Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Hur mycket sänks en demomaskin

8 inlägg 3452 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur mycket sänks en demomaskin

ryared  
#164932 Hej på er!

Undrar lite om demomaskiner som företag säljer ut. Vad tycker ni är lämpligt pris, tycker detta är lite intressant. Frågan blir väl lite felställt om man säger c:a 20%. Jag menar om en maskin kostar 100 000 kr eller 1 000 000 kr. Då får man ju 20 000 kr på ena och 200 000 kr på andra. Så det blir ju lite snedvridet. Skiljer det sig mer om det är en traktor eller tex en griplastarvagn, en traktor är ju lite mer komplicerad, har detta betydelse?
Maskiner runt 150 000 kr borde väl var ungefär 15% kanske? Eller vad tror ni? Ibland undrar man ju också varföe dom säljer ut sitt demoex. Tex om produkten inte har fått några nyheter på sig. Då finns det ju ingen anledning att sälja ut den?



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Hur mycket sänks en demomaskin

Beavern  
#165480 Ponnse räknar av 1%/ 100timme vid köp av demomaskiner av dem.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket sänks en demomaskin

sidsjö  
#165495
Beavern skrev:Ponnse räknar av 1%/ 100timme vid köp av demomaskiner av dem.



Ja det är dom siffrorna hos de andra märkena också, något som brukar vara bra med demomaskiner är ju att de oftast är ganska maxutrustade som man kanske annars inte skulle speca sin maskin med när man beställer en.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket sänks en demomaskin

ryared  
#165540
Beavern skrev:Ponnse räknar av 1%/ 100timme vid köp av demomaskiner av dem.


Okej, intressant och en sådan maskin går på en 2 mille ungefär kan jag tänka mig, eller är jag ute och cyklar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket sänks en demomaskin

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165543 Priset beror ju på modell och utrustning, men för 2 miljoner får man inte någon skogsmaskin idag.

Ska man köra maskinen i 10.000 timmar och kanske mer så vill man väl ha den så fullutrustad som möjligt? Det som man inte plockar med är ju utrustning som man aldrig använder.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket sänks en demomaskin

ryared  
#165554
Sludent skrev:Priset beror ju på modell och utrustning, men för 2 miljoner får man inte någon skogsmaskin idag.

Ska man köra maskinen i 10.000 timmar och kanske mer så vill man väl ha den så fullutrustad som möjligt? Det som man inte plockar med är ju utrustning som man aldrig använder.


Jisses, och jag tyckte mina maskiner var dyra!

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket sänks en demomaskin

Beavern  
#165601 Kan räkna på mellan 3,5-4,5 miljoner för en skördare beroende på storlek och ca 1miljon lägr för skotarna.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket sänks en demomaskin

johanrudman  
#165603 Vi har köpt en JD 1910E demo. den hade gått ca 400 h när vi fick den. Då räknade dom av 1 % på 100 tim.

Plus att vi bytte in våran 1710D på 17000 h

priset då blev ca 2,3 miljoner

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).