Motorsåg och handhållet

Husqvarna 560 xpg

76 inlägg 45427 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 560 xpg

totte  
#165582 Vi hoppas att Husqvarnafolket som kom med här efter eran testhelg med 550 läser det här och för vidare till tillverkningen. Och att alla som råkar ut för det klagar hos återförsäljarna. Det är ju uppenbart nåt problem med svärdsbultar eller deras infästning och det är ett fel som inte är OK. Att tappa svärdet mitt i en kritisk fällning är inget bagatellfel. Är det förresten samma gänga som det brukar vara på svärdsbultarna?

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: 560 xpg

Obon85  
#165624 Hadde en 560 hemma på prov föra veckan när vi fällde övergrovt framför skördaren i en mindre avverkning, och jag får min nya på torsdag klockren såg sjuhelevete kraft.... å väger inte mycket mera än 346an....

helt underbart:-)

Användarvisningsbild

Re: 560 xpg

skalundabo  
#166612 Köpte en 560xp i nov-11. Allt gick jättebra och den gick som satan i träden, men helt plötslig så dog den på tomgång hela tiden. Åkte in till verkstaden där dom konstaterade att det va ett förmodat förgasarproblem. Bytte förgasare och körde igen, likadant!!! Nu fick jag ut en ny såg och den gamla skickades till husqvarna för utredning. Idag började den "nya" sågen ryka som satan och va svår att få upp i högvarv efter tankning. Åker in till verkstaden och där får jag reda på att problemet är samma som på min gamla såg, ett lager är på väg att skära! Det visar sig att på en produktionsline i husqvarna har dom pressat på ett lager snett!! Produktionen stoppades omedelbart och rättades till, men hur många sågar med skeva lager finns ute i handeln mm?? Ska nu få en ny den 6 april, får hålla tillgodo med en lånesåg så länge. Håller inte denna så blir det Stihl!

Användarvisningsbild

Re: 560 xpg

Linkan93  
#166626
Ekorre skrev:Svärdsmuttrarna lossnade under sågning just när jag höll på att ta ner en stormfälld tall som satt fastklykad i andra träd. Jag hade just satt på nyslipad kedja och jag vet att muttrarna var hårt åtdragna. Ändå skruvade de upp sig så hela svärdet lossnade medan jag sågade.
Jäkligt obehagligt i en redan obehaglig situation.
Har någon varit med om något liknande?? Det gäller en två veckor gammal husqvarna 560 xpd. Man vill ju kunna lita på sin Husqvarna

Samma sak hände på min 560i när jag var ute och högg övergrovt åt skördaren vår, skulle kvista upp en gran och då tappade jag svärdskåpan åtskilliga gånger även fast jag drog åt muttrarna så det smaka blod i käften :lol: men åkte till återförsäljaren och då bytte dom muttrarna pån och sen har den funkat kanon :)

Avatar Fallback

Re: 560 xpg

Ekorre  
#166634 :geek: Peppar peppar så har mina muttrar suttit nu ett tag. Har varit extra nogrann med att rengöra gängorna, nästan överdrivet noga kan man tycka

Användarvisningsbild

Re: 560 xpg

Linkan93  
#166742 Okej det kanske man får börja med också i förebyggande syfte, för det är ju inge vidare ändå och tappa svärd och kedja mitt i en krävande fällning eller vid kvistning.

Avatar Fallback

Re: 560 xpg

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193544 Virker som det har blitt litt stilt her no, kanskje min arbeidsgive vil kjøpa ei til meg på slutten av året vis det er penger kvar, spørsmålet er om me like godt kan kjøpa Jonsereds si 560 xp sag, den er vel lik kan eg tenka meg.

Avatar Fallback

Re: 560 xpg

rikard_e  
#193554 Köpte en för en halv månad sen.
Har väl bara huggt ca 20 kubik med den nu, och än så länge är jag riktigt nöjd.
Så sjukt rapp och stark maskin. Inte för jädra tung heller och väldigt smidigt.

Två ryck så går den igång oavsett hur länge den har stått

Användarvisningsbild

Re: 560 xpg

skalundabo  
#193881 Vill bara meddela att jag är väldigt nöjd med min 3:dje 560 xpg. Inga barnsjukdomar på den..Bra såg med stark och rapp motor!

