Motorsåg och handhållet

Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

127 inlägg 65207 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

axwell  
#159079
finskpinne skrev:Man har väl gjort så för att få oljan att gå ut mot noshjulet. Skulle man släppa in oljan i andra sidan så skulle ju oljan hamna på den "dragande" sidan och då dras oljan mot sågen istället för mot noshjulet.


Det var det jag kallade habrovink.
Jag funderar mer på motivet till att inte ha svärdet till höger om oljetanken, den enklaste lösningen.
Min stam/grensåg fungerar efter lite modifiering utmärkt med den vanliga lösningen.

Med tanke på hur många år jag väntade(men gav upp) på detta underverk så bör det finnas en rimlig teknisk anledning till att krångla till det

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

finskpinne  
#159089 Kan det ha nånting att göra med att dom vill ha kedjan att snurra åt ett visst håll?? När du har den i horisontellt läge så är ju tanken neråt och då är den vänstra sidan av svärdet dragande, vilket jag tycker är bekvämt.

Men svänger man då om det så som du vill så blir ju oljehålet på rätt sida, MEN då blir ju den vänstra sidan av svärdet skjutande och det tycker jag skulle vara obekvämt och opraktiskt att använda. Om man inte förståss tolererar att tanken är på övre sidan, då går det ju att göra så. Men det är nog kanske för att förbättra sikten eller nått som dom vill ha tanken på undersidan.

Nu kan det ju hända att jag har tänkt fel här men det här är den enda anledningen jag kan komma på...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

finskpinne  
#159099 Men man borde väl kunna göra en annorlunda vinkelväxel för att få den "högerhänt". Nä nu har jag blivit helt snurrig i huvet av allt funderande... Ni får väl fråga nån ingenjör på HVA om ni vill ha ett vettigt svar. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

axwell  
#159119
finskpinne skrev:Inlägg av finskpinne » Idag, 20:19
Men man borde väl kunna göra en annorlunda vinkelväxel för att få den "högerhänt". Nä nu har jag blivit helt snurrig i huvet av allt funderande... Ni får väl fråga nån ingenjör på HVA om ni vill ha ett vettigt svar. :mrgreen:


Ja att ändra på vinkelväxeln för att skifta kedjeriktning måste vara en försumbar sak i sammanhanget, jag måste tyvärr passa.

Utvecklingsavdelningen vid Husqvarna:" Vaffö gjö ni på detta vise?"

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159121 Kanske man kunde passa över frågan till Marcus?

Jag drar iväg ett PM o testar.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

finskpinne  
#159399 Jag har funderat ytterligare på detta,jag kunde bara inte släppa det! :grin:

Det jag kan komma fram till är ju att man måste har oljan att komma in i svärdet på ovansidan av svärdet om man vill ha vänster sida som dragande. För då hamnar ju oljekanalen till den skjutande delen på ovansidan. Så orsaken till att man har gjort denna speciallösning är nog för att få ha oljetanken på undersidan. Sedan varför oljetanken måste vara på undersidan är ju en helt annan fråga, kanske det har att göra med balans eller sikt.

Denna slutsats jag har dragit leder mig då till en anna fråga, nämligen varför man har oljekanalen på motorsågssvärd bara från ena sidan. Alla skördarsvärd som jag har provat i mina dagar har ju oljehålet borrat rakt genom, så man kan använda svärdet på vilket aggregat som helst. För det finns ju både höger och vänsterhänta aggregat och man kan ju använda samma svärd till dom båda eftersom oljehålet är borrat rakt genom svärdet. Stubbehandlingssvärden går ju däremot bara att använda bara en väg men det är ju en helt anna historia...

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

axwell  
#159545 Måste komma med en rättelse.
Refererade tidigare ur minnet, blev fel!


De flesta motorsågssvärd har väl 2 genomgående olje- resp. sträckningshål (bild 1)?
P2040014.JPG


Svärdet på min lilla grensåg/stamkvist sitter inte på höger sida utan på vänster.
Vid röjning använder jag skjutande kedja om det förekommer klenare sly (bild 2).
P1010019.JPG

Oljan pumpas in i överkant!

Tyvärr hinner man inte alltid se slyn som då packas inuti svärdskåpan, har därför ersatt kåpan med en stor bricka (bild 3).
P1010022.JPG

Tror inte att den är rengjord sedan senaste användningen.

Småslyn åker ut igen, grövre kan fasta mot "kedjefångaren".

