Verkstan

Läckande hydralkolv!

20 inlägg 23556 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Läckande hydralkolv!

henrik_1  
#165677 Tjena!

Jag har en läckande hydralkolv på min avesta vagn. Vagnen har nyss varit på besök hos verkstan och fått kolven ompackad.

Efter bara några timmars körning så läcker den igen. Är inte jättesugen på att åka med fyrhjuling med tung vagn flera mil till verkstan igen, så tänkte ta loss kolven o åka in med den.
Tänkte bara fråga för säkerhetskull när man demonterar en kolv, ska man ha kolven i maximalt utfällt läge?
Något annat viktigt o tänka på?

Jag hittade två små skador på kolven, några små små bucklor, kan det vara de som förstör packningen så kolven läcker? bucklorna är inte större en ett blyertsstreck på 3 mm.

Tacksam för svar!



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Läckande hydralkolv!

finskpinne  
#165679 Läcker den invändigt eller utvändigt?? Kolla genom hela cylindern, kolvstång, kolv och gavel så det inte finns andra skador. Kolla så att kolvstången är rak. Om skadorna inte är djupa så brukar små repor inte nödvändigtvis betyda läckage men det kan ju vara en orsak. Var skadorna på kolven eller på kolvstången??

Det spelar ingen roll hur du har kolven när du monterar loss den, se bara till så att kranen är placerad så att den inte kan falla ner eller röra sig när du har tagit ur tappen.

Avatar Fallback

Re: Läckande hydralkolv!

awes  
#165681 En kolv på min traktor läckte helt plötsligt förra vintern. Fick tips om att det kan bildas ett tunt lager is på kolvstången om kolven lämnas i utskjutet läge vid minusgrader. Isen syna inte och den sitter benhårt och gör att kolvstången inte blir helt rund och olja kan sippra ut.
En bra regel är att kolven lämnas helt inskjuten under vintertid när maskinen parkeras.

Tror inte det har någon betydelse hur kolven står då man demonterar. Kolven är full av olja i alla positioner...
Dock bör det vara enklast att den är i utskjutet läge och att man via öppna ventiler kan tömma kolven in i systemet genom att pressa ihop kolven efter det att man tagit bort den andra hydraulslangen. Man kan också ta bort båda slangarna och pressa ut oljan i ett kärl.

Avatar Fallback

Re: Läckande hydralkolv!

Robertberg  
#165683 Med kolven ihopskjuten dräller det inte olja överallt när du fått bort den.
Rör spakarna med motorn avstängd, så att du inte har tryck i cylinder och slangar.
Kranen ska vara i ett sådant läge att den inte sjunker när du lossar slangarna, risk för skador och olja överallt annars.
Täpp till slangarna så du inte får skräp i dem.

Användarvisningsbild

Re: Läckande hydralkolv!

henrik_1  
#165688 Tack för era svar!

Fiskpinne: repan är på kolvstången. har kollat den så i övrigt är den okej, rak osv. Oljan kommer på kolvstången

Awes: Det skulle kanske kunna bero på det, vagnen har förvarats i en typ carport i vinter. Då blir det till att ha dem i infällt läge i fortsättningen.Men kanske lättare sagt än gjort på en griplastarvagn, då måste kranen stå rakt upp utan stöd.

Men finns det någon lösning på problemet eller är det bara att packa om som gäller?

Obantteg: okej skönt o slippa olja överallt.. de räcker med oljan som läcker nu..

   TS
Avatar Fallback

Re: Läckande hydralkolv!

foton  
#165706 Är repan så djup att det läcker där, Hjälper det inte med nya packningar. Ev. slipa bort skadan med slippaper.

Användarvisningsbild

Re: Läckande hydralkolv!

henrik_1  
#165748
foton skrev:Är repan så djup att det läcker där, Hjälper det inte med nya packningar. Ev. slipa bort skadan med slippaper.


Jag vet inte riktigt hur känsligt det är, men den är inte djup, svårt o säga men under 1 mm. inte mer iaf.

