Motorsåg och handhållet

Översyn av Husqvarna 254

206 inlägg 89197 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Översyn av Husqvarna 254

molnia  
#165698 Nämnde i en annan tråd(Såg modeller och lämpliga användnings områden) innan Jul:

molnia skrev:Igår var lilla julafton för mig... Fick bla en Huskvarna 254 som hade stått gömd i ett förråd i ca 10 år.
Om jag har förstått modellserien så ska den vara starkare/större än hqv 346xpg som vi har hemma på gården? motsvara 353 i den nya modellserien?
Blir ju en renovering av den innan den kommer igång.


åberg skrev:Då kan vi se fram mot en bildspäckad renoveringstråd då? 8)


Ja här kommer det bli en renoveringstråd.
För att klargöra läget både ekonomiskt och tidsmässigt.
Jag går nu på högskola och har lägenhet och ett litet garage söder om Jönköping.
Men nu så har jag praktik i 5 veckor så då bor jag hos mina föräldrar som bor 16 mil därifrån på småländska östkusten.
Så jag kommer bara att meka med sågen när jag är vid lägenheten/garaget och vet idag inte om jag kommer dit mer innan praktiken är slut. Någon kanske undrar varför jag lämnade sågen där, och tanken är att det ska bli en överraskning för far och bror att jag har en större såg en dag när vi ska ut i skogen.
Jag har tagit motorsågskörkort AB men är ganska okunnig vad det gäller med motorer
så tips vad jag ska göra mottages tacksamt.

Jag försökte inte ens starta den innan jag plockade isär den, kanske skulle ha "känt" på den innan?
Saker jag räknar med är att byta tändstift, bränslefilter och slangen till den och rengöra hela sågen(inkl luftfilter) så mycket jag kan. Rengöra bensin och oljetank helt?
Jag tänker plocka isär kolv och cylinder för att se skicket på den. Har känslan att gör jag inte det innan jag går åt skogen med den så blir den besiktningen aldrig gjord.
Eller vad säger ni?
20120309_0989R.jpg
20120309_0990R.jpg
20120309_0997R.jpg
20120309_0999R.jpg

20120309_1002R.jpg
20120309_1003R.jpg

20120309_1006R.jpg

Längre än såhär har jag inte hunnit.
Snöret till starten löpte fint så där behöver jag nog inte ta isär.


Senast redigerad av molnia sön 11 mar 2012, 22:51, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Renovering av Husqvarna 254

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165711 Låter som en bra start.

Tvätta luftfiltret i bensin eller diskmedel/tvål och varmt vatten, det tar det mesta.

Ta bort luftledaren med som sitter för svänghjulet o gör rent. Ska du ändå byta slang och filter så ta av tank o gör rent den innuti och utanpå med. Då kan du kolla så vibrations element, kablar och annat är helt samtidigt. Försök få cylindern så ren som möjligt. Skit avleder inte värme lika bra som metall.
Glöm inte kolla/byta drev.

Efter det har du inte renoverat, men gjort en lagom översyn.

Användarvisningsbild

Re: Renovering av Husqvarna 254

molnia  
#165715
Mange skrev:Låter som en bra start.

Tvätta luftfiltret i bensin eller diskmedel/tvål och varmt vatten, det tar det mesta.

Ta bort luftledaren med som sitter för svänghjulet o gör rent. Ska du ändå byta slang och filter så ta av tank o gör rent den innuti och utanpå med. Då kan du kolla så vibrations element, kablar och annat är helt samtidigt. Försök få cylindern så ren som möjligt. Skit avleder inte värme lika bra som metall.
Glöm inte kolla/byta drev.

Efter det har du inte renoverat, men gjort en lagom översyn.


Tack Mange! \m/
Bra saker du nämnde, hade säkert missat vibrations element mm.
Jo det har du rätt i att det inte blir en renovering utan en översyn; ändrade trådens titel.
:-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

totte  
#165730 Trevligt att se, väldigt fin bänk du gjort också!

Räkna med att du kommer att behöva nya förgasarmembran, efter att ha stått i tio år är dom nästan säkert inte i fullgott skick. Även om det går att få igång den så blir den ofta väldigt svårstartad kall. Sen hoppas vi att vevaxeltätningarna är OK.

