Gallring

Gallring efter 30 år

47 inlägg 31431 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gallring efter 30 år

rikard_e  
#163244 Står för ett problem. Ska ta över en skog ifrån far om några år, men har börjat försöka sköta den redan nu. Har huggt i några månader nu, aldrig huggt förr.

Har ett nytt motorsåg och all utrustning till.
Har en 65hk 2wd traktor med 7-8 tons huggarvagn till och en grålle med lunningsbalk och ringkedjor.
Ville bara säga detta , kanske kan vara till nytta när jag i min tur får hjälp av er.

Nu är det såhär att innan pappa köpte den här skogen ca 40 hektar, så var det ca 2 hektar som planterades. Och jag var ute i skogen och tittade nu idag, och på dom 2 hektaren har inte blivit gallrad efter ca 30 år. Blev lite orolig och gick ut för att titta på det.

Väldigt ojämnt växt, ser mörka och konstiga ut, känns inget bra alls. Tänkte provsåga några träd imorgon för att kolla efter röta och annat.

Vet inte om det är idé att försöka sälja det som massaved, med tanke på att dom är så ojämnt växta, vissa är 10 cm tjocka, vissa är 40 cm, vill bara kunna rädda skogen egentligen.
Vad bör jag tänka på vid en förstagångsgallring efter såhär lång tid? hjälp ? tips? vad som helst?



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallring efter 30 år

Mäki  
#163246 Nu vet jag inte var du bor och hur bra det växer där men 30 år är ju väldigt ung skog så det är inte något ovanligt utan en vanlig gallring.
Vad är det för trädslag?
Lite bilder skulle underlätta.

Avatar Fallback

Re: Gallring efter 30 år

rikard_e  
#163286 Södra delen av västergötland, söder om borås.
90% gran
10%björk

Ska fota idag.
Ska även kolla papper idag och se om det finns någon dokumentation på när det planterades.
Det växer väldigt bra häromkring, fick se någon kalkyl på hur många kubik det skulle växa per hektar, det var enormt, men ska kolla upp detta innan jag säger något.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring efter 30 år

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163288 Låter som att det är dags för första gallring. Om det är sådan stor diameterspridning skulle jag gallra ut de grövsta och minsta träden samt de som står för tätt givetvis. Det kvarlämnade beståndet ska bestå av friska, växande träd som står i lämpligt förband.

På din beskrivning låter det som att skötseln är eftersatt, en kvalitetsinriktad gallring i granskog kan innebära att 40% av grundytan gallras ut. Dock bör du inte gallra hårdare är att 1100 träd/ha lämnas kvar. Det innebär 3 m mellan varje träd.

Avatar Fallback

Re: Gallring efter 30 år

rikard_e  
#163426 Kommer bilder imorgon, var ute och kollade idag, mycket röta, men verkar bara vara lokalt i stammen. Det är cirka 4 hektar vi pratar om, mycket vinfälle, men finns även en gammal ledningsgata med en nergrävd ledning och diverse småvägar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring efter 30 år

rikard_e  
#165628 Vart/hur laddar jag upp bilder?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring efter 30 år

Mäki  
#165636 Endera laddar du upp bilderna på någon sajt på nätet och länkar bilden med Img knappen eller så laddar du upp bilderna på Skogsforum´s bild sida och länkar därifrån med Img eller album.

Avatar Fallback

Re: Gallring efter 30 år

M_M  
#165639 Jag brukar använda photobucket och länka till bilderna. PM:a om du vill ha hjälp att ladda upp. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Gallring efter 30 år

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165645 Skriv den text som hör till bilden sedan går du till "Förhandsgranska" där kan du "ladda upp en bilaga" = bild

Användarvisningsbild

Re: Gallring efter 30 år

halvproffs  
#165662 Perfekt beskrivning, OAS forest på bildöverföring, tror jag som inte vet :???:
Gallra som densamme beskriver så blir det bra.

Avatar Fallback

Re: Gallring efter 30 år

rikard_e  
#166375 aha tack för hjälpen !

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring efter 30 år

towes  
#166398
rikard_e skrev:...ser mörka och konstiga ut, känns inget bra alls.

Har just gjort en manuell gallring av tät granskog i samma ålder som din. Även här var det på bördig mark (N Skåne). När jag gick ut i skogen med inspektor så frågade jag om den närmast svarta färg som vissa träd hade och fick förklaringen att det helt enkelt berodde på trängsel. Ingen skada eller sjukdom alltså.

Om du ska gallra själv så finns det en del att tänka på, jag antar att du tänker använda din traktor och vagn. Ska du sköta även senare gallringar så är det ju detta med stickvägar. Hitta ett bra avstånd som håller i tiden även framåt. Jag antar att du vinchar ut stockarna dit. Här finns det säkert andra som har mer att säga än mig då jag inte jobbat jättelänge med detta. Men att slippa täta stickvägar är bra både ur stormrisk och urval av träd. Försök dock lägga dem tvärs vanligaste stormriktningen om du kan.

Om du gallrar när det inte är vinter så ska du även tänka på rotrötebekämpning. Rotstop eller Urea eller liknande på stubbarna direkt efter kap (störst risk de första timmarna). Vissa bolag har som regel att alltid behandla när dygnsmedeltemeraturen är >5 grader.

Lycka till.

Avatar Fallback

Re: Gallring efter 30 år

DrDamp  
#166419 Vad menas med sotrötebekämpning`? Måste man göra det då man hugger? Aldrig hörttalas om det? Nått man sprutar på eller penslar?

Avatar Fallback

Re: Gallring efter 30 år

rikard_e  
#166437 tackar, det gav en del svar till det svarta fläckarna, jo, vi har en stickväg, en gammal nergrävd ledning. tänkte vinscha eller lunna ut med häst.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring efter 30 år

Lindianerna  
#166458 Hej!
Tycker inte det ser jättefarligt ut (med mitt amatör-öga) men som du själv säger så är det nog dax för lite gallring! gjorde själv en sådan gallring av ett lite tätare område där jag manuellt tog ut ved/massa och resultater blev riktigt bra efter 2 års tillväxt!!
många tycker ju att man skall gallra hårdare men har man bara tid och ork göra jag hellre en extra tidig gallring med tanke på all blåst!!

Kul att du tar över skogen!!! vi behöver föryngra oss här nere!! va på södra möte i dina trakter i tisdags å medelåldern va troligen runt 65 ;))

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).