Bioenergi

sälja ved

50 inlägg 24137 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: sälja ved

skogsbonne  
#166223
The Boxer skrev:
Bengt olsson skrev:




Som min kompis brukar säga: Jag skattar för vart enda öre, som är med i deklarationen.... ;)


haha smart det

Avatar Fallback

Re: sälja ved

Engelthon  
#166234
skogsbonne skrev:stjälp så klart


Om du tar 500kr/m3s för otorkad blandved är det mycket bra betalt. Det är vad ren björkved brukar ligga. Många säljer otorkad blandved för 350-400kr/m3s inkl moms.

Men du har ju skrivet andra priser så jag vet inte vilket som är sant.

Avatar Fallback

Re: sälja ved

skogsbonne  
#166243 jag skulle alldrig ta 500 för bland isåfall för björken

Avatar Fallback

Re: sälja ved

vedhandlaren  
#166256
jre skrev:Många kunder tycker att man kan bjuda på frakten. Men den skall man inte glömma. Tar 100 kr milen i frakt! Frakt skall man alltid försöka erbjuda då många kunder vill ha det bekvämt.



jag håller med om detta. jag bjuder aldrig på frakten.

Avatar Fallback

Re: sälja ved

marcus_ford 3600  
#166623
vedhandlaren skrev:
jre skrev:Många kunder tycker att man kan bjuda på frakten. Men den skall man inte glömma. Tar 100 kr milen i frakt! Frakt skall man alltid försöka erbjuda då många kunder vill ha det bekvämt.



jag håller med om detta. jag bjuder aldrig på frakten.

Det gör jag :lol: :lol: :lol: och det är bara bra att det stör konkurenter

Avatar Fallback

Re: sälja ved

skogsbonne  
#166631 jag bjuder om det är nära det kallas service

Avatar Fallback

Re: sälja ved

e_pettersson  
#166660
sjö skrev:Jag retar mig rätt ofta på folk som skriver slarvigt och okoncentrerat !

Exempel när man skriver skogskubikmeter, med stor 3:a, skogskubikmeter skrivs med liten kubiktrea. m³.
Kolla i din dator hur man skriver specialtecken :surp:


Jag har läs & skrivsvårigheter.... kontrollläser alltid flera gånger så folk ska förstå. Men blir inte alltid rätt.

Avatar Fallback

Re: sälja ved

ryared  
#166671
sjö skrev:Jag retar mig rätt ofta på folk som skriver slarvigt och okoncentrerat !

Exempel när man skriver skogskubikmeter, med stor 3:a, skogskubikmeter skrivs med liten kubiktrea. m³.
Kolla i din dator hur man skriver specialtecken :surp:


Har man inget vettigt att säga kan man lika gärna hålla käft! Jag tror inte det är någon på forumet som har alla sina inlägg rätt stavat.

Avatar Fallback

Re: sälja ved

ryared  
#166672 Frakten tar man väl alltid betalt för? Vissa har en km kostnad andra inkluderar det i priset.

Avatar Fallback

Re: sälja ved

ryared  
#166679 Det är samma sak om siba eller elgiganten "bjuder på frakten" eller "bjuder på installationen". Inte fan bjuder dom på de, det är ju inkluderat i priset!

Användarvisningsbild

Re: sälja ved

Vedproducent  
#166695
ryared skrev:Det är samma sak om siba eller elgiganten "bjuder på frakten" eller "bjuder på installationen". Inte fan bjuder dom på de, det är ju inkluderat i priset!

Visst är det så! De som säljer ved för tex 550 kr/m3 och bjuder på frakten får ju då oftast minst 100 kr/m3 mindre för veden.

Och nej jag skiter blankt i kubikmeter trean som ska vara upphöjd. Störa sig på något sådant? Låt bli att läsa då.

Avatar Fallback

Re: sälja ved

sjö  
#167461 Frågan har uppstått hur man skriver en liten kubiktrea ! m³

ryred skriver:Har man inget vettigt att säga kan man lika gärna hålla käft! Jag tror inte det är någon på forumet som har alla sina inlägg rätt stavat
Nä... det är kanske inte vettigt att stava rätt och uttrycka sig rätt i alla skogstermer, som man ger sig in på och tror att man behärskar !
Ps. Kolla i din dator hur man skriver specialtecken ! :lol:

Avatar Fallback

Re: sälja ved

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167465 M³, m³, ------- M3, m3,

Tycker att på ett skogsforum är innehållet i inlägget viktigare än hur det framställs. Förstår man vad som menas, kan det väl inte vara några som helst bekymmer........?

Måste vara väldigt fyrkantigt inställd om man inte ska förstå andemeningen i ovanstående uttryck, om de skrivs i en mening som avhandlar volymer..........?

Det här tycker jag däremot är en klar ämnesavvikelse, som stör tråden och bör irritera TS mycke mer än hur volymtecknen framställs.....

Användarvisningsbild

Re: sälja ved

palbin  
#167897 Jag undrar var man anskaffar de 1m3 (1 kubikmeter) plastpåsar
som ved ofta säljes i?

Sedan undrar jag också hur man "lastar" dessa vedpåsar - det är
väl sk "kastmått" som gäller - dvs man "hottar" i ved till påsen är
full, eller hur?

Mvh

Avatar Fallback

Re: sälja ved

skogsbonne  
#167908 dom finns på nima=nimaab.se och man bara kastar i veden huller som buller tills det är fullt

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).