Avatar Fallback

Re: Översyn av Husqvarna 254

Homo abies  
#165750 När du sedan får igång sågen -Kolla kedjebromsens effekt, -kedjan skall stanna ögonblickligen (under 0,1sek) när du löser ut kastskyddet vid fullgas. Om den i stället segar och det kanske tar en halv sekund till stopp så behöver du ta isär kedjebromsmekanismen (utmaning i fingerfärdighet med fjädrar och stift!) och göra rent fjäderläget och eller byta bromsfjäder (-passa på att byta bromsband). Speciellt om sågen körts på veg olja, den kan härskna med tiden och bli som gammalt lim. Vegoljan kan även sätta igen oljepumpen så den skulle jag i så fall också ta isär o kolla innan start. (veg olja har dock många fördelar för miljö och människa) Detta + ny kedja o svärd och de viktiga punkter som Mange o totte skriver skulle jag nöja mig med, sedan skulle jag provköra, Låter det inte allt för illa och startar varm som kall, -Just go cutting! Annars får du väl idka mer djupgående kirurgi...

Avatar Fallback

Re: Översyn av Husqvarna 254

Naders  
#165819 Vet inte om JAG hade satt upp en oljig såg på den bänken :shock:
Däremot finporslinet :wink:

Verkar vara ett kul projekt detta :P

Avatar Fallback

Re: Översyn av Husqvarna 254

Dane  
#165878 Hej molnia.

Jag har själv en Hqv 254 XPG som jag köpte beg. för c:a 5 år sedan.
Det är en riktig slitvarg, har använt den på vedbacken i grov långved.
Just nu kapar jag björk med en diameter på över 50 cm.
Har ett 18-tums svärd som knappt räcker igenom.
Den har fått arbeta hårt men har varit driftsäker som en gammal Amason.
Naturligtvis kör jag på Aspen och mineral kedjeolja.
Har ställt upp oljeskruven för kedjesmörjningen till 3,5 varv för att 18-tumssvärdet ska få tillräcklig smörjning.

När du skaffar dej nytt svärd, för det ska du väl göra, rekommenderar jag 16 tum, det klarar den av galant.

Ny membransats till förgasaren bör du absolut skaffa, och fota gärna membranen och packning hur de sitter innan du tar bort dom om du inte är van mek.

Om du vill ha sågen i skrytskick kan du blästra kylflänsarna på cylindern, det gjoorde jag på min, men se då till att försegla cylindern och tändstiftshålet ordentligt samt även dekompressionsventilen om sådan finns.

f.ö. instämmer jag med Naders här ovan, hur kan du lägga oljiga motorsågsdelar på denna fina möbel. :surp:

Har du möjlighet att skaffa en luftkompressor så är det ett ovärdeligt verktyg för rengöring av delarna.
Det finns relativt billiga kompressorer på Biltema eller Classe som fungerar utmärkt för renblåsning.

Hoppas vi får se bilder på sågen sedan.

//Mvh. Dane

Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

molnia  
#165886 Oj trevligt med så mycket respons!
totte skrev:Trevligt att se, väldigt fin bänk du gjort också!

Räkna med att du kommer att behöva nya förgasarmembran, efter att ha stått i tio år är dom nästan säkert inte i fullgott skick. Även om det går att få igång den så blir den ofta väldigt svårstartad kall. Sen hoppas vi att vevaxeltätningarna är OK.


Tack! Det ska jag komma ihåg och även det som Homo abies nämde om kedjestoppet. :grin: Jag har märkt hur miljöoljan blir tuggummi när det blir kallt. Men hur länge har det varit vanligt med miljöoljan, bensinen?, man tycker den kom "för några år sen" tänker att förra ägaren inte hade det( ska kolla med honom vad han körde på). Men tiden går ju fort det kanske var mer än 10 år sen det blev vanligt?
Naders skrev:Vet inte om JAG hade satt upp en oljig såg på den bänken :shock:
Däremot finporslinet :wink:
Verkar vara ett kul projekt detta :P

:grin: :grin: Ha ha Tack, jag hoppas få på en 2mm plåt på arbetsbänken under sommaren. Tycker därför att olja på ytan inte gjorde så mycket.
Dane skrev:Hej molnia.

