Avverkning (slutavverkning)

Lutning på fallskär?

15 inlägg 7815 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lutning på fallskär?

henrik_85  
#164912 Hej!

Jag har en liten fundering, om man ska fälla ett ganska kraftigt lutande träd, eller vilket träd som helst för den delen, gör man alltid fällskäret plant, eller kan det finnas anledning till att göra det snett, tillexempel i samma lutning som trädet?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Lutning på fallskär?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164938 Det ska ju bli ett gångjärn som styr trädet i den riktning du önskar, det ger vinkeln.
Sen om stubben ser trist ut kan man ju rätkapa den efteråt.

Avatar Fallback

Re: Lutning på fallskär?

henrik_85  
#165089 Jag förstår nog inte riktigt hur du menar.
Kan man tänka sig att det finns beskrivet någonstans så att jag kan se en bild?
Ett rakt träd är ju inga konstigheter, man gör riktskär och fällskär plant.
Men om trädet lutar och man sågar plant blir det ju en väldigt konstig vinkel.
Så jag antar att du menar att man tar hänsyn till det och gör skäret så att det går kortaste vägen över stammen, eller hur man ska förklara det :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Lutning på fallskär?

Fredson  
#165095 kolla runt här lite efter tips. Kanske kan vara nått..

http://www.skogforsk.se/sv/KunskapDirek ... /Fallning/

Tex i denna filmen fälls nått träd som lutar
http://www.skogforsk.se/sv/KunskapDirek ... rad-4-min/

Avatar Fallback

Re: Lutning på fallskär?

Robertberg  
#165100 Brytmånen bryr sig inte om hur man sågat fällskäret, plant eller med lutning.
Jag kommer inte på några fördelar med att göra fällskäret med lutning. Nackdelen skulle kunna vara att det är svårt att såga så man får rikt och fällskär i samma nivå, om man sågar bakifrån (utan instick).

Vågar nästan påstå att det inte spelar någon roll, bara gångjärnet blir bra.

Avatar Fallback

Re: Lutning på fallskär?

Robertberg  
#165102 Kom på en eventuell fördel: sågar man fällskäret snett nedåt kan man bryta isär mer med brytjärnet, om man använder sådant.

Användarvisningsbild

Re: Lutning på fallskär?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165103 Men det blir svårare att slå i en kil om man märker att man behöver en sådan istället, så det är nog säkrast att låta bli.

Avatar Fallback

Re: Lutning på fallskär?

Robertberg  
#165104 Och tyngre att bryta med brytjärnet.

Användarvisningsbild

Re: Lutning på fallskär?

Kjell S  
#165164 Har aldrig prövat eller sett något behov för snett fällskär...

Avatar Fallback

Re: Lutning på fallskär?

henrik_85  
#165179 D
Kjell S skrev:Har aldrig prövat eller sett något behov för snett fällskär...
D

Det låter bra, då behöver jag inte ta till mig något nytt :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Lutning på fallskär?

Roprajonke  
#165415 Nu tar sig en riktig nybörjare ton... På ett kraftigt lutande träd borde väl fällskäret rimligen läggas i rät vinkel mot stammen? Det enda man kan tjäna på att såga sig en längre väg in är ett spänningsmoment. Det kan ju vara spännande att se om brytmånen brister och stammen ger sig iväg bakåt.

Användarvisningsbild

Re: Lutning på fallskär?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#165446
Roprajonke skrev:Nu tar sig en riktig nybörjare ton... På ett kraftigt lutande träd borde väl fällskäret rimligen läggas i rät vinkel mot stammen? Det enda man kan tjäna på att såga sig en längre väg in är ett spänningsmoment. Det kan ju vara spännande att se om brytmånen brister och stammen ger sig iväg bakåt.

Brytmånen skall ju inte brista förrän så sent som möjligt.

Avatar Fallback

Re: Lutning på fallskär?

Roprajonke  
#165586 Nej just det th! Det är mycket som ska gå på ett visst sätt även om det inte alltid blir så. Röta, påfällning eller för knappt tilltagen brytmån är ju sådant som inte ska hända. Häder det ändå kan ju brytmånen brista i förtid och det är då det kan bli onödigt spännande.

Avatar Fallback

Re: Lutning på fallskär?

Robertberg  
#165587 Vid lutande träd lägger jag fällskäret i rät vinkel till stammen, likadant som jag lägger fällskäret i rät vinkel till stammen när trädet står rakt upp.

Avatar Fallback

Re: Lutning på fallskär?

henrik_85  
#167051
obantteg skrev:Vid lutande träd lägger jag fällskäret i rät vinkel till stammen, likadant som jag lägger fällskäret i rät vinkel till stammen när trädet står rakt upp.


Okej, så har jag inte gjort.
Är det så ni andra gör också?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).