Motorsåg och handhållet

Översyn av Husqvarna 254

206 inlägg 89645 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Översyn av Husqvarna 254

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166349 Er det 3/8 eller .325 deling på denne saga, er vel .325 vil eg tru i tillfelle kjør du vanlig HVA/BPX kjede ? kor mange hestekrefter har den?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

molnia  
#174297 Nu har jag fått tid till sågen igen.

can skrev:Er det 3/8 eller .325 deling på denne saga, er vel .325 vil eg tru i tillfelle kjør du vanlig HVA/BPX kjede ? kor mange hestekrefter har den?


Jag är inte helt säker på vad det sitter idag, har inte studerat kedjan eller svärdet alls. Jag vet heller inte hur många hästkrafter det är i sågen.

Har pratat med förra ägaren och det var vanlig 2-takt han körde på och inte någon miljöolja till smörjningen. Det gör mig fundersam då jag har hört att sågarna mår bäst av att fortsätta med det man har börjat med? vi kör på miljö-olja och aspen till alla sågarna vi har sen tidigare. Är det någon som starkt rekommenderar att inte byta bränsle?
För det vore skönt att slippa knöl med olika bränsle till sågarna.

FREIJAN skrev: tips på smarta lösningar på att lösa upp kåda vore ju någe!

Något jag kom att tänka på men inte själv har testat på motorsågsdetaljer är hartslösare. Man brukar ha hartslösare i snickerier för att lösa upp kådan på hyvelstål och sågklingor.

20120507_2494.jpg
20120507_2497.jpg
20120507_2502.jpg
20120507_2503.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

totte  
#174302 Kul att se! Hartslösare låter som en bra idé men testa försiktigt först så det inte löser upp nåt som inte borde lösas.

Om du skall byta till Aspen skulle jag nog rekommendera att plocka av cylindern och sota ur den ordentligt nu när den ändå är rätt nedplockad. Byt också alla bensinslangar, brukar sitta beläggningar inuti och så löses dom upp och lossnar och så blir det tvärstopp i ingångssilen i förgasaren, och inte bara en gång. Been there, done that.

Vad den haft för olja till kedjan spelar ingen roll om den inte är igenbeckad, funkar det så är det bara att köra vidare på vad man själv vill ha.

Sågen har angetts till 3,9 hk.

Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

FREIJAN  
#174315 Tror dom gummina som du satt röda pilar på är oxå en typ av vibdämpare
Personligen tycker ja att du ska byta dom dämpelementen fram som är sönder, de blir så mycket bättre med nya, även om dom nu skulle kosta en slant

angånde elkablarna så tycker jag att om du har möjlighet till en lödkolv, så laga dom och dra på lite krympslang

när ja gör rent kåper så kör ja diskmedel i en hink, med röhet vatten, sen kastar ja i grejerna däri ett dygn, bruckar släppa rätt mycket av det

är det kåda som fastnat så in i he....e så bruckar ja ta en skvätt bromsrengörning (bräklen), men de blir vit å fult på plast.. på plasten testar ja nu att ha på ett medel som är tänkt till plast på crossar, tänkte se om de blir lättare och hålla rent sågarna med det på
sen blir dom jäkligt blanka ooch fina av det med :grin:

smådetaljer får åka i UL-tvätten, kalasbra för smådelar som förgasare.. den inhandlades för runt en 300:- på en svensk/tysk affär här i sverige. Har kört med en droppe diskmedel i den. ni har inget tipps på någe bra som man kan häva i som de är lite klös i?

Avatar Fallback

Re: Översyn av Husqvarna 254

Homo abies  
#174468 Maskindiskmedel skummar inte

Avatar Fallback

Re: Översyn av Husqvarna 254

Nonkan  
#174856 Vi har börjat använda Stihls specialrengöring på vår verkstad istället för Husqvarnas Active Cleaning som vi körde innan.

http://www.fridtunaskogtradgard.stihl-v ... C3%B6ring/

Funkar otroligt bra, man sprayar på, väntar ett tag och sedan är det bara att torka av med trasa eller skölja.

Nackdelen är väl att det bara finns i 500 ml sprayflaskor.

Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

molnia  
#175150 Trevligt med tips om tvätta, det är ju det som är mest jobb med och som är tråkigast.

Har fått isär sågen lite mer nu. Fick tag på ett verktyg till att låsa kolven när man tar av svänghjul och koppling. Vet faktiskt inte vad bulten som man ersätter tändstiftet med kallas..?
20120512_2551R.jpg
20120512_2554R.jpg
20120512_2557R.jpg

20120512_2559R.jpg

20120512_2558R.jpg

Har även fått mekjobb på mc´n som inte vill starta. 😡 Men där lutar det åt startreläat(solenoiden)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av Husqvarna 254

molnia  
#175178 Har summerat lite av dom saker som nämnts, har jag missat något i listan?

