Traktorn i skogen

valmet 555 -90

9 inlägg 9171 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

valmet 555 -90

stektlök  
#165896 Hur funkar den här traktorn i skogen med skogsvagn? Flödet är 39 l/min, tryck vet jag inte, och 72 hk om jag inte minns fel.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: valmet 555 -90

jonko  
#166120 Helt enastående skulle jag tro, fast oljeflödet är säkert på tok för lågt...
skall ju gå att få någon ventil (tydligen) som sammankopplar styrservopumpen med hydraultrycket på knapp om man vill, och det vill man, jag har aldrig varit med om att flödet är för högt på en traktor med skogsvagn!

Vi har en 455a (samma chassie?) och skulle den ha flöde och hjulen lite längre ut (smala däck på "rätt" bredd för potatis) så skulle vi köra med den i skogen rakt av!

Underbar traktor! köp! kör! le!

Avatar Fallback

Re: valmet 555 -90

jonko  
#166122
!

Om inte minnet sviker så hade han pumparna sammankopplade. och ja, du hör att det inte varvar just nämnvärt, och till synes så rör sig kranen mycket snabbt!

Avatar Fallback

Re: valmet 555 -90

stektlök  
#166274 Hej Jonko ! ag tittar på farma 8 tom med 5,1 kran och då skriver dom att rek flöde är 35-50 l min !
Blir då mina 39 l/min i minsta laget. ? Du skriver :

^^^^ Helt enastående skulle jag tro, fast oljeflödet är säkert på tok för lågt...
skall ju gå att få någon ventil (tydligen) som sammankopplar styrservopumpen med hydraultrycket på knapp om man vill, och det vill man, jag har aldrig varit med om att flödet är för högt på en traktor med skogsvagn! ^^^^

På tok för lågt verkar dety juh inte men i minsta laget kanske...
Ventil styrservo å oljpump ... hur funkar detta ? vill vet mer! är det vanligt ingrepp ?

   TS
Avatar Fallback

Re: valmet 555 -90

jonko  
#166305 Allt är väll relativt... men vad jag inte tycker om är att sitta med traktorn på 1500rpm när man kör kran... man vill ju hålla varvtalet lågt så att inte all diesel i världen går åt just den dagen.

Vi körde våran patu 595 kran först på 455an men jag fick problem med att handgasen inte gick så långt man önskade + tennisarmbåge då man måste dra spakarna i ändlägen för att få kran att röra sig...

Skämt å sido, det går säkert jätte bra, men ju mera flöde ur traktorn desto roligare blir det.
Nu kör vi med Valtra a92 av den anledningen att den pumpar bättre.

Det där ingreppet att få styrpumpens del att samverka med hydrauldelen har jag inte klurat i allt för mycket. men teoretiskt sett så skall det inte vara svårt:

Styrpumpen sitter i samma enhet som hydraulpumpen (borde/brukar det vara) så, ett T-stycke på hydraulpipan, och en elektronisk reglerbar 3vägs ventil så skall det väll fungera!

Det har pratats om att vissa valmet hade styrservons del till smörjning i transmissionen, vet ej något om detta. vidare så ställer det ju även krav på dimensionerna på rören i traktorn, fri retur, temperaturer... etc etc... jag skall under sommaren titta lite närmare på om man får ihop det på våran 455a, skulle vilja ha den i skogen istället, men med bra flöde.

Avatar Fallback

Re: valmet 555 -90

kimme  
#166354 Har farma 5,1 också, med en valmet 405 (39 l/min) och det räcker absolut till, kör alldrig annat än på
tomgångs varvtalet då jag lastat, att koppla ihop styrpumpen med arbets hyd.pumpen blir nog inte så
enkelt ty styrservopumpen är ca 90 bar och arb.pumpen 180. kolla att arb. pumpen har rätt tryck och att filtren är ok så funkar det alldeles utmärkt. pumpen ska ge 180 bar på tomgång.

Avatar Fallback

Re: valmet 555 -90

stektlök  
#166709 Tack Kimme för att du delar din erfarenhet :)

   TS
Avatar Fallback

Re: valmet 555 -90

kimme  
#166804 Dessutom skall returslangen (märkt tank) vara direkr till tanken och ej via den dubbelverkande
ventilen, med detta vinner man lite med mindre strömnings motstånd

Avatar Fallback

Re: valmet 555 -90

stektlök  
#167342 OK !

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).