Jag har själv en Hqv 254 XPG som jag köpte beg. för c:a 5 år sedan.
Det är en riktig slitvarg, har använt den på vedbacken i grov långved.
Just nu kapar jag björk med en diameter på över 50 cm.
Har ett 18-tums svärd som knappt räcker igenom.
Den har fått arbeta hårt men har varit driftsäker som en gammal Amason.
Naturligtvis kör jag på Aspen och mineral kedjeolja.
Har ställt upp oljeskruven för kedjesmörjningen till 3,5 varv för att 18-tumssvärdet ska få tillräcklig smörjning.

När du skaffar dej nytt svärd, för det ska du väl göra, rekommenderar jag 16 tum, det klarar den av galant.

Ny membransats till förgasaren bör du absolut skaffa, och fota gärna membranen och packning hur de sitter innan du tar bort dom om du inte är van mek.

Om du vill ha sågen i skrytskick kan du blästra kylflänsarna på cylindern, det gjoorde jag på min, men se då till att försegla cylindern och tändstiftshålet ordentligt samt även dekompressionsventilen om sådan finns.

f.ö. instämmer jag med Naders här ovan, hur kan du lägga oljiga motorsågsdelar på denna fina möbel. :surp:

Har du möjlighet att skaffa en luftkompressor så är det ett ovärdeligt verktyg för rengöring av delarna.
Hoppas vi får se bilder på sågen sedan.

//Mvh. Dane


Tack Dane för dina tips!
Min far har ett 18" svärd som åker på en av hans, 346or. Av någon anledning säger han ofta åt mig vilka träd jag ska fälla och kvistar flera av dom själv. Så då får jag ta 18" för att ta omkull dom grova.
(vet inte om han tycker jag är bättre på fälla eller om han tycker jag behöver träna på det :grin: :wink: )
Så jag tycker stundvis att det hade varit trevligt med en kraftfullare såg. Och gissa om jag blev snopen när jag hux-flux fick denna innan jul! Så det blir nog 18" på denna såg. vi har 13", 15" och 18" hemma så jag tror inte jag knölar till med ytterligare en svärdslängd.
Kompressor har jag en liten, syns på bild 2.
Bilder blir det... :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

totte  
#165911 Hehe, alla arbetsbänkar har ju varit nya nån gång, det brukar dock gå över rätt fort! :mrgreen:

Artar sig till en riktigt trevlig tråd det här!

Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165957 I 20 år nånting har Aspen eller Alkylat varit allmänt tillgängligt.

Tror det kom i slutet av 80'talet men minns inte excact...

Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

FREIJAN  
#165968 Tipps på att rengöra kåpor, blås rent de värsta, peta, blås igen. ta en 10l hink fylla de med riktigt varmt vatten och en skvätt diskmedel... låt stå över natt, skölj av, blås torrt.

Hur gör ni andra? tipps på smarta lösningar på att lösa upp kåda vore ju någe!

Användarvisningsbild

Re: Översyn av Husqvarna 254

totte  
#165970 För kåda och hartsavlagringar använder jag T-sprit, inte direkt nåt undermedel, men med lite gnidande och blaskande så brukar det släppa till slut.

Avatar Fallback

Re: Översyn av Husqvarna 254

cato  
#165972 jag använder en halv dl vanligt tvättmedel till ca3liter vatten när jag rengör kåpor så får jag bort all kåda.

Avatar Fallback

Re: Översyn av Husqvarna 254

Dane  
#165991 Jag är så konservativ (miljösvin) :sad: så jag använder gammaldags kristallolja, med skyddshandskar, och kem.ren bensin till finare saker typ förgasare och elkomponenter.
Har arbetat så i 40 år i mitt yrke och det är svårt att vänja sej av med.
Nu får jag väl skällning. :oops:

Kåda och dyl. tar jag bort med T.-sprit ev. aceton när plasten tål det.

F.ö. anser jag att man svårligen kan göra en perfekt reparation/renovering utan noggrann rengöring.
Tyvärr så är rengöringsproceduren det som oftast tar längst tid.

//Dane

Avatar Fallback

Re: Översyn av Husqvarna 254

åberg  
#166002
Dane skrev:Nu får jag väl skällning. :oops:

Lämna på miljöstation så slipper du. :smile:

Dane skrev:F.ö. anser jag att man svårligen kan göra en perfekt reparation/renovering utan noggrann rengöring.
Tyvärr så är rengöringsproceduren det som oftast tar längst tid.

Instämmer.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).