Skogsvagn (Huggarvagnar)

Lämplig traktorstorlek?

20 inlägg 13871 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lämplig traktorstorlek?

Anderso  
#166730 Har en Kts huggarvagn med 5,3m kran. Funderar på om valmet 604-4 är i underkant storleksmässigt för denna vagn?. Åsikter?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Lämplig traktorstorlek?

ulfgustav  
#166732 Det är en storlek som gott och väl räcker till i de flesta sammanhang. sedan är det ju upp till dig som förare att planera körstråk osv på bästa sätt inte minst för att skona maskinen men även för att minska körskador eliminera fastkörning

Användarvisningsbild

Re: Lämplig traktorstorlek?

molnia  
#166778 Dom brukar prata om att i skogen så kommer man långt med en liten motor, man får bara jobba med att växla mer. Men när man har mycket landsväg att köra så är det tacksamt att ha en starkare motor.
Det är svårt att veta hur stor vagnen är med bara kranstorleken angiven men den traktorn borde du klara dig med. Den har ju 61 eller 66 hk beroende på om det är turbo eller inte.
http://www.konedata.net/Traktorit/Valmet504.htm

Avatar Fallback

Re: Lämplig traktorstorlek?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166786
Anderso skrev:Har en Kts huggarvagn med 5,3m kran. Funderar på om valmet 604-4 är i underkant storleksmässigt för denna vagn?. Åsikter?


Grannen har en Valmet 604-4 och en 9tons skogsvagn med en 5,1m kran.
Han tycker att det går bra förutom att pumpen kunde haft bättre flöde.
I skogen så får man bra dragkraft om man har låg växel, vätskefyllda däck och
bra kedjor runt om.
Vid landsvägskörning är dock många ystra hästar under huven aldrig fel.

Användarvisningsbild

Re: Lämplig traktorstorlek?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166788
Zalman skrev:Vid landsvägskörning är dock många ystra hästar under huven aldrig fel.


He he så sant, till och med min gamla Nuffield med 42 hästar räcker väl till på skogsvägen och grusvägen ut till riksvägen. Men sen är det en plåga att köra i 10-15/km/h med fullt lass på min 6-tons vagn. nu har jag bara 400 m innan jag kan svänga av vägen men vore det längre transportavstånd längs allmän väg skulle jag satsa på en större traktor.

Avatar Fallback

Re: Lämplig traktorstorlek?

Anderso  
#166836 Kloka svar!. Förtydligade inte att kärran är en 8,5 ton. Gällande pumpen är det en separat på kraftuttaget. Tanken är att kranen kan skruvas av och grävtillsats monteras.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lämplig traktorstorlek?

jd6630  
#166837 antalet pollar under skorstenen e rätt ointressant, de e ju vridet som räknas när du behöver kraften

Avatar Fallback

Re: Lämplig traktorstorlek?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166844 Med vettig växellåda är det pållarna som räknas. Vridmoment på motorn är rätt så ointressant (om man inte jobbar med att dimensionera transmissionen).

Användarvisningsbild

Re: Lämplig traktorstorlek?

Skogstomte  
#166852 Har två fyrhjulsdrivna, en Valmet 505 med 68 hk 3,3 liters 3-cyl spis som mest går framför huggarvagnen (Moheda 120 utan drift) och en Case IH 1056 med eftermonterad turbo c:a 120 hk 5,9 liters 6-cyl spis som mest går före växlarvagnen. Motorerna är ganska olika i dessa, Valmeten har en momentkurva med en kraftig puckel runt 1400 rpm Det betyder att den måste ner en bit i varv innan den ger något vidare vrid, tappar ganska fort fart på väg men användbart i skogen. Casen har en ganska platt kurva vilket betyder att den börjar dra direkt på ganska höga varv, man tappar inte så mycket fart på väg men om den börjar tappa så faller den fortare då det inte finns samma puckel att landa på.

I skogen går det utmärkt med Valmeten, väldigt sällan man måste ha mer kräm. På väg dock så är Valmeten urtråkig, mycket växlande även med små lass. Casen däremot bara drar och sprutar rök även med tunga lass 8)

Ville med detta illustrera att momentkurvans form avgör vad motorn är mest lämpad för.

Avatar Fallback

Re: Lämplig traktorstorlek?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166855 Visst, momentkurvan styr hur ofta man måste växla. Men hastigheten på väg är ju pållarna som styr i mycket.

Avatar Fallback

Re: Lämplig traktorstorlek?

jd6630  
#166885 vet inte vad för 1056 du har men eftermonterad turbo?????
låter inte som den motorn e rätt ställd på din beskrivning eftersom vridmoment max ligger på 1800 varv liksom många andra cummins diselar

Avatar Fallback

Re: Lämplig traktorstorlek?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166889 Det tråkiga med 604 är ju att den är trestegad i lådan,har själv en 655 med 80 hk och har varit nöjd med det nu under den första vintern,och turbinkoppling är underbart.

Avatar Fallback

Re: Lämplig traktorstorlek?

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166921 Hade en 604-4 framför en liknande KTS förut och som de andra säger, inga problem i skogen, men med kedjor runt om och lass på vagnen så går pensionärer med stavar om i uppförsbackarna på hemväg.

Användarvisningsbild

Re: Lämplig traktorstorlek?

Skogstomte  
#166931
jd6630 skrev:vet inte vad för 1056 du har men eftermonterad turbo?????
låter inte som den motorn e rätt ställd på din beskrivning eftersom vridmoment max ligger på 1800 varv liksom många andra cummins diselar


Ja, original är det sugmotor på dessa 1056 http://www.konedata.net/Traktorit/caseih956.htm IH:s egna motor, ingen Cummins. Finns turbokit att köpa, man kan ställa på upp till 125 ystra kusar som i 1255:an men antagligen har väl nån kuse dött genom åren. Har för mig att momentmax ligger runt 1400 rpm original men som sagt ganska platt kurva.

Avatar Fallback

Re: Lämplig traktorstorlek?

jd6630  
#166939 misstänker du har en ih 1056. ja syftade på case ih 1056
har själv en av de siste 956 men vet att på de siste caseih 1056 var turbo standard o även cummins motor. 9-1056 tillverkades tsm me maxxum modellerna under 3 år därför fick dom samma komponenter.
nja ställa upp den till 125 e väl saftigt för lådan o koppling o klara inte samma som i 1256 men kör du mest väg så kan de ju funka du kan dessutom skifta drev så dne gör 40
på min 956 ligger vrid max på 1850 varv
kan tillägga att den e bänkad till 110 hk på kraftuttaget......

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).