Verkstan

Bredd på mekplats?

16 inlägg 13550 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bredd på mekplats?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130031 Jag byggde ett garage i lite gammal stil för tio år sedan:
Bild

Bild


Då byggde jag 2,6 met takhöjd nere, ett bjälklag och stort förvaringsutrymme uppe.
Skulle man sälja eller få radikalt ändrat intresse så skulle det ju funka bra som stall också.

Nu ämnar jag bygga ut det i en vinkel nedåt, bilden från nedsidan är lite mörk, men proportionerna syns ju bättre på vinterbilden.
Det är i.a.f på väggytan bortom stenväggen som vinkeln är tänkt att hamna, 7,1 meter är brädväggen.
Först tänkte jag bygga snedtak utåt, sedan snedtak bakåt, först tänkte jag bygga förråd utan möjlighet att få in bil + öppen carport (traktorport) för traktorparkering.
Senaste planen är bygge i full höjd i samma stil och höjd som tidigare huset, överst ett verkstadsutrymme med platta och ordentlig takhöjd (410 cm) utifall man någon gång vill ha en tvåpelarlyft.
Nederst en "tractorport" med grusgolv, tät gavelvägg, ev. med öppning åt bägge håll för genomkörning, men möjlighet att stänga bakåt, troligtvis bygger jag carporten i en lägre nivå p.g.a att marken sluttar ifrån så.

Berget ligger ytligt och jag har handgrävt ned till berg för gjuten grundmur runt om, ytterväggen hamnar ca 8,4 meter ut.

Frågan är:
Om jag har 8,4 meter att disponera hur ska jag fördela det?
Säg att 20 + 20 centimeter försvinner till gavelvägg + mellanvägg, ska då helt enkelt göra traktorport 4 meter och mekutrymme 4 meter golvyta?
Eller skulle man föredra en aningen smalare traktorport och motsvarande bredare mekutrymme?
Har kommit fram till att tvåpelarlyftar ofta är 3 meter bakkant pelare.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Bredd på mekplats?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130034 Gör traktordelen smalare, där ska den ju bara stå när man inte skruvar osv.
Mekdelen blir alltid för liten till slut så satsa krutet på den imho.
4,1 är inte speciellt högt, jag har för mig att min 2p-lyft tog 3,9 och vi har 4,1
så det blev bara lite klädsamt med luft ovanför, men det torde ju räcka iaf.

Avatar Fallback

Re: Bredd på mekplats?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130036 Ja det låter ju vettigt.
410 är den höjden hammarbandet är på i den tidigare byggnaden, tänkte att det vore smidigast att utgå ifrån samma höjd.
Alternativet om man vill ha högre är ju nockbalk och takbjälkar, eller saxtakstolar, men 410 låter enkelt lättisolerat och bra.

Blir en tvåpelarlyft mycket ivägen om man vill ha möjlighet till traktormek på samma plats? :???:
Eller kan man välja att ställa isär pelarna en aning och välja att ha lyftarmarna lite längre när man lyfter bil?

Här kan ni ju roa er med att titta på exempelbilder en byggfirma i Umeå visar på sin hemsida:
http://www.nilssonsbyggumea.se/Bilder.htm
Står ju inte uttryckligen att bilderna har någon koppling till byggfirman, men ändå :roll:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredd på mekplats?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130038 Såvitt jag förstår så är det en bestämd bredd mellan pelarna.
Glömde nämna att ditt garage är svinsnyggt.

Användarvisningsbild

Re: Bredd på mekplats?

jonathanA  
#130046 Riktigt snyggt bygge! Älskar när folk bygger i riktig gammal stil! tummen upp!!!!!!
Skippa alla snedtak och bygg rejält, man bygger alltid för litet. något jag kan rekomendera är att inte ha arbetsbänken längst in i garaget utan direkt innanför porten på någon sida! mycket lättare att verktygen kommer tillbaka på rätt plats när dom varit utanför bygget!

Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Bredd på mekplats?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134057 Fick bli 462 cm till kanten, försvinner en väggtjocklek så 440 cm invändigt blir det, den öppna carporten (aka tractorport) torde bli ca 363 bred.
Ska alltså gjuta en platta uppepå den högre nivån, ett jäkla blandande är det. Idag har jag gjutit färdigt runt den lägre nivån.
Alla grundmurar står direkt på berg, så jag tror inte att det spelar så stor roll om jag pausar gjutningen lite nu å då. Till plattan har jag tänkt köpa färdig betong.

Några bilder på hur det fortskrider:

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Spegelvänd signatur och årtal:
Bild


Syrafast golvbrunn och avloppsrör, fint ska´re va!
Mittre grundmuren är tänkt att vara under pelarna till en eventuell tvåpelarlyft.
Hade jag tänkt mig för lite så hade jag flyttat fram denna grundmur en halv meter, tvåpelarlyftar lyfter ju osymetriskt i.o.m att bakarmarna är längre.
Nu är denna vägg mitt i golvytan.
Bild

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bredd på mekplats?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134068 Fin signatur!

Användarvisningsbild

Re: Bredd på mekplats?

molnia  
#134112 När du pausar i gjutningar så se till att du har armeringsjärn som sitter i betongen så att järnet håller ihop det gamla och nya annars ska det inte vara problem att gjuta i omgångar.(tycker det ser ut som du har gjort precis så)

Gör gärna en ojämn betongyta när du pausar så har den nya betongen mer att greppa i när du tar upp arbetet igen. Du kan göra några små gropar i betongen med sleven.

