Skördare

Arbetskador av JD skördares paletter

21 inlägg 11336 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Arbetskador av JD skördares paletter

rocky  
#127485
mmart skrev:Jag tror att den här kommer att ha röststyrning!

viewtopic.php?f=112&t=8459


Japp den har röststyrning som aktiveras när man trycker på en knapp.

Avatar Fallback

Re: Arbetskador av JD skördares paletter

1070  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128012 Testade sekvensstyrning på en 1070E och det kändes bra, ska montera in det på våran maskin en 1070D / 754 för att jag får så ont i fingrarna efter ett längre pass

Avatar Fallback

Re: Arbetskador av JD skördares paletter

Algiz  
#165943
rocky skrev:Chefen hade samma problem så han blev sjukskriven ett tag men då byggde vi om spakarna (i 1470D) så dom liknar spakarna i h8an med knappar på framsidan. Fast det är bara 4 knappar på varje spak och bara en funktion per knapp. Men med rätta inställningar i datorn så funkar det att köra dom vanligaste funktionerna utom trädslag och sortiment. Efter det så har han inte haft problem med händerna.


Jag skulle mycket gärna vilja veta hur ni byggde om spakarna..
Har funderat på att göra det ett tag för nu har jag dagligen problem med händerna :(
Var köpte ni grejjerna till ombyggnationen ? Skaffade ni andra spakar med knappar eller
Limmade/lödde ni dit knappar på bef spakar ?

Användarvisningsbild

Re: Arbetskador av JD skördares paletter

finskpinne  
#166006 Vi byggde om spakarna på en Ergo vi hade förut. Där lödde vi fast fyra knappar på ett litet kretskort som vi limmade fast på minispaken. Sedan drog vi trådarna till dom befintliga knapparna på paletterna och lödde fast trådarna där. Knapparna kostade ungefär 2 euro/st så det blev ingen dyr grej. Så här såg knapparna ut:


Bild

Användarvisningsbild

Re: Arbetskador av JD skördares paletter

rocky  
#166066
Algiz skrev:
rocky skrev:Chefen hade samma problem så han blev sjukskriven ett tag men då byggde vi om spakarna (i 1470D) så dom liknar spakarna i h8an med knappar på framsidan. Fast det är bara 4 knappar på varje spak och bara en funktion per knapp. Men med rätta inställningar i datorn så funkar det att köra dom vanligaste funktionerna utom trädslag och sortiment. Efter det så har han inte haft problem med händerna.


Jag skulle mycket gärna vilja veta hur ni byggde om spakarna..
Har funderat på att göra det ett tag för nu har jag dagligen problem med händerna :(
Var köpte ni grejjerna till ombyggnationen ? Skaffade ni andra spakar med knappar eller
Limmade/lödde ni dit knappar på bef spakar ?


Ska se om jag kommer åt att fota någon dag nu när maskin är hemma.
Här finns en mycket intressant läsning om spakar, knappar, hand/arm rörelser, Inställningar av armstöd mm http://www.jti.se/uploads/jti/R-331NA-AT.pdf

Användarvisningsbild

Re: Arbetskador av JD skördares paletter

rocky  
#167168
Algiz skrev:
rocky skrev:Chefen hade samma problem så han blev sjukskriven ett tag men då byggde vi om spakarna (i 1470D) så dom liknar spakarna i h8an med knappar på framsidan. Fast det är bara 4 knappar på varje spak och bara en funktion per knapp. Men med rätta inställningar i datorn så funkar det att köra dom vanligaste funktionerna utom trädslag och sortiment. Efter det så har han inte haft problem med händerna.


Jag skulle mycket gärna vilja veta hur ni byggde om spakarna..
Har funderat på att göra det ett tag för nu har jag dagligen problem med händerna :(
Var köpte ni grejjerna till ombyggnationen ? ,Skaffade ni andra spakar med knappar eller
Limmade/lödde ni dit knappar på bef spakar ?


Finns bilder på spakarna i mitt arkiv blandade bilder

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).