Motorsåg och handhållet

BigBore

54 inlägg 23127 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: BigBore

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165232
viggenblåaero skrev:Knaggen har du testat den mot din 346a ännu ?

Jo den går bättre gjorde lite kaptester på 12cm alm 2 trissor
346 från 04= 4.8sek
346 från 09 =3.7 sek öppnad och annan förgasare och ljuddämpare och tändspole
353 från 03 2.8sek trimmad. och då har jag problem med att den inte får klokt med soppa så den gick inte riktigt bra men jag tror att jag har hittat felet nu.
Fick ner kaptiden till 2.6 sek på 2 trisor på 12cm och då får den ännu inte riktigt med soppa för att orka men det kommer att bli avhjälp då det är beställt en wallbro hda 198 från us.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: BigBore

viggenblåaero  
#165644 OK:)

Det verkar som om den går gött:)

Va ut o körde lite med 346an idag :)
Man ler lite extra varje gång:)

Men mycket vill ha mer!:(
Va heter wallbro förgasaren man ska kika efter då?

Är det bara den från gammla 346an som passar?

Mvh JK

Avatar Fallback

Re: BigBore

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165671
viggenblåaero skrev:OK:)

Det verkar som om den går gött:)

Va ut o körde lite med 346an idag :)
Man ler lite extra varje gång:)

Men mycket vill ha mer!:(
Va heter wallbro förgasaren man ska kika efter då?

Är det bara den från gamla 346an som passar?

Mvh JK

Om du bara skall byta förgasare på 346an så har du den med pump så räcker det med att sätta dit en förgasare från en äldre modell som inte har pump.
Skall du ha större förgasare så bör du modifiera lite grann för att det skall fungera fullt ut genom öppnare ljuddämpare annat luftfilter 357ans med 503 92 46-01 och till det så behövs inga modifikationer för att få det att passa.

   TS
Avatar Fallback

Re: BigBore

viggenblåaero  
#165690 Har öppnat ljudämparen lite o satt på 357ans luftfilter(va tvungen o karva lite i plasten..)

Men som du skrev tidigare så är nästa steg en annan förgasare o den svarta tändmodulen. wallbro hda 198 Som du beställt till din såg, blir den förstor när man inte har portat cylindern?

Blir det nån skillnad om man byter förgasare utan o porta cylindern lr är det bara för o kunna justera sågen bättre?


Svarta tändmodulen är väl för att slippa varv stoppet om man nu behöver över det men det blir väl lättare o justera in sågen med den.

Många frågor men det är kul o få lära sig mera ;)

Avatar Fallback

Re: BigBore

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165984
viggenblåaero skrev:Har öppnat ljudämparen lite o satt på 357ans luftfilter(va tvungen o karva lite i plasten..)

Men som du skrev tidigare så är nästa steg en annan förgasare o den svarta tändmodulen. wallbro hda 198 Som du beställt till din såg, blir den förstor när man inte har portat cylindern?

Blir det nån skillnad om man byter förgasare utan o porta cylindern lr är det bara för o kunna justera sågen bättre?


Svarta tändmodulen är väl för att slippa varv stoppet om man nu behöver över det men det blir väl lättare o justera in sågen med den.

Många frågor men det är kul o få lära sig mera ;)


Du kommer inte att få någon större skillnad om du sätter på större förgasare på en standard cylinder bara att den drar mera soppa.

Det som händer med den svarta spolen är att man får en annan tändkurva vilket gör att sågen blir lite rappare och ett bättre gasdrespons.

   TS
Avatar Fallback

Re: BigBore

viggenblåaero  
#165995 OK!

Tack o bock för att du tar dig tid o förklara! :smile:

Avatar Fallback

Re: BigBore

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#525481 Det är länge sedan jag var på forumet men i dag så delar jag med mig av lite trimning med bilder på modifikation av cylinderbas och kompressions volymen.
Då jag har ändrat yrkesinriktning efter 30är i skogen tyckte det var dax att göra något annat i livet .
då jag fortfarande håller på med 346 och intresserar mig inte över Husqvarnas nya skitsågar.Det som jag gjorde med cylindrarna var att svarva ner dom 0.7 mm på cylinderbasen det brukar vara lagom .Efter svarvning så provar jag cylindern på motorn utan packning för att se hur mycket som den tar i mot när kolven vänder.Där efter så fräser jag ur toppen tills man känner att den börjar vända då använder jag cylinderfots packningen skruvar fast cylindern och mäter squis bandet skall vara 0.4 mm vid klar cylinder .
Avgasporten är ur tagen lika stor som packningen är det är en bra måttstock på hur mycket man skall modifiera utblåset .
Portarna behöver vidgas lite nere vid cylinderfoten så man får in mera bränsle i transferporten det syns på den modifierade cylindern .
insug lämnas orört den är bra .
Verktyget som jag svarvade till är i aluminium för att inte skada cylinder loppet och det har samma passform som kolven +lite till sen fräste jag ur ett spår för att fästa ett snabbståls skär som jag karvade ur toppen med .
Sågen gör i instick i en björk 12500 varv med 15 tums svärd :-bd och toppvarvet är ställt till 14200 det sitter större förgasare på den från en 359 med luftfilter från 357.Tändningen är standard men kommer att få sig en översyn vid tillfälle när lusten faller på .

   TS
Avatar Fallback

Re: BigBore

Hema  
#525603 Spännande, har du något filmklipp på de modifierad sågen?

Avatar Fallback

Re: BigBore

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#526607
Hema skrev:Spännande, har du något filmklipp på de modifierad sågen?

Tyvärr så har jag inget filmklipp på modifieringen men jag lovar den går bättre än en 357.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).