*ta av tank o gör rent den inuti
*plocka av cylindern och kolla skicket,sota ur den ordentligt
*Tvätta luftfiltret
*kolla så vibrations element, kablar och annat är helt,[laga kabelskadan,nya vibrationselement, ny generator?]
*Försöka få cylindern (hela sågen)så ren som möjligt
*kolla vevaxeltätningarna
*kolla lager
*byta tändstift, bränslefilter och bränsleslangen
*kolla/byta drev
*nya förgasarmembran
*skaffa nytt kastskydd?
*byta bromsband?
*svärd o kedja..
*fylla på soppa o olja.. :grin:
*Kolla kedjebromsens effekt
*justera tomgången?
Senast redigerad av molnia sön 20 maj 2012, 17:47, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

totte  
#175191 Om insexnycklar: Köp industrikvalitet, dyrt men nörvändigt. Hobbykvalitet vill gärna förvandlas till spiraler. En bra insexnycket, lång, skall du kunna dra ett kvarts varv och den skall fjädra tillbaka och vara rak efteråt.

Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175200
molnia skrev:Vet faktiskt inte vad bulten som man ersätter tändstiftet med kallas..?

Vi sågskruvare får inte ha krångliga verktygsnamn som"Rotations eliminations verktyg" det reder vi aldrig ut.
Får nöja oss med Kolvstopp.

Avatar Fallback

Re: Översyn av Husqvarna 254

Dane  
#175250
totte skrev:Om insexnycklar: Köp industrikvalitet, dyrt men nörvändigt. Hobbykvalitet vill gärna förvandlas till spiraler. En bra insexnycket, lång, skall du kunna dra ett kvarts varv och den skall fjädra tillbaka och vara rak efteråt.



Instämmer helt med "totte".
Jag vill dessutom dra ut det till att gälla alla verktyg.

Det är viktigt att man gör ren insexskruvar ordentligt så att insexnyckeln går ner ända i botten annars drar man sönder både nyckel och skruv.

Det är lite lurt med insexskruvar då det finns både mm. och tum.
Om nyckeln glappar bör man kontrollera om det finns en tumnyckel som passar bättre.
Detta gäller generellt mek.arbete, inte Hqv motorsågar.

De alltmer förekommande Torxskruvarna är bättre då de har ett betydligt kraftigare grepp än insexskrruvar.

Beträffande fjädrarna på kopplingen så undrar jag om det är rätt sorts koppling som sitter i.
På reservdelslistan syns inte fjädrarna på denna sida av kopplingen.
Kolla med ÅF.

Och spolen med den trasiga kabeln på fotot är väl generatorn för handtagsvärmen.
Tror inte det går att byta den kabeln. Försök att se hur kabeln ska ligga och gör en lödskarvning där kabeln ligger rak. Använd en krympslang till isolering.

//Dane

Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175255 Ang kopplingen...

154 och de första 254 hade denna koppling. Detta ser ut att vara en äldre så det kan nog vara rätt.

Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

molnia  
#175598 Tack för komentarer och tips!

totte skrev:Om insexnycklar: Köp industrikvalitet, dyrt men nörvändigt. Hobbykvalitet vill gärna förvandlas till spiraler. En bra insexnycket, lång, skall du kunna dra ett kvarts varv och den skall fjädra tillbaka och vara rak efteråt.


Jo helt riktigt, jag gillar inte köpa hobbykvalite på verktyg.
Dane skrev:Och spolen med den trasiga kabeln på fotot är väl generatorn för handtagsvärmen.
Tror inte det går att byta den kabeln. Försök att se hur kabeln ska ligga och gör en lödskarvning där kabeln ligger rak. Använd en krympslang till isolering.
//Dane


Japp, Det är riktigt.
Jag fått lära mig av ÅF att det är generatorn till handtagsvärmen.
Jag ska försöka laga skadade kablar med lödkolv.
Angående kopplingen så sa ÅF med ett leende; "du kan ju vända på brickan så går det ett tag till"

   TS
Avatar Fallback

Re: Översyn av Husqvarna 254

åberg  
#175676
molnia skrev:Jag ska försöka laga skadade kablar med lödkolv.

Om du tänkt ha krympslang på så trä på den innan du löder. Svårt att få dit den efter. :oops: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

totte  
#175713 Och när du trätt på den, dra den så långt bort från lödstället som möjlig, annars krymper den fast av lödvärmen. Erfarenheten talar :oops:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).