tor 15 mar 2012, 11:16#166305
Allt är väll relativt... men vad jag inte tycker om är att sitta med traktorn på 1500rpm när man kör kran... man vill ju hålla varvtalet lågt så att inte all diesel i världen går åt just den dagen.
Vi körde våran patu 595 kran först på 455an men jag fick problem med att handgasen inte gick så långt man önskade + tennisarmbåge då man måste dra spakarna i ändlägen för att få kran att röra sig...
Skämt å sido, det går säkert jätte bra, men ju mera flöde ur traktorn desto roligare blir det.
Nu kör vi med Valtra a92 av den anledningen att den pumpar bättre.
Det där ingreppet att få styrpumpens del att samverka med hydrauldelen har jag inte klurat i allt för mycket. men teoretiskt sett så skall det inte vara svårt:
Styrpumpen sitter i samma enhet som hydraulpumpen (borde/brukar det vara) så, ett T-stycke på hydraulpipan, och en elektronisk reglerbar 3vägs ventil så skall det väll fungera!
Det har pratats om att vissa valmet hade styrservons del till smörjning i transmissionen, vet ej något om detta. vidare så ställer det ju även krav på dimensionerna på rören i traktorn, fri retur, temperaturer... etc etc... jag skall under sommaren titta lite närmare på om man får ihop det på våran 455a, skulle vilja ha den i skogen istället, men med bra flöde.
/Jonko