Skotare

Maskin för runt 200.000

12 inlägg 7598 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Maskin för runt 200.000

Anonym  
#163 Vad för maskin skulle rekommendera för runt 200.000 passande till den småländska stormskogen?. Kör just nu Volvo 969 -77 och den är lite för stor egentligen.


//mvh



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback
Tallkada  
#164 Hej. Kanske en sån här skulle passa, ganska smidig och endå producerande. vet dock ganska dåligt om kvaliten men FMG/timberjack brukar ju vara bra grejer
http://www.blocket.se/view/4797145.htm?caller=vll_s&l=0&c=1&city=0

Avatar Fallback
Anonym  
#165 Nåt sånt är ju intressant. Kanske satsa på en större maskin ändå, har planer på att köpa något hyffsat nytt och fortsätta nere i Tyskland när Sverige är avverkat. Svårt det här.

   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#166 Hej Anonym, och välkommen till forumet!

Ja, det måste vara svårt med sådana här val, mycket pengar dessutom!

Fördelarna med att lägga ut MYCKET mer pengar på nyare torde väl vara att maskinen blir driftsäkrare och man är säker på att reservdelar finns (kommer fram enklare och snabbare iaf), dessutom går de ju billigare med effektivare motorer, snabbare kranar, etc. En maskin med nästan 20.000h på nacken kan nog en hel del hända med?!

I vilket fall, jag hoppas du får fler (och bättre) svar än mitt, och lycka till med ditt inköp!

MvH Fredrik

Avatar Fallback
Anonym  
#168 Jo, man kollar ju alla för och nackdelar.


Kikat på en TJ -94 nu. Kom inte ihåg betäckingen på den, men det verkar lite bättre än nuvarande maskin. Även att nuvarande maskin går som en dröm. Storleken avgör i detta fall.

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#170 EN fin ÖSA 250 är väl en maskin som du kanske kan få loss för 200.
Det är egentligen fel läge att leta beg skotare i Svedala tack vare stormen.
Kolla bara vad folk begär för gamla utrangerade 868ór,,, 80-90-------> 150.

"Vansinnespriser"!.

Avatar Fallback
Anonym  
#171 Folk skor sig i dessa tider. Visst ökar priserna, men det är nu man tjänar pengar. Inte om två är när allt är upprett.

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#172 Rätt!.

Jag tänker nog för mycket ur skogsägarnas synvinkel som kanske ska/måste dra på sig en maskin för självverksamt ändamål och inte köra på entr.
Letar själv skotare men har fn "kastat in handduken" av just den anledningen.
Om 2 år lär det drälla av beg skotare/skördare till rimliga pengar (gissningsvis?).

Avatar Fallback
Anonym  
#175 Det är ju skogsägaren som lider, förjävligt enligt mig. Även om jag tjänar pengar på dom. Men jag tjänar långt ifrån så mycket som tex Södra,Vida och Sydved gör.


Om två år köper man en kanonmaskin för spottsvyer skulle jag tro. Kanske man skulle köpa på sig en så ny maskin som möjligt och underhålla den tills det är dags för full avverkning här nere igen.

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#176 "Baggböleri", i modern tappning och varför skulle Södra skogsägarna vara annorlunda när inte ens staten drar sig för att slå undan benen på folk.

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=29865

Dert sistnämnda som du skriver gällande masinköp låter som en vettig idé sign "Anonym"!.

Avatar Fallback
granen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177 Ska dom gamla skotarna gå 10-12 timmar vecka ut och vecka in
i stormskogen så har dom nog kört det göttaste ur dom. Som
självverksam skogsägare som hugger och kör då och då är det
nog bättre med traktor och vagn eller varför inte en fyrhjuling.

Avatar Fallback
Andreas_93  
#9048 Tjena

Om man ska ha en skotare för 200,000kr
Skulle jag nog köpa en Fmg 678mini eller 578mini

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).