Skogsmiljö och Trädlära

Storm på lördag?????

55 inlägg 19683 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16751 I den här blötan kan man aldrig veta. Under Per kunde man bara stå och titta på hur de stora granarna lyfte rejäla bitar av marken medan de svajade. Efteråt hittade jag en del täckdiken jag inte kände till tidigare men som syntes tydligt efter att granarna lagt sig på sniskan!

Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16773 En del träd verkar ha blåst ned på vägarna runt Kisa.
Ett nedblåst träd på vägen är väl lika med 10 i skogen, träd utmed
vägar är som regel mer stormfasta.

Avatar Fallback
Tulles  
#16774 Här i Norra Halland S om Göteborg blev det bara en normal storm. Jag fick duktigt med stryk av både Gudrun och Per, men inte ett enda träd på mina marker lade sig den här gången. Ändå har jag gott om stora träd rakt mot V och S på tunn hällmark. Ibland är Gud god.

Hur tog stormen norr och öst om Göteborg?

Mvh Jonas

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16775 Var nyss ute och kollade en sväng. Inte ett träd som fallit eller kommit på sned :D Hittade knappast ens någon nerblåst gren på stigar och vägar. Det verkar som Gudrun och Per rensat det som var klent eller så var den här stormen något överdriven

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16777 Här har strömmen varit borta en halv timme nu! har inte kunnat gå ut o kolla i skogen nått än för det blåser mycket fortfarande!

Avatar Fallback
Tulles  
#16778 Skall kolla nyheterna först innan jag säger för mycket: men jag har en svag misstanke att SMHI krämade på litegrann...

Alla som rapporterar: skriv VARIFRÅN ni rapporterar :)

Visst har Gudrun och Per rensat mycket i V- och S-sluttningarna, men det finns nog gott om hyggeskanter ändå som äts sönder allteftersom.
Sen är det ju frågan vad man gör i de här frigjorda utsatta V- och S-lägena. Bara sätta ny gran funkar väl för massavedsproduktion, men annars tror jag man måste tänka nytt.



Mvh Jonas[/b]

Användarvisningsbild
masterchief  
#16785 Skickade ut 3 av mina arbetare nu vid 13tiden för att understöda vattenfall i röjnigsarbetet kring Åtvidaberg.
Har inte kikat på min skog ännu :oops:

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#16786 SMHI vill gärna ha lite "sensations rapporter" att komma med, eller så är det en medveten strategi att smaska på lite extra?.
"Hängslen och livrem",,,, om ni förstår vad jag menar.

Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16789 Har precis kommit hem från skogen, inte ett träd nerblåst. Skönt...
Bor mellan Borås och Alingsås

Användarvisningsbild
Christer j  
#16800 Det blåste allt på rätt bra ett tag vid niotider här i skaraborg men skogen har klarat sig bra rent generellt.
Har själv bara fått enstaka grupper eller ströträd i kanterna nedblåsta.
Verkar vara så i dessa trakterna,under en kubik per ha skulle jag tro.

   TS
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16808 Åkte en sväng o tittade o ungefär samma här som hos dig Christer j.
Skall åka upp till mitt skifte imorrn.

Magnus M

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16810 Var ute i skogen idag, söder om Skene i Marks kommun. Det enda som hade blåst ner var ett partytält som jag hade som regnskydd. Inga problem, alltså.

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16826 Tyckte det blåste för mycket idag för att gå runt bland vajande träd, så jag väntar med kontrollen tills i morgon. Från gårdsplanen syns inget nedblåst och om det legat något över vägen närmast hade nog någon ringt och klagat för att bilen inte kom fram.

Lokalradion har dock talat om några träd på vägarna, men inte så många.

Det har blinkat i ljuset hela förmiddagen och det var borta kanske en kvart. Nu på kvällen kommer fortfarande ganska kraftiga vindbyar.

Alltså verkar det som om vi klarat oss ganska bra här ca två mil söder om Kinna.

Användarvisningsbild
PonsseBuffaloDual  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16836 Här har det blåst endel, men inte så jätte farligt. Ett träd har lagt sig vad jag vet. Jag bor så nästan långt söderut man kan i Sveland.

Avatar Fallback
PelleT  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16837 En kort tur i delar av marken gav ett väldigt gott resultat, på ~2km längs väg och stig såg jag 3 träd nere. Finns säkert lite mer när man går ut i terrängen. Men det ser närmast ut som helt opåverkad!

I Stenungsundtrakten...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).