Skördare

Ny gallringsskördare från Nisula!!

22 inlägg 14215 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny gallringsskördare från Nisula!!

finskpinne  
#167374 Nisula har tillsammans med Lännen utvecklat en gallringsskördare som skall vara billigare i inköp och i drift än dagens skördare på marknaden, allt för att göra ett försök att få gallringar mer ekonomiska. Maskinen är utrustad med en 10 meters Logmer kran. Den sägs vara bränslesnål, dom påstår att tillräcklig hydraulkapasitet uppnås med motorvarv på 1300-1400rpm. Eget styrsystem till aggregatet har dom också pillat ihop...

Vad tror ni om denna maskin?? Själv tycker jag det är bra att någon utmanar dom stora tillverkarna, speciellt när det gäller priset på maskinerna.

Länk till Nisulas hemsida (tyvärr bara på engelska och finska):

http://www.nisulaforest.com/index.php/f ... ukoneet/n4

En liten video har dom gjort också:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=wV76BL7vIFQ[/youtube]



   TS
Avatar Fallback

Re: Ny gallringsskördare från Nisula!!

Liilje  
#167393 Jo de kan helt säkert vara något. Det som jag tror är svårast är att få oss svenskar att testa på något nytt.
För vissa av oss är ju litta rädda av att testa nya saker.

Men ja hade velat testa den en intressant maskin! :D

Användarvisningsbild

Re: Ny gallringsskördare från Nisula!!

Mäki  
#167394 Ja inte är det någon ny ide´inte dom har ju haft tidigare versioner.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xholCmwgq-4[/youtube]

Men visst allt är välkommet.

Någon som vet priset?

Användarvisningsbild

Re: Ny gallringsskördare från Nisula!!

finskpinne  
#167397 Inte helt nytt koncept är det men en hel del har dom gjort nytt. De versioner dom har haft tidigare har ju varit byggda på traktorgrävarchassit, men dom har ju inte haft så bra terrängegenskaper. Den nya maskinen är inte byggd på en traktorgrävare utan den är endast byggd som skogsmaskin. Så nu har man helt nya axlar och transmission med 100% spärrar och bättre "rörlighet" i axlarna. Kranfoten är bättre placerad för lägre tyngdpunkt och bättre tiltmöjligheter. Hytten är även speciellt anpassad för skogen. Motorn och hydrauliken är också dimensionerade för skogsbruk och inte för grävning som dom tidigare maskinerna haft.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny gallringsskördare från Nisula!!

finskpinne  
#167399 En annan grej man kan lyfta på hatten för är att dom kommer ut till maskinen en gång per år och går genom den helt för att kolla så allt är som det ska under dom fem första åren. En väldigt liten kostnad för tillverkaren men en sak som entreprenören uppskattar...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny gallringsskördare från Nisula!!

Mäki  
#167444
finskpinne skrev:En annan grej man kan lyfta på hatten för är att dom kommer ut till maskinen en gång per år och går genom den helt för att kolla så allt är som det ska under dom fem första åren. En väldigt liten kostnad för tillverkaren men en sak som entreprenören uppskattar...


Det var bra :-bd

finskpinne skrev:Inte helt nytt koncept är det men en hel del har dom gjort nytt. De versioner dom har haft tidigare har ju varit byggda på traktorgrävarchassit, men dom har ju inte haft så bra terrängegenskaper.


Jag skulle vilja se den maskinens terrängegenskaper när den sitter fastkörd på något stenröse och alla hjulen i luften :((

Den ser ut att passa bäst på plana marker men där går det ju att köra med allt.

Användarvisningsbild

Re: Ny gallringsskördare från Nisula!!

finskpinne  
#167653
Mäki skrev:Den ser ut att passa bäst på plana marker men där går det ju att köra med allt.


Jag skulle inte kunnat säga det bättre själv. Nej jag är nog glad att jag har Cobran som krafsar sig fram med 8 hjul, där den inte tar sig fram behöver man inte bruka skog...

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny gallringsskördare från Nisula!!

Blivande snickare  
#167691 Vad ligger priset på då?

Avatar Fallback

Re: Ny gallringsskördare från Nisula!!

Jonas_brunström  
#167748 Fungerar säkert helt okej och är den mera ekonomisk än t.ex 1070 är i gallring så är det ju också bra. Problemet är ju bara det att om den är säg 15 billigare i drift totalt sätt så kommer bolagen att sänka din avverkningstaxa med motsvarande summa. Så brukar det gå när utvecklingen går framåt i skogsbranschen.

Avatar Fallback

Re: Ny gallringsskördare från Nisula!!

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167761
Jonas_brunström skrev:Fungerar säkert helt okej och är den mera ekonomisk än t.ex 1070 är i gallring så är det ju också bra. Problemet är ju bara det att om den är säg 15 billigare i drift totalt sätt så kommer bolagen att sänka din avverkningstaxa med motsvarande summa. Så brukar det gå när utvecklingen går framåt i skogsbranschen.


Vadå sänka?! Det är väl entr. som lägger in ett anbud och inte bara tar det den får? Tycker det är dags att entreprenörna sträcker upp sig och börjar agera som företagare och inget annat, annars tar man ju död på sig själv till slut...

Avatar Fallback

Re: Ny gallringsskördare från Nisula!!

Jonas_brunström  
#167807 här nere i södra Finland fungerar det så iallafall. take it or leave it principen gäller. vi är ett 30 tal entreprenörer som har gaddat ihop oss när vi förhandlar om taxor. bränslekostnaden har stigit med 100 % de senaste 10 åren. averkningstaxan fick vi upp med 3 %. antingen det eller så är vi utan jobb. det finns alltid nån som arbetar för mindre. fast håller fullständigt med att skogsentreprenörer också borde få vara företagare som alla andra

Avatar Fallback

Re: Ny gallringsskördare från Nisula!!

Blivande snickare  
#167810 var i södra finland kör du?

Avatar Fallback

Re: Ny gallringsskördare från Nisula!!

Jonas_brunström  
#167851 Ekenäs karis med omnejd

Avatar Fallback

Re: Ny gallringsskördare från Nisula!!

Blivande snickare  
#167858 Hahaha, världen är liten i bland, jag bor i Tenala :lol:

Har int hört ditt namn förr, vem kör du för, vilket bolag?

Användarvisningsbild

Re: Ny gallringsskördare från Nisula!!

stegmaster  
#167901
finskpinne skrev: Nej jag är nog glad att jag har Cobran som krafsar sig fram med 8 hjul, där den inte tar sig fram behöver man inte bruka skog...


Så det tror du? "welcome to my world" :wink:
Tror inte ens du skulle kommit så nära at du ens såg träden, då nästan alla väger begränsas til max 250cm bredd, årsakat av gamla stenhagar och hushörn.
Sen er det ju ofta så brant och fjelligt at en get skulle bli avis. :wink:
Fällningen får man göra manuelt, men någon skotare behövs inte, för tyndgkraften tar sig (delvis) av transporten til avlägget. :lol:
Helsningen kommer från västra Norge. 8)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).