Jag ser ingen vinst i att sänka porten under kolv, vilket den ofta är från start. Ibland nästan ner till ringen på vissa såg.
www.chainsawcollectors.se
Mange skrev:Höjer man avgasporten blir tiden längre innan kolven stänger samt att den öppnar tidigare.
Jag ser ingen vinst i att sänka porten under kolv, vilket den ofta är från start. Ibland nästan ner till ringen på vissa såg.
Mange skrev:Höjer man avgasporten blir tiden längre innan kolven stänger samt att den öppnar tidigare.
Jag ser ingen vinst i att sänka porten under kolv, vilket den ofta är från start. Ibland nästan ner till ringen på vissa såg.
viktor meck skrev:bilder vill vi gärna se
knaggen skrev:Mange skrev:Skulle vara roligt o se den såg Graham Bell trimmade.....
Du kanske har bild på den?
Förklara vilken vinst du har av det i stället. Jag har testat flera gånger och får ingen vinst av att sänka port under kolvkant mer än den är original.
Testade sist du envisades med detta och fick inget resultat då heller som gav förbättring.
Ingen förklaring då heller...
Att ändra form, bredda, höja ger resultat.[/quote
om du letar efter den publikationen som bell har skrivit så får du ett bra svar den finns i bok form och Walter Kaaden var en rusktitbra 2takts trimmare på MZ i gamla Östtyskland .
Sen kan du tänka till lite för det har med varvtalet att göra och btc
Mange skrev:Nu var det port det var tal om och inte kolv.
Jag ser inget i det dokument du la upp som på visar att det blir effekt ökning av att sänka utblås port under kolv mer än det är original. Däremot stod det ju lite om höjning.
Motorcykel trimmare finns det massor med publikationer av. Men såvida du inte har hjul på din såg är det bara motortyp som är lika.
Finns mycket man kan göra med en kolv. Icke plana kolvar är inget nytt direkt.
Att fräsa ner en bit går ju, men då ökar även volym vid Ö.D om inte cylinder formas motsvarande.
FREIJAN skrev:knaggen skrev:Mange skrev:Skulle vara roligt o se den såg Graham Bell trimmade.....
Du kanske har bild på den?
Förklara vilken vinst du har av det i stället. Jag har testat flera gånger och får ingen vinst av att sänka port under kolvkant mer än den är original.
Testade sist du envisades med detta och fick inget resultat då heller som gav förbättring.
Ingen förklaring då heller...
Att ändra form, bredda, höja ger resultat.[/quote
om du letar efter den publikationen som bell har skrivit så får du ett bra svar den finns i bok form och Walter Kaaden var en rusktitbra 2takts trimmare på MZ i gamla Östtyskland .
Sen kan du tänka till lite för det har med varvtalet att göra och btc
okej de va en annan femma om du har filat kolven vid utblåset som bilden beskriver, då kan de ge något... men man får va lite försiktig vid den typen av urfilning, de är varmast vid utblåset... kan bli fult på kolven just där de blir ju tunnare, risk för smältning.
men de som blir lite dumt med den typen av filning (säger inte att de är fel) men är ju att de inte blir så bra med squishen heller, går ju att modda kolvtoppen även vid spolkanalerna med... ja tror personligen att man ska lämna kolven orörd, men de är min privata åsikt
Mange skrev:Knaggen. Jag fuskar bara med det, påstår inte på något vis jag är kunnig i ämnet och vill inte trimma till andra! Därför lägger jag inte upp mycket om det. Jag försöker lära o frågar då jag inte förstår vitsen.
Nyfikenhet, viljan o testa o lära gör att jag provar det jag läser och därigenom får man erfarenhet. Ringa visserligen, men dock någon och praktisk erfarenhet så jag kan säga att det har eller inte önskad effekt!
Att se någon föreslå något som jag vet inte har effekt gör mig nyfiken och vill veta mer.
Där av frågan du undviker svara på.
Att lägga upp en bild ur ett dokument som inte namges, styrker eller rent av motsäger det jag argumenterar för ser jag, i motsats till dig, ingen vits i.
När man läser det dokument du la upp bild på så säger texten tydligt följande:
"This type of tuning is back to front of the way I like to do things."
"You will never get the best possible power out of the motor by shifting the exhaust port around to work within the limitations of expansion chamber".
"With piston in BDC (N.D) the bottom of the port should be in level with, or lower than, the piston crown. Otherwise high speed gas flow will be disrupted."
Med andra ord, sedan porten är under kolv i N.D, är det ingen vits i att ha den lägre eftersom kolven då stör flödet. Sänka kolvens kant under port gör att porten stör flödet.
Att höja porten gör att avgaserna får chans att gå ur fortare, när kolven kommer neråt är det mindre tryck snabbare vilket gör det möjligt att få upp större mängd färsk bränsle/luft blandning som kan komprimeras. I själva expanderingen görs kraft. Ju mer som kan expandera, ju mer kraft kan man få.
Hastigheter, tryck, flöden och tidpunkt då portar öppnar och stänger är det som diskuteras.
Detta är ändå bara en del av det hela.