Om man är rickigt noggrann av sig kan man prima den gamla ytan innan med betongprimer då det tydligen ska göra att den nya gjutningen biter bättre mot den gamla. Vi primar alltid innan vi flytspacklar på gammal betong av anledningen att det skulle bita bättre då. Men då är det ju olika massor; betong och spackel nu blir det ju för din del betong och betong.
Tror det ska gå bra utan primer för dig, armeringsjärn och ojämn yta är mitt råd.

Blir detta lika snyggt som ditt gamla garage, så blir jag avundssjuk...

Användarvisningsbild

Re: Bredd på mekplats?

molnia  
#164520 jag hoppas Du,D Brown inte tar illa upp om jag länkar bilder på ditt garage till ett annat forum där dom pratar om snygga garage som smälter in i landskapet/miljön?

Avatar Fallback

Re: Bredd på mekplats?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164651 Nej gör det du.
Kul om det kan inspirera någon att bygga snyggt, varje ytterligare snyggt garage är en seger över de fula fantasilösa :wink:

Har f.ö inget ytterligare att rapportera om bygget, jag har bara rivit lite formar.
Var i.a.f ett jäkla betongblandande i somras, som vanligt borde man väl gjort 0,5 eller 1 meter bredare, men jag handgrävde och berget började slutta från så kraftigt.
Gick åt ca 22 ton grus. Jag blandade på väggrus och singel i fraktion som lite grovt gårdsgrus krossat av berg.
Nackdelen är väl att blandningen blir "trög" av all kantig ballast, och därför tillsätter man nog för stor mängd vatten bara för att få blandningen hanterbar. Men hållfasthet är ju inget större problem med i.o.m att allt står direkt på berg.

Sista jag gjorde i höstas så byggde jag 40m² skärmtak mot uthuset nedanför garaget, för att täcka två travar nysågat virke. (förvisso visat i annan tråd)
Bild

   TS
Avatar Fallback

Re: Bredd på mekplats?

Si63  
#164675 Snyggt skärmtak.
Hur har du gjort med snedstöttorna?
Har du gjort dom för att avlasta eller bara för pynt? (inte så "bara" då det blir betydligt snyggare)
Om det är gjort för avlastning, hur har du jackat dom?
Mvh Sinkro63

Avatar Fallback

Re: Bredd på mekplats?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164798 Tack tack!
Nej stöttorna är allt tänkt att göra nytta, är ju sju takbjälkar så varje takbjälke är över antingen en stolpe eller en stötta.
Stolparna är gjorda av tre 50*150 plank som är ihopskruvade och limmade med polyuretanlim.
Där stöttorna är injackade i stolpen är den mittersta plankad ursågad ett 50 mm djupt hack med 45° vinkel så en snedsträva passar precis att stoppa i.
Sedan är även den mittersta plankan i stolparna högre än de yttre, så det passade att lägga upp en 50*250 på inner och yttersida med snedsträvan skruvad och limmad i mellanrummet mellan dessa.
Känns i.a.f väldigt stadigt, takhöjden under bjälkarna är 3 meter.

Allt gick att knövvla upp själv utan hjälp, tyngst var 550 cm 50*250 takbjälkar med en 50*100 limmad och skruvad på undersidan. Även takplåtarna 107*560 cm var lite bängliga.

Några förtydligande bilder i omvänd ordning:

   TS
Avatar Fallback

Re: Bredd på mekplats?

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165274 Snyggt! Det är nog ingen risk du kommer med i något TV4-program...

Användarvisningsbild

Re: Bredd på mekplats?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165276 Snyggt! Och jo du har rätt, varje snyggt garage är en seger.
Allmänt tycker jag att man ser mer spännande garagelösningar/design när man kollar
på USA/Kanada hemsidor, varifrån får du inspirationen?
Sen funderar jag hur det kommer sig att du pallat under med köpes betongplattor?

Avatar Fallback

Re: Bredd på mekplats?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165317
Slurfi skrev:Snyggt! Och jo du har rätt, varje snyggt garage är en seger.
Allmänt tycker jag att man ser mer spännande garagelösningar/design när man kollar
på USA/Kanada hemsidor, varifrån får du inspirationen?
Sen funderar jag hur det kommer sig att du pallat under med köpes betongplattor?


Dom snyggaste garagen i USA tycker jag är dom som inspirerats av klassiska "hay barns", gärna höga med brutet tak, och kanske ett lägre flackare tak åt varje sida.
Eller ja, oavsett var man är så blir ju den klassiska lantbruksarkitekturen på platsen snygg och passande som garage.
Skulle jag bygga stall så vore hay barn-modellen klart intressant med stolpar längs stallgången och bärande takbjälkar i vecket på det brutna taket.

betongplattorna var gratis mot avhämtning hos en kompis. Hon som bestämde ville väl inte ha sjöstensplattor på uteplatsen längre, nu skulle det vara släta plattor :wink:

Bild

Bild

(titta bort Spindeln)
Bild

Hudik Flytt verkar lite USA-inspirerade:
Bild

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).