Socialt (mer om oss)

MC -motorcykel;)

24 inlägg 10116 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

MC -motorcykel;)

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166279 Har vi några här på forumet som åker mc?
jag ska till å ta kortet nu efter att ha klurat i många år... Å va åker ni me isf?
Jag ska skaffa mej nån typ av sporttourer av försäkrings skäl så klart...

Men va åker ni med ni som åker?;) för å nackdelar?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: MC -motorcykel;)

santatorp  
#166284 Jag sålde min Mc för 15 år sen..
Räddade nog livet på både mej och körkortet...
(jag får horn i pannan så fort jag får sitter på en mc 😈 )

Användarvisningsbild

Re: MC -motorcykel;)

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166328 Jag har kört hoj sen 2003.
Har haft lite olika, från grusmaskin till plastraket.
Honda Transalpen var riktigt bra men lite kraftlös, men den kunde jag iallafall köra till och från jobbet i skogen, oavsett hur vägen såg ut. Grymt bra hoj faktiskt!
En annan bra hoj var Kawasaki ZZR600, den är stark även på lägre varv till skillnad från de rena sprothojarna i 600-klassen.
Jag tycker att du ska prova lite olika, det är stor skillnad i manöverbarhet på olika hojtyper. Som nybörjare är det en stor fördel om man sitter ganska upprätt och har ett någorlunda brett styre.
Sitter man framåtlutad med smalt styre så blir det mycket vingligare i låg fart innan man har fått rutin.
Sen tycker jag personligen att man ska köpa nån billig hoj som förstahoj, du kommer att tappa den i backen vid nåt tillfälle och då svider det i snåltarmen om man har en dyr hoj!

Nu har jag en Yamaha TRX 850 -96, blev bara tvungen att köpa den pga skicket och det faktum att den är ovanlig :mrgreen:
En dålig bild på hojen:
Yamaha TRX850 -96.jpg

Användarvisningsbild

Re: MC -motorcykel;)

Bax  
#166335 Har haft hoj sen -95.
Gemensam nämnare för hojarna är att dom är bra på att sprätta grus bakom sig.
Just nu en Yamaha Wr426.

Användarvisningsbild

Re: MC -motorcykel;)

Kjell S  
#166374 .. som HD-åkarna sa förr om japanarna.

- Det ska skramla när man åker av, inte prassla!

Användarvisningsbild

Re: MC -motorcykel;)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166383 Hade en 4t Enduro Kawa 250 till för nåt år sedan som jag gled med lite, det kan nog bli nåt igen.

Avatar Fallback

Re: MC -motorcykel;)

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166449 3 hojar, finns det i stallet!
1 BMW R90s -75
1 Suzuki GS1000E -79
De två är veteranhojar så de drar ingen skatt o försäkring hel är dryga 500-lappen
På långtur med äkta hälten åker vi BMW1150RS -01
Har åkt hoj sedan 1970

Användarvisningsbild

Re: MC -motorcykel;)

stegmaster  
#166517 Har kört MC sen 1989.
Har endast haft 4 bilar sen jag fick körkortet i 1983, så MC er absolut min grej. :grin:
Mina nuvarande Mc (Vintage style): :surp:

1. Honda CBR 1000F 1987. Reggad
2. KTM 500 MX 1986 2 takt. Inte reggad
3. Kawasaki kx500 1989 2 takt. Inte reggad
4. Tempo (sachs moped) 50cc 1958. Reggad
5. Honda Dax (clone) 150cc 2010. Reggad
6. Honda Monkey (clone) 150cc 2007 Reggad

Alle i fint skick. (ska ta en träffbild på alla under sommaren)


Har tidligare haft:
Suzuki T500 1972
Suzuki GS 650 L 1982

Avatar Fallback

Re: MC -motorcykel;)

Naders  
#166645 Kör själv en Honda CB1300F -06:a
Körde sporthojar innan såsom Kawasaki Ninja 6oo och Honda VTR1000 SP1.
Blev alltför jobbigt med den extrema sittställningen plus att händerna domnade bort vid körning med V-Twinnen. Men ljudet var gött som f-n :grin:
Honda VTR1000SP1

Honda CB1300F

Avatar Fallback

Re: MC -motorcykel;)

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166687 Touringracern 8)

Avatar Fallback

Re: MC -motorcykel;)

dwurg  
#167997 tog kortet för 3 år sen, åker suzuki gsx650f -08 men den måste nog säljas nu så man får råd med en ny vedpanna :/

Avatar Fallback

Re: MC -motorcykel;)

rockfax  
#167999 Jag går också i MC korts tankar, och eftersom man fortfarande går i skolan så undrar jag ju givetvis vad det kostar på ett ungefär att ta kortet?

Avatar Fallback

Re: MC -motorcykel;)

dwurg  
#168006 har för mej de gick på runt 7k när jag tog de för 3 år sen, men året efter införde dom ju nå mer tok nån extra riskutbildning. Sen beror de ju på körskolan många av dom är ju ute efter att tjäna så mycke som möjligt och drar gärna ut på de med fler lektioner än nödvändigt. De bästa är nog att skaffa en hoj och träna mycke sj (om man har möjlighet) i synnerhet krypkörningen de är väl de dom flesta har problem med. Hinderbanorna finns ju i teoriböckerna så de är bara ställa upp vedträn lr nåt och nöta på =)

Avatar Fallback

Re: MC -motorcykel;)

Solhemsskog  
#168035 Självklart åker man hoj! 8)
Åkedonet är en Yamaha XJR 1300 -04

Användarvisningsbild

Re: MC -motorcykel;)

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182400 Hur går det för er som tänkte ta mc-kort?

Mitt kort kostade runt 7000kr med två uppkörningar och hyra av körskolehoj båda gångerna, detta var 2003 men om man klarar första uppkörningen och kan låna hoj av nån bekant, eller har en egen, så hamnar man säkert runt samma summa även idag.

Jag tog en tur runt en massa småbyar i dalarna förra helgen, det finns fantastiska hojvägar där även om det är lite väl gropigt och spårigt bitvis.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).