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165777 Har idag haft en testdag med kedjeröjsågen i slutröjning.
Mina intryck är blandade, blev både imponerad och besviken på samma gång!
Vi röjde med vanlig röjsåg, Hva 345FXT, och kedjesågen sida vid sida och klingsågen är bra mycket snabbare. Det tar lite längre att såga igenom varje träd och efter 30 minuters körning är man en bra bit efter med kedjesågen.
Det kanske är därför pulsen är lägre, man hinner pusta ut vid varje fällning :roll:

Mina intryck:
+lätt att såga med god precision även om stammarna står alldeles intill varann.
+kan ta grövre stammar än med klinga, lätt att ta bort vargar.
+lätt att kapa lågt, inga problem att ha samma stubbhöjd som med klingsåg om man vill det.

-långsammare än klinga
-vibrerar styggt på lägre varv, fortplantas till ryggraden
-svårt att röja klena stammar snabbt, tex björksly
-omöjligt att bära med sig ryggsäcken samtidigt som sågen till trakten, stort minus!
-skrymmande, vi gömmer röjsågarna i skogen och det blir nog svårt med 535an.

Jag fortsätter nog ett tag till med klingsågen i professionellt bruk, ev kan man ha båda sorter och använda kedjesågen till slutröjning i tallskog. Omväxling förnöjer heter det ju :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

MNskog  
#167453
Palms skrev:-vibrerar styggt på lägre varv, fortplantas till ryggraden


Jag har igår testat en tank på en ny såg. För att ge ett utlåtande om sågen har jag kört alldeles för lite men jag reagerade på vibrationerna.
Till er som kört mer frågar jag därför: Ska det vara så eller är det något som försvinner efter en inkörningsperiod. Alternativt är min testsåg ett "måndagsexemplar"?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

Homo abies  
#167489 Den uselt låga kedjehastigheten har varit ett diskussionsämne länge.. vi vet ju hur det är att köra klensly med motorsåg.... Och vid grövre röjning och korta stubbar;
- blir de inte spetsiga? ...= maskinpunka... ? men som komplement till konventionell rs, -JA många +

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

Mikko 86  
#167532 Har röjt med midjeröjare ganska frekvent i 2 år.
vibrationerna ut i ryggen blir man inte av med. Tror inte dom är bra i längden. Använd skyddsglasögon med. Man får grymmt mycke skit i ansiktet av sågen.

Hålbarheten är ett skämt. På min har jag fåt byta 7 gasvajrar, ett komplet handtag, drivhjul, och trumman inför. Stoppen fungerar väldigt sällan. rigg röret böjer sig väldigt gärna om man snubblar.

Vi har 4a 535or på jobbet, samma mängd fel på alla, nån har även fåt byta hela huvudet.

Dom används nummera bara till älgbetad slutröjning på tall.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

kitster  
#171607 Hej!
Jag jobbar på Huskvarna med produktvård på denna produkten. Finns det någon som använder sågen riktigt mycket-så gott som heltid ? som är intresserad av att bli testpilot med timräknare ?

// HVA

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

Seb macahan  
#217617 Dog denna tråd för nästan 1 års sedan?
Hur går det för er som har maskinen. Använder ni fortfarande den?
Jag har provkört den idag och i mina bestånd är den klart överlägsen den traditionella röjsågen. Jag fick låna en av en person som inte var nöjd med den så mina förväntningar var låga från början. Men nu känns det som det kommer att dröja innan jag tar fram min "vanliga" röjsåg igen. Hur är det med kvaliteten på de sågar som säljs nu? Jag ska köpa en i morgon.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

peter399  
#217653 Är supernöjd med min och har skrivit många trådar om det.
Startar alltid lätt, extremt bränslesnål, ergonomisk. Vibrationer har jag inte
tänkt så mycket på faktisk men det kan nog vara så. Kanske värt att tänka på om man
röjer proffessionellt 8h per dag. Vanlig röjsåg är bäst vid klent sly som böjer sig lätt när
man kommer med kejda, men för allt som är grövre så är den ju överlägsen. Ju jävligare bestånd (eftersatt) desto bättre är den. Om du har ett bestånd där du tvekar mellan röjsåg och motorsåg eller om du slås av tanken att du springer igenom med röjsågen först och kommer efter med motorsågen sen, då är kedjeröjaren den optimala maskinen. På vår gård har den revolutionerat röjningen.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 535FBx (nya kedjeröjsågen)

åberg  
#217661 Guiderna på Husqvarna-fabriken kallade den för BPC, BackPack Chainsaw. :geek:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).