanligt enligt rapporter. Men de brukar också komma smygandes hit den 15-20 mars och beroende på vädret stanna 7-14 dagar, ofta hundratals på fälten nära hemma och räknat på några km uppåt dalälven säkert tusentals.
Men i år inte en enda. Har ni sett tranor i Dalarna eller längre norrut?



   TS
Avatar Fallback

Re: Tranor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168205 Har sett en del tranor här i Västergötland. De är nog på gång.

Användarvisningsbild

Re: Tranor

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168210 Såg ett par mellan Falun och Leksand igår

Användarvisningsbild

Re: Tranor

towes  
#168215 De har kanske blivit försenade, trivdes så gott här nere i Skåne... :smile:

http://www.kristianstadsbladet.se/krist ... ulken.html

Våra fast häckande par, 2-3 par vart år, har kommit till skogen för ett par veckor sedan i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Tranor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168217 Jag får säga att det alltid är lika härligt att se tranpar spatsera omkring på ängarna hemmavid. Fin fågel.

Avatar Fallback

Re: Tranor

Blivande snickare  
#168221 Håller med Mangan :smile: .

Hit har dom inte hittat än :sad: .

Användarvisningsbild

Re: Tranor

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168228 Såg faktiskt sex stycken som flaxade förbi nyss. Men uppenbarligen har de ändå ändrat sina vanor lite, tror inte på någon massinvasion så här sent.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tranor

totte  
#168244 Brukar ha ett par häckande i myren här, ser dom ofta spatsera runt på fälten. Så skall det vara. Men det dröjer ett bra tag till innan de är här.

Användarvisningsbild

Re: Tranor

towes  
#168347 Här är förklaringen till förseningen: Dimma i nordtyska Rügen... :smile:

http://www.nsk.se/article/20120327/KRIS ... 79833/1163

Användarvisningsbild

Re: Tranor

Mäki  
#168392 Ljudet av tranor som skriker över en öde myr.... ja då trivs jag :ymdaydream:
Det kom ett par överflygande i morse när jag kom till maskinen.

Användarvisningsbild

Re: Tranor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168442 12600 tranor vid Hornborga i kväll http://www5.o.lst.se/projekt/hornborga/transtat.asp
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Tranor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168483 Man kanske skulle åka dit på lördag med ungarna. Har aldrig varit faktiskt. Någon som har?

Användarvisningsbild

Re: Tranor

towes  
#168518 Japp, är faktiskt född i trakterna. Det var några år sedan man var där och jag minns ej vad utkiksplatsen hette, men det var ganska kul att se. Kan med fördel kombineras med ett besök vid klosterruinerna och Varnhems klosterkyrka. När jag var där senast fanns det "gör-goa" våfflor (klostergården?) tvärs över gatan fast det har nog knappast öppet nu (om stället ens finns kvar).

Avatar Fallback

Re: Tranor

boksson  
#168532 Gör ett besök på Billingen också om det är klarväder, väldigt fin utsikt.

Användarvisningsbild

Re: Tranor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168654 Mangan! Det ska bli kallt och risk för snöblask i helgen, så varma kläder och skor anbefalles. Annars finns det en hel del sevärdheter i trakterna, som t.ex. Naturum, Göran Löwing

Klosterruiner finns ju f.ö. vid både Gudhem och Varnhem.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).