Avatar Fallback

Re: 560 xpg

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194020 Noen her som har kjørt stihl 361 med kort sverd 13/15 tomms og kan sammenligna med 560 xp. Har ei 361 selv så lurer på korleis 560 xp saga er mot 361. Vektmessig meiner eg at 361 basismodelen er 5,6 kg og skal ha 3,5 kw (tar det etter hukomelsen) slik at det kan vera feil. Er vel omtrent samme spesifikasjoner på 560 uten håndtaksoppvarming meiner eg. Men saga kan jo oppleves annerledes fordet, har iverfall hatt lite problem med mi 361, ingen såvidt eg husker til no iverfall.

Som sagt har eg ei 361 selv kjør med .325 deling slik 560 også har.

Användarvisningsbild

Re: 560 xpg

traktorz  
#194032 Har en MS362C-Q, fast med 18" svärd och 3/8" RS-kedja. Brutal kraft från dess motor, bullrar högre än någon annan såg vi kört, och rejält tung förstås. Framför allt något att kapa stubbar på hygget med för att där kunna ta sig fram med ATVn, eller att dika i torven / på myrarna med.

Tyvärr går det inte att få både C-Q skydd och handtagsvärmare samtidigt, där vi valde säkerhetsfunktionen C-Q. Husqvarna 560XPG är både 2hg lättare och 0.1kW starkare än Stihl MS362. De här två är ju premiumsågar, så bäst är väl att först prova hur de är att arbeta med. Personliga preferenser får då avgöra.

Avatar Fallback

Re: 560 xpg

Postgården  
#194108 Köpte en i våras. Haft en rad olika Husqvarnor, men helt klart är detta en mkt speciell såg.
Vet att den ved jag kapat varit färsk o fin, men känns med denna såg nästan som modet vore ngt fel på den ibland. Snacka om skära i smör !!!
Köp en.
Billigast på Gösta Ericssons i Lilla Edet. Finns på nätet; pricerunner. Jädrigt rejäl affär där Ove håller vad han lovar !!

Avatar Fallback

Re: 560 xpg

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194319
Postgården skrev:Köpte en i våras. Haft en rad olika Husqvarnor, men helt klart är detta en mkt speciell såg.
Vet att den ved jag kapat varit färsk o fin, men känns med denna såg nästan som modet vore ngt fel på den ibland. Snacka om skära i smör !!!
Köp en.
Billigast på Gösta Ericssons i Lilla Edet. Finns på nätet; pricerunner. Jädrigt rejäl affär där Ove håller vad han lovar !!


Takk for svar men er en norbagg og held derfor til i Norge så får vel kjøpa ei her i nærheita hos den lokale HVA forhandlaren.

Avatar Fallback

Re: 560 xpg

SawTroll  
#195156
can skrev:
Postgården skrev:Köpte en i våras. Haft en rad olika Husqvarnor, men helt klart är detta en mkt speciell såg.
Vet att den ved jag kapat varit färsk o fin, men känns med denna såg nästan som modet vore ngt fel på den ibland. Snacka om skära i smör !!!
Köp en.
Billigast på Gösta Ericssons i Lilla Edet. Finns på nätet; pricerunner. Jädrigt rejäl affär där Ove håller vad han lovar !!


Takk for svar men er en norbagg og held derfor til i Norge så får vel kjøpa ei her i nærheita hos den lokale HVA forhandlaren.


560xp/xpg er fortsatt på "kampanje" etter introduksjonen, så "smi mens jernet er varmt"!

:grin:

Avatar Fallback

Re: 560 xpg

SawTroll  
#195157
can skrev:Noen her som har kjørt stihl 361 med kort sverd 13/15 tomms og kan sammenligna med 560 xp. Har ei 361 selv så lurer på korleis 560 xp saga er mot 361. Vektmessig meiner eg at 361 basismodelen er 5,6 kg og skal ha 3,5 kw (tar det etter hukomelsen) slik at det kan vera feil. Er vel omtrent samme spesifikasjoner på 560 uten håndtaksoppvarming meiner eg. Men saga kan jo oppleves annerledes fordet, har iverfall hatt lite problem med mi 361, ingen såvidt eg husker til no iverfall.

Som sagt har eg ei 361 selv kjør med .325 deling slik 560 også har.



361 specs (i Europa, USA versjonen er ikke like bra) er 3.4 kW, 560xp er 3.5 kW.

Vekten er 5.6 kg for begge, men 560 kjennes lettere, og ergonomien er bedre. :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).