Om det är som Awes säger, hjälper det att packa om kolven då eller vad finns för lösning då?

   TS
Avatar Fallback

Re: Läckande hydralkolv!

awes  
#165753 Om du syftar på isen så är det bara att köra ut kolven fullt och tina bort isen. Den sitter på ytan av stången och tinar vid plusgrader... :smile:

Avatar Fallback

Re: Läckande hydralkolv!

Obon85  
#165754 Hej!

Med skadad kolvstån hjälper d inte att packa om som nämts tidigare, men får byta kolvstång, på grövre cylindrar brukar vi ta isär kolven å svarva eller gänga av kolvöra och själv kolven å sen finns det kolvstångs material att köpa, sen får man anpassa ändarna ofta gänga i åtminstonde ena änden å kanske svetsat ör i andra....

Men på såna små kolvar tror jag nästan att d inte lönar sig, billigare att köpa en ny??

En annan tanke hur mycket läcker det?? kan du inte leva med det?? klart jag själv vill helst ha mina grejor i ordning....

Mvh Obon

Avatar Fallback

Re: Läckande hydralkolv!

mrhakan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165853 är det bara en liten skada på stången så är de bara ta sandpapper och putsa bort det vassa så den bli jämn och slät, å sen byta packning så funkar det.

Avatar Fallback

Re: Läckande hydralkolv!

Robertberg  
#165897
awes skrev:Tror inte det har någon betydelse hur kolven står då man demonterar. Kolven är full av olja i alla positioner...


obantteg skrev:Med kolven ihopskjuten dräller det inte olja överallt när du fått bort den.


Vilket är korrekt?
Vid eftertanke bör cylindern fyllas med olja när den trycks ihop..

Avatar Fallback

Re: Läckande hydralkolv!

Obon85  
#165898 Lite mindre olja i cylindern ihopskjuten pga kolvstången tar "plats"....

Mvh

Avatar Fallback

Re: Läckande hydralkolv!

Robertberg  
#165900 Jag gör ett halvt streck i min bok över kunskapspoäng.

Användarvisningsbild

Re: Läckande hydralkolv!

henrik_1  
#166001
awes skrev:Om du syftar på isen så är det bara att köra ut kolven fullt och tina bort isen. Den sitter på ytan av stången och tinar vid plusgrader... :smile:


Hehe, lät kul när jag läste de, de borde man ju veta. men du menar altså att om det skulle bero på detta så läcker inte kolven när det är plusgrader. Min läckte i helgen i plusgrader.

Obon85 skrev:Hej!

Med skadad kolvstån hjälper d inte att packa om som nämts tidigare, men får byta kolvstång, på grövre cylindrar brukar vi ta isär kolven å svarva eller gänga av kolvöra och själv kolven å sen finns det kolvstångs material att köpa, sen får man anpassa ändarna ofta gänga i åtminstonde ena änden å kanske svetsat ör i andra....

Men på såna små kolvar tror jag nästan att d inte lönar sig, billigare att köpa en ny??

En annan tanke hur mycket läcker det?? kan du inte leva med det?? klart jag själv vill helst ha mina grejor i ordning....

Mvh Obon


Får dra iväg en runda till företaget som sålt vagnen o höra vad de säger..
Känns inte riktigt bra o köra med grejer som läcker, men det är ju inga stora mängder men på en hel dags körning från morron till kväll kanske de skulle bli en halv deciliter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Läckande hydralkolv!

awes  
#166042
henrik_1 skrev:Hehe, lät kul när jag läste de, de borde man ju veta. men du menar altså att om det skulle bero på detta så läcker inte kolven när det är plusgrader. Min läckte i helgen i plusgrader.


Om den läckte på grund av is på stången så blir den tät då isen smälter. Åtminstone gällde det min kolv på traktorns lastare som läckte förra vintern när det var kallt som f-n men blev tät efter första blidvädret.
Låter som om det är något värre än is...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar