Skogsröjning

Utländska arbetslag och svenska röjentreprenörer

43 inlägg 18732 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Utländska arbetslag och svenska röjentreprenörer

Tulles  
#16485 Hej, är ny på detta forum och vill få en koll på läget i Västsverige om plantering/röjningsuppdrag. Startat firma och fått in bra med trädgårdsuppdrag, men inga uppdrag i skog om plantering/röjning. Kontakt med Södra, Derome inte gett någon speciell respons.
Vad är er uppfattning? Har i princip alla som planterar och röjer blivit utkonkurrerade av de skogsvårdsbolag som anlitar baltiska arbetslag?
Eller är det en alltför svart-vit bild? Hur ser situationen ut över hela landet?

Mvh, Jonas



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16487 Hej!

Det var en artikel om detta i senaset tidningen Skogen, jag tror 80% av planteringen var utländsk arbetskraft.

Användarvisningsbild
masterchief  
#16490 Plantering är inget att engagera sig i längre, ska man sätta på samma vilkor som de utländska firmorna eller för den delen svenska med utländsk arbetskraft, så blir det ebberöds bank.
Visst får de minimilön, men hur många svenska skoghuggare har det??
Kojor, bilar bra arbetskläder mm, har inte sett ett utländskt arbetslag i mina trakter med en huggarkoja....
Som väl är så har inte röjning med utländsk arbetkraft slagit igenom i mina trakter, den dagen får man väl sluta med manuellfolk 😡
Nu ska man inte se allt det här av ondo, utan får helt enkelt anpassa om firman 8)

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16497 Jag upplever det nästan som att vi svenska entreprenörer har ett övertag gentemot östats arbetskraft. För att det är flera markägare som har sagt att de bara tar och anlitar östatare i brist på folk från bygden. Men observera att detta gäller röjning. Planteringen upplever jag visst det finns mycket utländsk arbetskraft men vill man plantera så kan man få jobb ändå. Jag skall tex sätta 30 000 planter i vår. Mitt område som jag brukar jobba i är runt borås,alingsås och göteborg.

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16509 får man bara in en fot någonstans så rycktet sprider sig att man är duktigt så rullar ju jobben på.. håller helt med valmet901

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16516 Sen är det så verkar det som iallafal att de flesta östatare vill jobba svart och då kan ju inte skogsägaren dra av planteringen eller röjningen. I sin deklaration senare på året.

Avatar Fallback
Tulles  
#16519 Hej, tack för alla kommentarer och den optimism om situationen många visar. Det finns fortfarande gott om nischer i stora delar av landet för svensk röjningskompetens. Skönt.

Men: finns det några som jobbar exakt i HALLAND och SMÅLAND som kan påstå att det fortfarande finns gott om röjningsjobb för enskilda svenska entreprenörer?

Mvh, Jonas

   TS
Avatar Fallback
träis  
#16521 [quote="Tulles"]Hej, tack för alla kommentarer och den optimism om situationen många visar. Det finns fortfarande gott om nischer i stora delar av landet för svensk röjningskompetens. Skönt.

Men: finns det några som jobbar exakt i HALLAND och SMÅLAND som kan påstå att det fortfarande finns gott om röjningsjobb för enskilda svenska entreprenörer?
Vi jobbar i sydöstra Småland 4 anställda och har så mycket jobb vi hinner med.Jag upplever att vi är både mer självgående.bättre kvalite.billigare och mer långsiktiga för kunden än utländsk personal.Deras lönekrav håller på att komma ikapp oss.Sedan är det svårt att komma in som ny i alla branscher eftersom det tar lång tid att bygga upp ett förtroende.
Mvh träis

Avatar Fallback
Tulles  
#16546 Hej, stort tack från sydöstra Småland! Då vågar jag satsa lite kapital på utrustning och utbildning till röjning ändå. Den kritiska punkten är att bli känd lokalt för att göra bra jobb ifrån sig. Sånt kan ta lite tid.
Men det är tufft bland skogsägare ibland att vägra jobba svart eller snorbilligt. De äldre småbönderna med små, vanskötta marker har tyvärr ofta lite svårt för att betala för skogsarbete.
Dä föur entte köstta nååggee :)

   TS
Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16548
Tulles skrev:Hej, stort tack från sydöstra Småland! Då vågar jag satsa lite kapital på utrustning och utbildning till röjning ändå. Den kritiska punkten är att bli känd lokalt för att göra bra jobb ifrån sig. Sånt kan ta lite tid.
Men det är tufft bland skogsägare ibland att vägra jobba svart eller snorbilligt. De äldre småbönderna med små, vanskötta marker har tyvärr ofta lite svårt för att betala för skogsarbete.
Dä föur entte köstta nååggee :)

o får de inte kosta något så blir det inte mer pengar heller..
ett tips kan väl kanske vara att försöka få kontakt med en maskinentrprenör eller något som behöver hjälp med underröjning och en entrprenör har ju kontaktnätet som du behöver.. sen rullar det förhoppningsvis på

Användarvisningsbild
masterchief  
#16555 Kan man sedan också stickvägsplanera så finns det mycket jobb hos gallringsentrepenörerna 8)

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18394 Jag tycker nog att svenska staten skulle införa röjningsbidrag ett antal år framöver så at röjningsberget skulle minska detta skulle både samhället och markägararna tjäna på.

Avatar Fallback

Svar

Manuellhuggarn  
#18426 Allt handlar idag om referenser för oss entreprenörer. Ingen skogsägare idag vill anlita en röjare som inte har ett gott rykte. Skogen är en viktig sak för skogsägarna och vill inte ha in någon som inte kan något. Men eftersom de anlitar baltiskaarbetare är eftersom de inte kan hitta några svenska entreprenörer med gott rykte.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#18473
valmet901 skrev:Jag tycker nog att svenska staten skulle införa röjningsbidrag ett antal år framöver så at röjningsberget skulle minska detta skulle både samhället och markägararna tjäna på.


Röjningsbidraget kan nog vara tillbaka fortare än vi anar, och likaså att skogsägarna har "röjningsplikt enl lag".

Orsaken till detta behöver nog knappast vidareutvecklas.

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18478
Skogshuggarn skrev:
valmet901 skrev:Jag tycker nog att svenska staten skulle införa röjningsbidrag ett antal år framöver så at röjningsberget skulle minska detta skulle både samhället och markägararna tjäna på.


Röjningsbidraget kan nog vara tillbaka fortare än vi anar, och likaså att skogsägarna har "röjningsplikt enl lag".

Orsaken till detta behöver nog knappast vidareutvecklas.


Man tycker att det borde vara dags för detta snart nu.! :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).