Skördare

Mer skördarkurs!

31 inlägg 9699 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mer skördarkurs!

NomagS  
#166752 Hejsan! jag går i tvåan på östboskolan i Värnamo och i trean får vi välja en skördarkurs på 6 veckor vilket jag tycker är lite! Vi har diskuterat detta inom klassen och kommit fram till att vi ska försöka få 12 veckor istället men våran rektor ser ingen anledning riktigt att låta oss ha det?

Själv anser jag att man som ny börjar få en någonlunda produktion när man suttit i maskin i 6 veckor o de känns surt att sluta lagom när man kommer in i de.. Så 6 veckor till utöver dessa sex veckor skulle juh bidra till mycket?

Så nu undrar jag hur ni som anställer folk hur ni resonerar kring detta??

Mvh// NomagS



   TS
Användarvisningsbild

Re: Mer skördarkurs!

Linkan93  
#166754 På min skola Jälla så hade vi 6 gånger riktig skotarkörning ute i praktiken, det är riktigt illa tycker jag, hur ska dom som inte har den fördelen och kunna öva hemma bli några riktiga ess till maskinförare då, så jag håller med dig fullständigt om att det skulle vara mer körtid så man lär sig något :roll:

Avatar Fallback

Re: Mer skördarkurs!

NomagS  
#166762 Våran skotning kan jag inte klaga på då vi kört väldigt mkt vi är indelade i två grupper som kör tre dagar varannan vecka ;) vi fick avlägga ett praktiskt prov sen dess har vi bara rullat på :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mer skördarkurs!

skogsjan695xl  
#166764 det är alldeles för lite timmar i maskiner överlag i skolan. Vi hade skördare 2 timmar i 3 dagar i 4-6 veckor resten av tiden satt vi inne och hade teori. Det är på tok för lite, entreprenörerna har ofta inte råd eller tid att lära upp nytt folk. På södra viken idag får de väll bara sitta vid simulatorerna. Och lite körning. Finns ju inget realistiskt med simulator, blir ingen känsla i det. Nej ut i skogen med eleverna i skogen.och kör.

Avatar Fallback

Re: Mer skördarkurs!

NomagS  
#166768 Våra tider brukar vara mellan oftast halv åtta till halv fyra i skotarna på den kursen ibland kör vi över ibland inte :) skördar kurser är upplagd så att man kör tre timmar skördare tre timmar skotare o tre timmar markpass med snitsling kanske lite röjning osv dock om man vill får man börja när man vill när man har morgon passet o sluta när man vill på kvällspasset ;) de är juh en fördel som jag tänker nyttja iaf så man får köra morgon pass varannan dag med risk för lite mindre sömn nån dag :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Mer skördarkurs!

NomagS  
#166847 Nån mer som har några synpunkter på detta?? vill ha lite resonemang att lägga fram till rektorn :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mer skördarkurs!

johaniskogen  
#166858 säg till britt- marie att hennes gamla elever säger att ni måste ha mera praktik..

Avatar Fallback

Re: Mer skördarkurs!

jonis 94  
#166868 Får man mer timmar från skolan så är man för hoppnings vis mer van och producerar mer sen när man kommer ut i arbetslivet. Så vill man så borde man få välja 12 veckor skördar kurs.

Avatar Fallback

Re: Mer skördarkurs!

JD 2006  
#166877 Det kanske borde vara dags för de stora bolagen att inse bristen på skogsmaskinförare som kommer snabbt nu när många snart går i pension.

Ni som går på skolor, har några bolag varit involverade i körningen kring skolorna?

Det borde ju vara av bolagens stora intresse att ha en framtida yrkeskår som blir väl utbildade samt bygger ett intresse redan i tidig ålder.
Kanske svamlar lite men det var en tanke jag fick 8)

Avatar Fallback

Re: Mer skördarkurs!

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166891 Du får väll gå skogsbrukstekniker oxå annars, då är det ju några veckor till. När jag gick var det 9 veckor och det är det väll fortfarande=).
Jag och en klasskompis sommarjobbade en sommar där oxå,men det var nog mest för att det var virke som behövde skotas, men vi fick sitta å köra 1070 iaf ett par veckor när vi skotat färdigt.

Avatar Fallback

Re: Mer skördarkurs!

NomagS  
#166899
JD 2006 skrev:Det kanske borde vara dags för de stora bolagen att inse bristen på skogsmaskinförare som kommer snabbt nu när många snart går i pension.

Ni som går på skolor, har några bolag varit involverade i körningen kring skolorna?

Det borde ju vara av bolagens stora intresse att ha en framtida yrkeskår som blir väl utbildade samt bygger ett intresse redan i tidig ålder.
Kanske svamlar lite men det var en tanke jag fick 8)


har för mig att sydved är inne o fiskar lite på våran skola iaf ;) vi har lagt fram förslaget iaf o hoppas på att få sitta tolv veckor så man blir någorlunda duktig ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Mer skördarkurs!

foton  
#166900 Tycker att det låter konstigt att man tror sej kunna köra skogsmaskin efter några timmar. Det handlar om år innan man kan litegrand.

Avatar Fallback

Re: Mer skördarkurs!

NomagS  
#166901
jönsson84 skrev:Du får väll gå skogsbrukstekniker oxå annars, då är det ju några veckor till. När jag gick var det 9 veckor och det är det väll fortfarande=).
Jag och en klasskompis sommarjobbade en sommar där oxå,men det var nog mest för att det var virke som behövde skotas, men vi fick sitta å köra 1070 iaf ett par veckor när vi skotat färdigt.


är inte sugen på ett extra år för att få sitta lite mer i skördaren! är sugen på att jobba nu när jag går ur 3an nästa år ;) annars får man väl nöja sig med ett skotar jobb om de blir de ända man duger te :P

   TS
Avatar Fallback

Re: Mer skördarkurs!

NomagS  
#166903
foton skrev:Tycker att det låter konstigt att man tror sej kunna köra skogsmaskin efter några timmar. Det handlar om år innan man kan litegrand.


det är juh inte att köra som är de direkt svåra! utan de är stamval produktion och göra ett bra jobb som är de svåra ! ta mig inte fel för de ligger juh i själva körningen men bara att man får in lite vana gör juh mkt eller hur? vem skulle du välja nån som iallafall provat att köra eller en som aldrig kört alls?

   TS
Avatar Fallback

Re: Mer skördarkurs!

NomagS  
#166907 jag som elev vill ha ut så mkt som möjligt av min utbildning har jag möjlighet att få köra tolv veckor istället för sex är jag glad! och om man då som entreprenör vill ha en förare som producerar fullt ut direkt när han sätter sig bakom spakarna får väl gå ihop sig med andra entreprenören o gå till skolverket o säga att dom ska ha mer tid i maskinkörnings kurserna! jag/vi som elever kan inte förändra allt för mkt! just nu försöker vi få igenom detta med tolv veckor just för att de kanske sparar er entreprenören en liten slant iaf o man har lite mer erfarenhet!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).