Traktorer och processorer

vändbar stol vilken traktorn

42 inlägg 23066 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vändbar stol vilken traktorn

krille99  
#16536 hej

skall köpa en lastar/skogstraktor, undrar vilken av dessa som går ha vändbar stol i?

505, 605, 705, 805?

och kan man verkligen få plats med benen ringt i alla dessa ?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16565 Eftersom dom alla har samma svensktillverkade hytt så är svaret samtliga!

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16568 Allra bäst plats blir det om de har stolpelare ist för den vanliga "pallen" under stolen.
Hytten är bra oxå på det viset att rutorna är skurna ända upp i hytten som jag uppskattar för att jag är 196 lång.
Sen klart har du 48 i huggarstövlar så blir de trångt om fötterna :wink:

Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16581 Jag tycker man sitter ganska bra i bakåtvänd arbetsställning.Jag tycker att problemet är att få med fötterna under vridningen.
cpt.Kirk.

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16586 Jag skulle säga valmet 605.. Det är den traktorn som jag vet med största hytten av valmet. Med en vändbar stol. stort som ett hus är den hytten :wink:

Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16590 Hej Krille 99.Glöm inte att titta på 905'an.Serien 505, 605,705, 805 och 905 har samma hytt.
cpt.Kirk.

Avatar Fallback
krille99  
#16591 har 605an större hytt än 705 alltså ?

   TS
Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16592 Krille: Läs ovan - alla utom en säger att det är samma hytt på hela 05 serien 505-905. De första åren byggdes de av Volvo BM i Hallsberg. Gick förbi fabriken varje dag på väg till skolan och tyckte de blekröda hytterna var så fula jämfört med BM650/700 hytterna. Smaken ändras över tiden :D

MVH

MN

Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16594 Hej Ungdomshuggare.Jag vet att detta är lite utanför ämnet men : Gäller det enbart stor hytt utan vändbar stol så har jag ett alternativ: gamla Ursus 385/Zetor 8011/Zetor 8045.Denna hytten fanns också på större 6-cylindriga Ursus/Zetor.Här kan vi tala om stor hytt. :D En nackdel är då gruppväxelspaken mitt på golvet.Men storleken på hytten är otrolig.
cpt.Kirk.

Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16612 Hej.Jag passar på att ställa en fråga eftersom serien 505-905 diskuteras här på forumet.
Traktorserien 505-905 heter Volvo BM Valmet första tiden.Senare byts namnet ut till ( enbart ) Valmet 505-905.
Fanns det någon /några detaljförändringar som infördes vid detta namnbyte?Vad jag minns var att motorns foder förbättrades någon gång under tiden traktorserien producerades?Jag tycker mig minnas att "Volvo BM Valmet kan ha dålig motor men svagheterna rättades till vid namnbytet till Valmet".Jag vet inte det kanske var bara ett namnbyte?Är det någon som kan bringa klarhet i denna fråga?Tacksam för svar.
MVH cpt.Kirk.

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16634 Namnbytet hänger mer ihop med att Volvo sålde sin traktortillverkning till Valmet men ville han sitt namn med under en övergångperiod.
Förbättringen av foder kom nog senare.
Dessa modeller förbättrdes ite i detalj efter hand som så många andra modeller, tex annan framaxel, större koppling i 705 an etc

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16678 har för mig att bytet av foder va vid 89 ifall jag inte minns fel! när vi skulle skaffa valmet så sa en vän som som äger en valmet oxå, att köp den helst inte ifall den är äldre än 89!

Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16679 Hej Valtra.Jag vill minnas något liknande."Lite varning för de första årsmodellerna", rättvist eller inte men detta är vad jag minns.Jag bara ( försöker) återge vad jag hörde och minns.
MVH cpt.Kirk.

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16682 Okej:) Minns bara när vi hade våran gamla 605 med vändbar stol.. Det var hur lungt som hälst med 3 pers i den och köra rut i skogen.. Jag tror det skulle gå att ha 4 eller 5 plust schaffis i den.. Möjligt det blir lite lite trångt då :lol:

Avatar Fallback
krille99  
#16683 605 är nog den perfecka skogstraktorn av valmeterna inte för stor.

leta leta leta

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).