Skogsvagn (Huggarvagnar)

Farma

37 inlägg 20398 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Farma

MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5784 Är det någon som har erfarenheter av Farma huggarkärror. Dessa är ju lite billigare än de svenskbyggda... finns det några klara nackdelar med dessa eller bara gott



   TS
FTG
Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5789 En bekant har en Farma köpt i Sala-damm Sala verkar ganska hyfsad.
En sak jag hängde upp mig på, var att däcken tog i virkeslasset när boggin lyfta fullt. Vet inte om det beror på att han har extra stor däckdimention eller att stakarna är böjda lite för tidigt ut över hjulen. Kranen hade lite veka slangar i mitt tycke. Tvåspak reglage,vagnstyrning, tre par stakar, dubbla vridcylindrar, var den utrustad med. Som vanligt får man det man betalar för.
Bastfallets lantbruksmaskiner här i byn säljer 5-10 st av olika storlekar per år, så dåliga kan dom inte vara för då skulle de få kostnader för reklamationer.
Missnöjda kunder passar sig nog maskinhandeln för.

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5826 Har ingen aning om Farmas vagnar, men jag köpte en kran för ett och halvt år sedan. En sexmeters med utskjut. Kranen är OK men gripen är en ständig källa till irritation. Hade tidigare en Lima SK 01. Den gripen fungerade ypperligt men hade benägenhet att ta med sig jord om man inte passade sig.

Farmas grip är lite mer böjd i klorna och tar inte med sig jord på samma vis, men är svårare att få ned i virkeslasset. Den samlar inte ihop massaveden rakt och snyggt utan vill gärna lägga bitarna ungefär som floristen lägger stjälkarna då man köper blommor till frugan.

Då man släpper virket i traven ramlar det inte rakt ned där man tänkt sig utan det följer med klorna och rullar iväg lite vart det vill. 😡

Avatar Fallback
L-A  
#5847 Fick en 9 tonnare med 6 meters kran (utskjut) i onsdags.

Hade en 7,5 Patruuna från 90 tidigare som såldes i höstas för 45 kkr.

Farman fick ja för dryga 90 kkr (iofs 10% för egen hämtn vid återförsäljare) så ja hoppas o tror att den ska vara åtm hälften så bra som Patruunan var... (Nu kanske min tankar haltar...)

Finns intresse återkommer ja iaf om detta.

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16740 Tjena...

Vi har en Farma T9 vagn men med FMW kran på... köpte den i fjol å är mkt nöjd me den... kollade varenda vagnmärke som fann tror ja, å denna fick man mest för pengarna enlig min åsikt...

tidigare (för en 5 år sen) hade vi en 8 tonnare med farmas kran... den hette nog 52 eller nått... funkade helt ok den me... den ramstyrningen var dock sämre än den som finns nu på 9T å uppåt...

Avatar Fallback
Polaris 500  
#16764 Har kört den minsta vagnen med minsta kran. de var en fin kärra tycker ja. kranen var mycker stark.

Avatar Fallback
PelleT  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16769 Har själv ingen egen erfarenhet av Farma, men det finns andra i bygden som har och som svurit över veka konstruktioner... Men använder man insidan av knoppen när man kör är de säkerligen prisvärda.

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17133 Jag är känner t ill farma och är inne på min andra vagn hos frama.. Har hatt deras minsta på 6 ton tror jag den va på och har nu en 1 år gammal 9 tons farma som funkar perfeckt för det vi gav för den 8) Om jag säger så har om du kunde få ut 200 000 så skulle du kunna köpa en valmet 604 och en 9 tons farma som vi och du får ruskigt mycket för pengarna vill jag lova :D :D :D

Någon fråga om farman annars :?:

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17399 Har en Farma 6030 som jag är nöjd med bortsett från gripen, den är irriterande.

Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17401 Jag kan tipsa om en skogsvagnstest i tidningen ATL.Farma var ett av dom fabrikaten som var med i testen och fick väl hyfsad kritik...
Allt är väl beroende på vad man själv prioriterar..pris,finesser och så vidare...

Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17457 Sorry... :oops:
Det var ingen Farma med i testet...
Teflon-minne..Inget som fastnar. :)

Avatar Fallback
JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17459
Ulf skrev:Sorry... :oops:
Det var ingen Farma med i testet...
Teflon-minne..Inget som fastnar. :)


Kan du lägga upp en länk till testet?

Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17460 Har bara sett testet i papperstidningen som kom ut 22/01-08.
Kollade på nätupplagan atl.nu...men hittade inget om testet där..Så länka något, är lite kört.. :(

Avatar Fallback
JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17465
Ulf skrev:Har bara sett testet i papperstidningen som kom ut 22/01-08.
Kollade på nätupplagan atl.nu...men hittade inget om testet där..Så länka något, är lite kört.. :(

Ok, tack ändå, får knalla iväg till kiosken då:-)

Avatar Fallback
JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17823
PelleT skrev:Har själv ingen egen erfarenhet av Farma, men det finns andra i bygden som har och som svurit över veka konstruktioner... Men använder man insidan av knoppen när man kör är de säkerligen prisvärda.

Vilka delar av konstruktionen är det som är veka? Håller på och kikar på en Farma från 2000, 9,5 ton med 6 meters kran.
Något särskilt att kika efter?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).